12. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA





W dniach 26.04- 5.05 w Krakowie odbędzie się 12. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. O Nagrodę Kulczyk Foundation powalczy 10 polskich filmów.

„Wilkołak” w konkursie głównym

W konkursie głównym „Wytyczanie Drogi” zobaczymy współfinansowany przez PISF film w reżyserii Adriana Panka pt. „Wilkołak”.

Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci, wyzwolonych z obozu Gross-Rosen, utworzony zostaje prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki utraconego dzieciństwa. Nie jest to jednak takie proste, gdyż koszmar minionych dni szybko do nich powraca. W okolicznych lasach krążą bowiem obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów jeszcze przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone oraz zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. Powoduje to, że w przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.

W konkursie Polskich Filmów Fabularnych będziemy mogli zobaczyć następujące tytuły:

  • „Słodki koniec dnia”, reż. Jacek Borcuch

Miejscem akcji nowego filmu Jacka Borcucha jest etruskie miasto Volterra. Wszyscy się tu znają i szanują. Na niewielkim wzgórzu stoi dom Marii – polskiej poetki, laureatki Nagrody Nobla, autorytetu moralnego. Jej życie zostaje jednak wywrócone do góry nogami, gdy otrzymuje szokującą wiadomość o tragicznym wydarzeniu. Pod wpływem emocji, podczas uroczystości nadania tytułu honorowego obywatela miasta, zamiast kurtuazyjnych podziękowań Maria wygłasza mocno niepoprawną politycznie mowę. „Słodki koniec dnia” to pełen otwartych pytań, głos w sprawie kryzysu uchodźczego. Za rolę w filmie Krystyna Janda została nagrodzona podczas tegorocznego festiwalu Sundance.       

  • „Fuga”, reż. Agnieszka Smoczyńska

Film Agnieszki Smoczyńskiej to obraz inspirowany prawdziwą historią. Fabuła zbudowana jest na wątpliwości związanej nie tylko z przeszłością, ale i tym, co będzie. Atmosferę opresji głównej bohaterki – w tę rolę wciela się Gabriela Muskała, będąca też autorką scenariusza – potęgują klimatyczne zdjęcia oraz oddziałująca mocno na zmysły ścieżka dźwiękowa. Światowa premiera filmu odbyła się na 71. festiwalu w Cannes.

  • „Okna, okna”, reż. Wojciech Solarz

Akcja pełnometrażowego debiutu Wojciecha Solarza rozgrywa się na polskiej prowincji, a konkretniej w pewnej wsi na Podlasiu. Główny bohater filmu „Okna, okna” to młody chłopak (grany zresztą przez samego reżysera), który spędza całe dnie, przesiadując na leśnej ambonie, gdzie wypatruje grasującego w okolicy drapieżnika. Jakież jest jego zdziwienie, gdy zamiast tego pewnego wieczoru w jednym z domów dostrzega poruszające się… okna.

  • „Krew boga”, reż. Bartosz Konopka

Film przenosi widzów do wczesnego średniowiecza. Na ostatnią pogańską wyspę, cudem uniknąwszy śmierci, dociera rycerz Willibrord (Krzysztof Pieczyński). Dawno zginąłby, gdyby nie pomoc Bezimiennego – pełnego ideałów chłopaka, skrywającego przed światem prawdziwą tożsamość. W filmie Bartosza Konopki widać inspiracje klasykami: Rolandem Joffé, Nicolasem Windingiem Refnem czy Wernerem Herzogiem. „Krew Boga” to wypełniona symboliką i zrealizowana z inscenizacyjnym rozmachem opowieść o konfrontacji miłości z nienawiścią, dialogu z przemocą oraz szaleństwa z zasadami.

  • „Ciemno, prawie noc”, reż. Borys Lankosz

Film Borysa Lankosza to ekranizacja głośnej powieści Joanny Bator pod tym samym tytułem. Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor. Chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna.  W „Ciemno, prawie noc” ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji.  

  • „Córka trenera”, reż. Łukasz Grzegorzek

Środek upalnego lata. Maciej Kornet wraz z 17-letnią córką Wiktorią podróżują po Polsce wysłużonym vanem, a ich trasę wyznaczają organizowane w kolejnych miastach turnieje tenisowe. Dziewczyna jest oczkiem w głowie ojca, który marzy o tym, by zrobiła wielką sportową karierę. On z kolei jest dla niej całym światem. Przynajmniej do momentu, kiedy po jednym z turniejów dołącza do nich Igor, młody chłopak i dobrze zapowiadający się zawodnik. Kornet bierze go pod swoje skrzydła, nieświadomy tego, że zupełnie może zmienić to dynamikę relacji pomiędzy nim a córką. Wiktoria zaczyna otwierać się na nowe doznania i młodzieńczy bunt.

  • „Juliusz”, reż. Aleksander Pietrzak

Tytułowym bohaterem pełnometrażowego debiutu Aleksandra Pietrzaka jest uporządkowany nauczyciel plastyki, który ma wyjątkowo skomplikowaną relację z ojcem. A to za sprawą przede wszystkim stylu życia tego drugiego, nieustająco imprezującego artysty malarza. Kiedy senior przeżyje drugi zawał serca, a mimo to odmówi zmiany dotychczasowego trybu funkcjonowania, Juliusz będzie musiał znaleźć sposób na to, by nieco go okiełznać i wpłynąć na jego zachowanie.

