Aktualności

Mastercard OFF CAMERA 2024 wystartowała

W piątek 26 kwietnia w Krakowie rozpoczęła się 17. edycja  Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. Wydarzenie, które współfinansowane jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, potrwa do niedzieli 5 maja. Mastercard OFF CAMERA już po raz 17. bawić będzie widzów podczas Majówki. W programie tegorocznej edycji znalazło się ponad 100 filmów i aż 183 projekcje, a także spotkania ze specjalnymi gośćmi z Polski i ze świata, wydarzenia Industry oraz występy sceniczne polskich muzyków. Krakowska impreza nie zwalnia tempa.
26.04.2024

Polski debiut w selekcji programu Frontières Platform w Cannes

„Martwi przed świtem” – polski horror, zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – „Pierwszy Film” – trafił do selekcji wydarzenia branżowego Frontières Platform, podczas tegorocznego festiwalu filmowego w Cannes.  „Martwi przed świtem” – horror Dawida Torrone, to hołd dla klasyków kina grozy z nowoczesnym twistem. Łącząc suspens, czarny humor i estetykę włoskich slasherów z gatunku Giallo, wciąga widza w desperacką walkę o przetrwanie.
26.04.2024

„Tyle co nic” głównym zwycięzcą festiwalu Prowincjonalia 2024

W dniach 17-20 kwietnia we Wrześni odbyła się 29. Edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia 2024. Wydarzenie, współfinansowane ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, nagrodziło twórców najlepszych polskich filmów. Głównym wygranym został Grzegorz Dębowski za film „Tyle co nic”. „Tyle co nic” głównym wygranym festiwalu Prowincjonalia 2024. Reżyser, dofinansowanego przez PISF filmu, Grzegorz Dębowski odebrał Główną Nagrodę Publiczności, a aktor Artur Paczesny laur dla Najlepszego aktora. Podczas gali, która odbyła się w niedzielę 21 kwietnia wyróżnienia w kategoriach Nagrody Publiczności otrzymali także:
26.04.2024

„Kicia Kocia w przedszkolu” od dziś w kinach

Film „Kicia Kocia w przedszkolu”, czyli czwarty pełnometrażowy obraz, opowiadający o przygodach rezolutnej kotki, już od 26 kwietnia w polskich kinach. Film, na który składa się siedem odcinków słynnego serialu dla najmłodszych, współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. „Kicia Kocia w przedszkolu” już w kinach. Adaptacja historyjek z bestsellerowej serii książek dla dzieci autorstwa Anity Głowińskiej, trafiła właśnie do polskich kin. Słynna bohaterka zaprasza na kolejne przygody, pełne humoru, ciepłych emocji oraz niecodziennych przygód.
26.04.2024

„Pod szarym niebem” Mary Tamkovich z premierą na 2024 Tribeca Festival

„Pod szarym niebem” (ang. „Under The Grey Sky”) będzie mieć swoją premierę światową na 2024 Tribeca Festival w Nowym Jorku. Pełnometrażowy debiut fabularny Mary Tamkovich został zakwalifikowany do sekcji International Narrative Competition. Obraz jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.  Białoruś, 2020. Trwają protesty po sfałszowanych przez Łukaszenkę wyborach prezydenckich. Antyreżimowa dziennikarka Lena prowadzi transmisję z brutalnej pacyfikacji pokojowej demonstracji. Namierza ją milicyjny dron, lecz Lena kontynuuje relację i zostaje zatrzymana. Ilja, jej mąż robi wszystko, żeby uratować żonę. Władza jest jednak zdeterminowana, by złamać ich oboje. Film jest inspirowany prawdziwą historią białoruskich dziennikarzy – Igora Iljasha i Katsiaryny Andreyvej, która została aresztowana w listopadzie 2020.
25.04.2024

