Polskie projekty w sekcjach Industry w Karlowych Warach





Polskie projekty filmowe oraz koprodukcje znajdą się w sekcjach branżowych 53. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach.

3 projekty w programie Docs in Progress

Organizatorzy sekcji branżowej 53. MFF w Karlowych Warach wśród 10 projektów filmów dokumentalnych w programie Docs in Progress umieścili aż 3 tytuły związane z Polską.

„Little Poland” (dawniej „Sztuka zrozumienia”) absolwenta Szkoły Filmowej w Łodzi Mateja Bobrika to przygotowywany przez Koi Studio film dokumentalny opowiadający o młodych Japończykach uczących się języka polskiego. Autorem zdjęć do filmu jest Michał Stajniak.

Jak piszą producenci: „Co roku kilkanaścioro młodych Japończyków rozpoczyna studia na Wydziale Polonistyki Tokijskiego Uniwersytetu Studiów Zagranicznych. Jednym z obowiązkowych zadań studentów drugiego roku jest wystawienie sztuki teatralnej w języku polskim. «Little Poland» mówi nie tylko o procesie uczenia się języka polskiego, lecz także o tym, jak wyobrażenia o dorosłości zderzają się z rzeczywistością. Film Mateja Bobrika ma słodko-gorzki smak dorastania”.

„Kinooperator” (ang. tytuł The Projectionist) to historia Walentina – kinooperatora pracującego w jednym z kijowskich kin przez ponad 40 lat. Autorem filmu jest Yuriy Shylov, a polskim producentem tej ukraińsko-niemiecko-polskiej produkcji jest Mirosław Dembiński.

„Blizny” autorstwa Agnieszki Zwiefki to polsko-holendersko-niemiecka koprodukcja ze zdjęciami Kacpra Czubaka. Dokument ten przedstawia historię Vetrichelvi. Dla Tamilów jej imię znaczy „Pani Zwycięstwo”, dla władz Sri Lanki jest terrorystką pod nieustannym nadzorem. Była wojowniczką Tamilskich Tygrysów przez 18 lat, wstępując do organizacji terrorystycznej w wieku lat 17. Niedawno wyszła z więzienia i właśnie rozpoczyna podróż przez współczesną Sri Lankę i Europę. Chce odnaleźć byłe współwojowniczki, 9 najbliższych koleżanek, z którymi dzieliła lata wojny i które stały się dla niej rodziną, opowiedzieć światu nieznaną historię tych kobiet i stanąć twarzą w twarz z własną przeszłością. Nawet jeśli musi zaryzykować życiem.

W trakcie trwającej ponad 25 lat wojny Vetrichelvi straciła rękę i oko, ale też stała się znana w kraju jako buntownicza poetka i radykalny ideolog ruchu, spikerka radia nazywana Głosem Tygrysów. Dziś, po latach spędzonych w więzieniu, wyrusza w podróż, która zaprowadzi ją nie tylko do odległych zakątków Sri Lanki, ale także do Europy. Projekt prezentowano w ramach Works in Progress na 71. MFF w Cannes w ramach inicjatywy Doc Alliance – partnerstwa sześciu europejskich festiwali filmów dokumentalnych.

Docs in Progress w Karlowych Warach to prezentacja filmów dokumentalnych znajdujących się na późnym etapie produkcji lub w postprodukcji, oraz bez międzynarodowego agenta sprzedaży. Zakwalifikowane projekty zostaną zaprezentowane przed profesjonalistami z branży odwiedzającymi festiwal. Najbardziej obiecujący projekt otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 5 tys. euro. W tym roku projekty oceniać będą: Tanja Georgieva, Noemi Schory i Shane Smith.

Więcej informacji: www.kviff.com/en/film-professionals/book-of-projects/docs-in-progress/2018.

Nowy projekt Jana P. Matuszyńskiego w programie Works in Development – Feature Launch

Festiwal w Karlowych Warach będzie okazją do spotkania z twórcami 9 nowych projektów rozwijanych w ramach inicjatywy Feature Launch, której partnerem jest m.in. program MIDPOINT. W ramach tego wydarzenia autorzy projektów będą mieli szansę zaprezentować swój film w trakcie pitchingu, w którym nagrodą może okazać się np. wyjazd na festiwal w Cottbus lub w Rotterdamie i udział w tamtejszych sekcjach branżowych. Polskie kino w tej sekcji reprezentuje projekt „Żeby nie było śladów” Jana P. Matuszyńskiego (producent Aurum Film). Film opowiada o wydarzeniach toczących się w Warszawie w roku 1983, powiązanych ze śmiercią Grzegorza Przemyka. Projekt ten dotychczas nagrodzono w 2017 r. na Connecting Cottbus, dzięki czemu twórcy mogli brać udział w warsztatach Midpoint Feature Launch, nakierowanych na kreatywną pracę nad scenariuszem, produkcję i dalszą promocję filmu.

Więcej informacji: www.kviff.com/en/film-professionals/feature-launch.

2 projekty powalczą o Eurimages Lab Project Award

Eurimages Lab 2018 odbędzie się we wtorek 3 lipca jako uzupełnienie prezentacji Works in Progress. Wydarzenie odbywa się już po raz trzeci. Eurimages zamierza inwestować w nowe, unikalne formy wyrazu, dlatego organizatorzy zaprezentują filmy odważne i innowacyjne, łączące w sobie różne gatunki i formy sztuki. Polskie kino wśród 8 produkcji będą reprezentować dwa tytuły. „Hura. Wciąż żyjemy” Agnieszki Polskiej to polsko-niemiecka koprodukcja opowiadająca historię grupy aktorów, skupionych wokół charyzmatycznego Reżysera. Polskim producentem tego filmu fabularnego jest Anna Gawlita i Kijora Film. Autorem zdjęć jest Michał Dymek.

Drugim projektem prezentowanym w tej sekcji będzie czesko-amerykańsko-polsko-chińska koprodukcja „Blue Box” w reżyserii  Petra Šprincla i Marie Hájkovej z muzyką Wojciecha Kucharczyka.

Projekty w konkursie Eurimages Lab Project Award oceni jury w składzie: David Kořínek, Dorien van de Pas i Christoph Terhechte.

Więcej informacji: www.kviff.com/en/film-professionals/book-of-projects/eurimages-lab-project/2018.

Marta Sikorska


25.06.2018