„III” Marty Pajek i „Inny” Marty Magnuskiej w Cannes





Produkcja studia Animoon „III” w reżyserii Marty Pajek zakwalifikowała się do konkursu filmów krótkometrażowych 71. Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie ma szansę na zdobycie Złotej Palmy! Wyprodukowana przez Szkołę Filmową w Łodzi animacja „Inny” Marty Magnuskiej zostanie pokazana w sekcji Cinéfondation.

Polska animacja z szansą na Złotą Palmę

W tym roku do selekcji festiwalu w Cannes zgłoszono 3943 filmy, z czego tylko 8 trafiło do konkursu filmów krótkometrażowych. Konkursowe filmy krótkometrażowe powalczą o Złotą Palmę, którą jury festiwalu przyzna już 19 maja.

12-minutowa animacja Marty Pajek to sugestywna opowieść o relacji między dwójką kochanków. Kobieta i mężczyzna w średnim wieku spotykają się w poczekalni i natychmiast zbliżają się do siebie. On pomaga jej zdjąć ciężkie, czarne futro, pod którym ona jest naga. Tak rozpoczyna się wspólna gra polegająca na naprzemiennym uwodzeniu i obnażaniu się wzajemnie i która z czasem staje się coraz bardziej brutalna. „III” to portret kobiety w wyczerpującej relacji z mężczyzną, która przyciąga i odpycha z jednakową siłą. Film jest trzecią częścią tryptyku „Figury niemożliwe i inne historie”.

„Koncepcja filmu, podobnie jak koncepcja pozostałych części tryptyku, oparta jest na pojęciu figury niemożliwej – takiej, którą można narysować zgodnie ze wszystkimi zasadami perspektywy, ale nie można jej skonstruować w rzeczywistości. Podobnie przebiega spotkanie głównych bohaterów – w miarę, jak się do siebie zbliżają, przestrzeń wokół i wewnątrz nich ujawnia zaskakujące właściwości” – komentuje Marta Pajek.

Marta Pajek urodziła się w 1982 roku w Kielcach. Jest absolwentką ASP w Krakowie, gdzie specjalizowała się w filmie animowanym w pracowni Jerzego Kuci. W ramach stypendium odbyła również staż Turku Arts Academy w Finlandii, pod kierunkiem Priita Pärna. Autorka krótkich filmów animowanych – „Po Jabłkach”, „Za Ścianą” oraz wielokrotnie nagradzanego filmu „Snępowina”. Jej ostatni film „Figury niemożliwe i inne historie II”, pokazywany i nagradzany na całym świecie, zdobył m.in. Grand Prix festiwalu ITFS w Stuttgarcie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Producentem filmu „III” jest warszawskie studio Animoon. Film powstał przy wsparciu finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Zagraniczną promocję festiwalową filmu wspiera KFF Sales & Promotion działające w ramach Krakowskiej Fundacji Filmowej.

Polski film jest jedyną animacją, która znalazła się w konkursie filmów krótkometrażowych w Cannes. Do konkursu zakwalifikowało się jeszcze 7 filmów fabularnych z Australii, Chin, Francji, USA, Iranu, Japonii i Filipin. W poprzednim roku do konkursu zakwalifikowała się fabularna produkcja Gdyńskiej Szkoły Filmowej „Koniec widzenia” Grzegorza Mołdy.

„Inny” w sekcji Cinéfondation

W sekcji Cinéfondation, w której prezentowane są filmy zrealizowane w szkołach filmowych, zostanie pokazanych, wyselekcjonowanych spośród 2426 zgłoszeń, 17 filmów (14 fabuł i 3 animacje). W sekcji pokazane zostaną filmy reprezentujące 14 krajów z 4 kontynentów. Polskę reprezentować będzie film „Inny” Marty Magnuskiej ze Szkoły Filmowej w Łodzi. Połowa filmów została zrealizowana przez kobiety. Jury przyzna trzy nagrody, które zostaną wręczone 17 maja.

W oczekiwaniu na tajemniczego gościa, zgromadzeni snują przypuszczenia, jak wygląda i kim jest obcy. Nieznajomy materializuje się w ich wyobraźni, a jego obecność staje się niemal namacalna. Początkowy entuzjazm tłumu ustępuje miejsca uczuciu niepokoju.

Za reżyserię i realizację odpowiada Marta Magnuska. Scenariusz napisały Marta Magnuska i Paulina Lewicka. Za montaż odpowiada Ewa Golis, muzykę i dźwięk Anna Nowak. Producentem filmu jest Szkoła Filmowa w Łodzi. Animacja jest współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Opiekunami artystycznymi filmu są Mariusz Wilczyński, Joanna Jasińska-Koronkiewicz.

„Dots”

Drugim polskim akcentem w konkursie Cinéfondation  jest film „Dots” Eryka Lenartowicza, absolwenta Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Film został wyprodukowany w Australii.  

„Dots” (23’) Eryka Lenartowicza to czarna komedia, podnosząca tematy obsesji, moralności i śmierci. Wśród literackich inspiracji twórca wymienia „Dżumę” Alberta Camus, zaś  filmowych – estetykę takich twórców, jak David Lynch czy Roy Andersson.

Film został zrealizowany jako dyplom w Australian Film, Television and Radio School w Sydney, gdzie Eryk Lenartowicz rozpoczął naukę już po ukończeniu Gdyńskiej Szkoły Filmowej w 2015 roku.

Film dyplomowy Eryka Lenartowicza zrealizowany w Gdyńskiej Szkole Filmowej, „Fastfood” (2015), można zobaczyć na kanale GSF na YouTube.

Więcej informacji: www.festival-cannes.com/fr/infos-communiques/communique/articles/les-selections-de-courts-metrages-au-71e-festival-de-cannes.

Na podstawie informacji prasowej studia Animoon, informacji Szkoły Filmowej w Łodzi i Gdyńskiej Szkoły Filmowej


11.04.2018