  • „Monument”, reż. Jagoda Szelc

W tym filmie nie ma jednego protagonisty, a zastępuje go bohater zbiorowy w postaci grupy studentów, która przyjeżdża na praktyki do obskurnego hotelu. Uwikłani w tajemniczą sytuację, ulegają stopniowemu odczłowieczeniu, poniżani przez despotyczną menedżerkę hotelu i przymuszani do wykonywania niezrozumiałych dla nich zadań. Podejrzewają głębsze znaczenie tych wydarzeń, ale nie zdają sobie sprawy, że w tym hotelu czas i przestrzeń są pojęciami względnymi. Drugi film Jagody Szelc jest zarazem dyplomem aktorskim studentów Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi.

  • „Via Carpatia”, reż. Klara Kochańska, Kasper Bajon

Jest rok 2016. Polacy żyją mistrzostwami świata w piłce nożnej. Z mediów docierają również coraz bardziej niepokojące wieści na temat konfliktu w Syrii oraz fali uchodźców uciekających do Europy przez tzw. szlak bałkański. Julia i Piotr są dobrze sytuowaną parą z dużego miasta. Po ciężko przepracowanym roku marzą im się wakacje. Plany zmienia im matka Piotra, która prosi go o sprowadzenie do Polski jego ojca – uchodźcę, przebywającego w obozie na grecko-macedońskiej granicy. Piotr nie miał z ojcem kontaktu od trzydziestu lat. Jednak mimo swoich wątpliwości i oporu Julii postanawia spełnić prośbę matki. Społeczno-polityczny kontekst filmu Klary Kochańskiej i Kaspra Bajona staje się przyczynkiem do snucia subtelnej opowieści o poszukiwaniu tożsamości, niełatwym wychodzeniu poza strefę własnego komfortu.

  • „Zabawa, zabawa”, reż. Kinga Dębska

Czterdziestoletnia prokurator Dorota pije, by – jak sama mówi – „nie zwariować”. Zasłaniając się immunitetem, ukrywa wszystkie wykroczenia popełnione „pod wpływem”. Skutecznie pomaga jej w tym mąż, znany polityk. Będąca na studiach Magda lubi z kolei ostro imprezować, ale jednocześnie świetnie się uczy i ma dobrą pracę. W efekcie nikt nie dostrzega jej prawdziwego problemu. Dla szanowanej chirurg Teresy każdy pretekst jest dobry, żeby się napić. Alkoholu nie odmawia sobie nawet w pracy, w szpitalu dziecięcym, którego jest ordynatorem. Każda z trzech kobiet stąpa po kruchym lodzie, a wydarzenia, do których dojdzie, sprawią, że bardzo łatwo może się on pod nimi zapaść.

O festiwalu

Najważniejszą częścią festiwalu jest Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi”, w którym dziesięć pierwszych lub drugich filmów z całego świata rywalizuje o Krakowską Nagrodę Filmową – 100 000 dolarów, przyznawaną przez międzynarodowe Jury. Innym ważnym elementem programu jest Konkurs Polskich Filmów Fabularnych, w którym najlepsze rodzime produkcje ostatniego sezonu walczą o Nagrodę Kulczyk Foundation w wysokości 300 000 złotych. Co roku w ramach festiwalu odbywa się także konkurs scenariuszowy Script Pro organizowany przez Szkołę Wajdy i Festiwal Off Camera. Organizatorzy zapraszają także na szereg warsztatów, wykładów, dyskusji, a także spotkań branżowe w ramach Off Camera Pro Industry.

Off Camera Pro Industry

Pro Industry to część Festiwalu Mastercard Off Camera skierowana do przedstawicieli branży filmowej. Odbędzie się ona w dniach 28-30 kwietnia. W programie znajdą się liczne debaty, wykłady, sesje case study. Będzie okazja do rozmowy ze znakomitymi gośćmi z Polski i zagranicy, a także szansa na spotkanie nowych talentów i przyszłych partnerów koprodukcyjnych. Pokazywany w Konkursie Głównym film „Wilkołak” właśnie na Pro Industry znalazł swojego holenderskiego koproducenta.

W tym roku podczas części Pro Industry usłyszymy m.in. o tym jak pracować z prywatnymi inwestorami. Historią swojego sukcesu podzieli się producentka filmu „Córka trenera” – Natalia Grzegorzek, a towarzyszyć jej będą przedstawiciele inwestorów: Kinga Nowakowska i Filip Elżanowski. Podczas panelu dyskusyjnego „Jak oni kantują, czyli pułapki jakie zastawiamy na siebie w umowach” organizatorzy gościć będą prawników (Igę Bałos, Tomasza Rytlewskiego), a także przedstawicieli twórców (Marcina Ciastonia) i producentów (Agatę Szymańską). Pro Industry to także okazja do zaprezentowania swoich projektów polskim i międzynarodowym partnerom. W ramach spotkań ONE ON ONE goście z Wielkiej Brytanii, Włoch, Czech i Francji będą mieli okazje poznać najnowsze produkcje Kuby Czekaja („Lipstick on the glass”) czy Katarzyny Klimkiewicz („Kalina jesienna dziewczyna”). Jak co roku w ramach bezpłatnych konsultacji scenariuszowych eksperci z Torino Film Lab pomogą sześciu pełnometrażowym projektom fabularnym w ich dalszym developmencie. 

Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Więcej informacji na stronie: https://offcamera.pl/

 


24.04.2019