„Chleb i sól” zwycięzcą 12. edycji festiwalu Script Fiesta

„Chleb i sól” Damiana Kocura głównym zwycięzcą festiwalu filmowego Script Fiesta. Film, dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, został doceniony przez Jury w kategorii najlepszy scenariusz filmu zrealizowanego. Scenariusz filmu „Chleb i sól” Damiana Kocura został doceniony przez Jurorów festiwalu Script Fiesta. Gremium, w składzie: Olga Tokarczuk, Jerzy Skolimowski, Maciej Ślesicki, Małgorzata Szumowska, Paweł Maślona, Tomasz Habowski i Kaja Krawczyk-Wnuk, zdecydowało się nagrodzić scenariusz autorstwa Kocura, we współpracy scenariuszowej Marty Konarzewskiej. Autor scenariusza otrzymał nagrodę w wysokości 50 tys. złotych, co wedle zapewnień organizatorów, jest najwyższą kwotą nagrody dla scenarzystów w Polsce.  Jej fundatorem jest Warszawska Szkoła Filmowa, organizator festiwalu.
24.04.2024

„Drzewa milczą” w programie festiwalu Hot Docs

„Drzewa milczą” Agnieszki Zwiefki jako jedyny polski film zakwalifikował się do selekcji konkursowej kanadyjskiego festiwalu Hot Docs, poświęconego najlepszym produkcjom dokumentalnym z całego świata. Wydarzenie odbywa się w dniach 25 kwietnia – 5 maja w Toronto. Po światowej premierze podczas CPH: DOX w stolicy Danii, najnowszy film Agnieszki Zwiefki, najlepiej znanej z udanego projektu dokumentalnego „Vika!”, prezentowany będzie w Toronto podczas jednego z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Ameryce Północnej. Film pokazywany będzie w sekcji World Showcase 1 i 5 maja.
22.04.2024

Polskie projekty na dok.incubator

Wśród ośmiu projektów z całego świata zakwalifikowanych do udziału w prestiżowym programie rozwijającym pełnometrażowe filmy dokumentalne dok.incubator znalazły się dwa polskie tytuły: “Atlantyda/Hasan’s Joy” w reżyserii Natalii Pietsch oraz Grzegorza Piekarskiego i „Dziecko z pyłu/Child of Dust” w reżyserii Weroniki Mliczewskiej. Każdy z projektów współfinansowany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. “Atlantyda/Hasan’s Joy”, reż Natalia Pietsch, Grzegorz Piekarski
19.04.2024

Premiera kinowa filmu „Wariaci”

„Wariaci” w reżyserii Jana Jakuba Kolskiego w polskich kinach od 12 kwietnia. Film, w którym w rolach głównych ujrzymy Eryka Lubosa, Alicję Stasiewicz oraz Zuzannę Drobniak, jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Eryk i Karolka to para marzycieli. Po wyjściu z więzienia, by ponownie nie popaść w konflikt z prawem, postanawiają rozpocząć nowe i pozbawione problemów życie na łonie natury. Trudno im jednak odnaleźć się w nowej, choć pięknej, sytuacji. Eryk pragnie szczęścia również dla swojej małej córki Dżesiki. Porywa ją z rąk dziadka i razem z Karolką wyruszają w pełną przygód podróż przez Polskę. Sprawy komplikują się, kiedy Karolka zapada na poważną chorobę. Jedynym ratunkiem będzie kosztowna kuracja, na którą oczywiście nie mają pieniędzy. Eryk i mała Dżesika biorą sprawy w swoje ręce i organizują napad na bank. Potem trzeba będzie już tylko wykraść ze szpitala pacjentkę. Z miłością i dla miłości.
12.04.2024

Premiera kinowa filmu „Joika”

12 kwietnia na ekrany polskich kin wejdzie polsko-nowozelandzko-amerykańska koprodukcja „Joika” w reżyserii Jamesa Napiera Robertsona. Z polskiej strony za produkcję obrazu odpowiada Klaudia Śmieja-Rostworowska z firmy Madants. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Scenariusz filmu „Joika” inspirowany jest życiem amerykańskiej baleriny Joy Womack. W rolę główną wcieliła się Talia Ryder. Tytułowa Joika to pierwsza amerykańska tancerka, która dostała się do prestiżowej Akademii Baletu Bolszoj oraz druga Amerykanka, która podpisała kontrakt z Baletem Bolszoj.
12.04.2024

„The Girl With The Needle” Magnusa von Horna w Konkursie Głównym Cannes

“The Girl With the Needle” – najnowszy film Magnusa von Horna oficjalnie w Konkursie Głównym festiwalu filmowego w Cannes. Film, dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, to niepokojąca i gęsta opowieść, bazująca na prawdziwych wydarzeniach z początku XX wieku. “Dziewczyna z igłą” (ang. „The Girl With the Needle”) w Konkursie Głównym Cannes. Film Magnusa von Horna to rozgrywająca się na początku XX wieku, oparta na faktach, niepokojąca opowieść o kobiecie szukającej miłości i poczucia moralności. Karoline (Vic Carmen Sonne) to młoda pracownica fabryki w Kopenhadze, która znalazła się w trudnej życiowej sytuacji. W godzinie potrzeby zwraca się o pomoc do przypadkowo poznanej kobiety (Trine Dyrholm). Dzięki temu dramatycznemu wydarzeniu między Karoline a Dagmar nawiązuje się specyficzna nić porozumienia, która odmieni życie ich obu. W materiałach prasowych film von Horna określany jest jako „baśń o straszliwej prawdzie” i dzieło, które silnie oddziałuje na zmysły widza.
11.04.2024

Timeless Film Festival – święto kina ponadczasowego

W poniedziałek 8 kwietnia startuje pierwsza edycja nowego festiwalu filmowego na mapie Polski. Timeless Film Festival to święto kina ponadczasowego. Wydarzenie dofinansowane jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Timeless Film Festival to nowe wydarzenie kulturalne na polskiej mapie festiwalowej. Zorganizowany przez Fundację American Dream festiwal skupia się na klasycznych dziełach filmowych, które wpisały się w kanon kina. Ideą festiwalu jest jednak nie podchodzenie do klasyki na klęczkach, ale umiejętne czytanie jej w nowych kontekstach. Na stronie Timeless Film Festival czytamy, że organizatorzy chcieli połączyć ogień i wodę: równocześnie prezentować kanon ikonicznych filmów, jak i w tym samym czasie poddawać go w wątpliwość. W trakcie siedmiu dni wydarzenia organizatorzy planują zaprezentować publiczności prestiżowe filmy po rekonstrukcji cyfrowej, jak i pokazać dzieła nowych, mniej znanych w Polsce twórców.
08.04.2024

Polskie projekty nagrodzone podczas East Doc Platform

Cztery projekty, współprodukowane przez Polskę, otrzymały nagrody podczas oficjalnej uroczystości East Doc Platform, która odbyła się 27 marca w czeskiej Pradze. Dwa projekty, dofinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej: „Ptaszek” Anety Ptak oraz „Under His Spell” Łukasza Konopy, a także “Keepers of the Ruins” Marii Schevchenko i “Letters” Andrei Kutsilli zostały nagrodzone podczas festiwalu East Doc Platform. Wydarzenie branżowe dla twórców filmów dokumentalnych, East Doc Platform odbyło się w dniach 22-28 marca w stolicy Czech. Główną nagrodę otrzymał reżyser Łukasz Konopa oraz producentka Daria Maślona z firmy Silver Frame za projekt „Under His Spell”. Jury w składzie: Ania Trzebiatowska (Sundance Film Festival), Lucie Kon (BBC) oraz Diana Karklin (Rise and Shine World Sales) przekazały twórcom nagrodę w wysokości 7,500 Euro na dalszy rozwój filmu.
08.04.2024

Polska scenografka Elwira Pluta wyróżniona BFDG Production Design Award za serial „Sløborn”

Polska scenografka, Elwira Pluta, otrzymała wyróżnienie od Brytyjskiej Gildii Scenografów Filmowych (BDFG) w kategorii Planet Positive za pracę przy serialu „Sløborn” w reżyserii Christiana Alvarta. To niemiecko-polsko-duńska koprodukcja, dofinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Elwira Pluta ponownie wyróżniona przez British Film Designer Guild. W 2023 roku polska scenografka otrzymała wyróżnienie Planet Positive za pracę przy filmie „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana. Jury brytyjskiego konkursu ponownie doceniło zrównoważone i przyjazne dla środowiska rozwiązania scenografki, w tym rozwiązania uwzględniające ograniczenie śladu węglowego dekoracji przy produkcji serialu „Sløborn”. Jak czytamy w informacji prasowej dobór lekkich, przetwarzalnych, ekologicznych materiałów do budowy (tektura wielowarstwowa, naturalne tkaniny i roślinność) uprościł logistykę, skrócił czas pracy i zapewniły minimalną ilość odpadów.
08.04.2024

Polskie queerowe shorty na jubileuszowym LGBT+ Film Festival

Pięć polskich filmów krótkometrażowych trafiło do specjalnej sekcji Best Polish Shorts 15., jubileuszowej edycji LGBT+ Film Festival, który odbędzie się w ośmiu miastach Polski w na początku kwietnia. Wszystkie produkcje powstały w ramach zajęć polskich szkół filmowych, których działalność dofinansowana jest ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. „Moje Stare” Nataszy Parzymies, „Śmierć frajera” Krzysztof Grudziński, „Tam, gdzie płaczą ptaki” Jakuba Andrzeja Wendy, „Transgresja” Diany Szczotki oraz „Warszawa, Holandia” w reżyserii Ming-Wei Chiang trafiły do selekcji festiwalu LGBT+ Film Festival w sekcji Best Polish Shorts.
03.04.2024

„Film dla kosmitów” już od 5 kwietnia w kinach

„Film dla kosmitów” – najnowszy film Piotra Stasika to nietypowa opowieść na pograniczu filmu fabularnego i dokumentu, obrazująca sposób postrzegania świata przez młodych ludzi. Film otrzymał dofinansowanie od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. „Film dla kosmitów” opowiada historię czternastoletniego Jeremiego. Chłopiec jest początkującym YouTuberem, który uwielbia nagrywać filmy do internetu. Jego ojciec jest zaś pracownikiem agencji kosmicznej. Obiecał synowi, że wkrótce pokaże mu start prawdziwej rakiety. W ostatniej chwili musiał jednak zmienić plany, w związku z czym wymarzony wyjazd został odwołany. Chłopiec zamiast oglądać lot w kosmos, zostaje wysłany do domu dziadka na wsi.
29.03.2024

Michał Sobociński nagrodzony podczas Gali PSC za zdjęcia do filmu „Filip”

Michał Sobociński – operator filmu Michała Kwiecińskiego „Filip”, otrzymał nagrodę za Najlepsze Zdjęcia w Polskim Filmie Fabularnym od Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC. Uroczysta Gala dofinansowana była ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Gala Polish Society of Cinematographers (PSC) odbyła się w sobotę 23 marca w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Podczas uroczystości nagrodzono najlepszych polskich operatorów oraz celebrowano 30. rocznicę powstania organizacji, zrzeszającej najlepszych autorów zdjęć w polskich produkcjach filmowych. W ramach celebracji uhonorowano członków założycieli organizacji, a także przyznano nagrody w trzech kategoriach głównych oraz kategoriach specjalnych.
29.03.2024

„Wake of Umbra” – zakończono polską część zdjęć do filmu Carlosa Reygadasa

Zakończyła się polska część zdjęć do najnowszego filmu meksykańskiego reżysera Carlosa Reygadasa „Wake of Umbra”. Projekt jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. „Wake of Umbra” to najnowszy film meksykańskiego reżysera Carlosa Reygadasa, którego poprzednie filmy pokazywane były na festiwalach w Cannes i Wenecji. „Wake of Umbra” to nietypowy projekt, opowiadający o czwórce przyjaciół, którzy podróżują przez czas i przestrzeń, spotykając się w nowych wcieleniach, sytuacjach i rolach społecznych.
29.03.2024

„Czerwone maki”: historyczna opowieść o bitwie pod Monte Cassino

„Czerwone maki” to film historyczny, opowiadający o wydarzeniach z 1944 roku, gdy wojska Andersa pomagały Aliantom w działaniach wojennych z nazistowskimi Niemcami we włoskim masywie Monte Cassino. Film jest dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Polska premiera już 5 kwietnia. „Czerwone maki” w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza opowiada o historycznym wydarzeniu z punktu widzenia młodego chłopaka, który jako sierota zostaje zabrany przez żołnierzy armii Andersa z piekła sowieckich łagrów. Chłopak wyrusza w wyprawę z II Korpusem do Włoch, gdzie pod wzgórzem Monte Cassino, strzegącym drogi do Rzymu, trwają zacięte walki. Podczas podróży zakochuje się w sanitariuszce, z którą za wszelką cenę próbuje nawiązać kontakt. Historia losów wojny opowiedziana jest w tym filmie z kilku perspektyw, stając się kompleksową opowieścią o wpływie konfliktu zbrojnego na życie ludzi.
28.03.2024

Film „Kobieta z…” na ekranach polskich kin

Najnowszy film Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta „Kobieta z…” wejdzie na ekrany polskich kin już 5 kwietnia. To historia transpłciowej kobiety z Małgorzatą Hajewską-Krzysztofik, Joanną Kulig, Mateuszem Więcławkiem i Bogumiłą Bajor w rolach głównych. Obraz miał swoją światową premierę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, gdzie brał udział w Konkursie Głównym. Film, który jest koprodukcją polsko-szwedzką – został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. „Kobieta z…” to opowieść o Anieli Wesoły. Prowadziła zwyczajne życie – dorastanie w małym miasteczku, praca, miłość, ślub, rodzina. Jednak nigdy nie mogła być w pełni sobą – Aniela urodziła się w męskim ciele. Jakich dokona wyborów? Czy będzie gotowa poświęcić wszystko, by móc żyć normalnie i bez strachu?
27.03.2024

Millenium Docs Against Gravity ogłosiło selekcję Konkursu Polskiego

21. edycja festiwalu Millenium Docs Against Gravity zbliża się wielkimi krokami. Tegoroczna edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 10-19 maja w ośmiu miastach Polski: Warszawa, Wrocław, Katowice, Gdynia, Poznań, Bydgoszcz, Łódź i Lublin. Następnie w dniach: 21 maja – 3 czerwca odbędzie się edycja online festiwalu. Poznaliśmy właśnie skład Konkursu Polskiego. Wśród prezentowanych filmów pojawi się aż dziesięć produkcji, dofinansowanych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Organizatorzy festiwalu podkreślają, że tegoroczna selekcja była wyjątkowo trudna, gdyż do Konkursu Polskiego zgłosiła się rekordowa liczba filmów. Wojciech Diduszko, dyrektor Konkursu Polskiego, podkreślił, że w trakcie wybierania produkcji do finałowej dwunastki, zwrócił uwagę, że polskie filmy dokumentalne z 2024 roku skupiają się na tym, „co czasem nieuchwytne (…)  – bliskości, szczerości, odnalezienia siebie w relacji ze światem i innymi, pragnienie pokonania własnych słabości, ujrzenia rzeczywistości na nowo”.
26.03.2024