12 polskich filmów w Lipsku

Siedem polskich dokumentów i pięć animacji w programie festiwalu oraz dziesięć kolejnych polskich tytułów w targach DOK.Market – taka będzie filmowa reprezentacja Polski na tegorocznej edycji festiwalu DOK.Leipzig.

 

56. edycja festiwalu DOK.Leipzig rozpocznie się w Lipsku już 28 października. Jak podkreśla Krakowska Fundacja Filmowa, polskie kino jest w Lipsku szczególnie cenione i każdego roku krajowe produkcje pokazywane są licznie w ramach festiwalowych projekcji.

Dokumenty

W tym roku publiczność festiwalu zobaczyć będzie mogła siedem nowych polskich tytułów dokumentalnych. „Dziennik z podróży” Piotra Stasika i „Joanna” Anety Kopacz zakwalifikowały się do Międzynarodowego Konkursu Filmów Dokumentalnych, a „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk – do Międzynarodowego Konkursu Dokumentów Krótkometrażowych. Dla każdego z tych filmów pokaz w Lipsku będzie międzynarodową premierą. Światową premierę będzie natomiast miał na DOK.Leipzig nowy film Jana P. Matuszyńskiego – „Deep love”, który powalczy o nagrody w Konkursie Młodego Kina.

 

W pozakonkursowym Międzynarodowym Programie Dokumentalnym wyświetlone zostaną „Niewiadoma Henryka Fasta” Agnieszki Elbanowskiej, „Ojciec i syn” Pawła Łozińskiego oraz „Matka 24h” Marcina Janosa Krawczyka. Dla „Niewiadomej Henryka Fasta” będzie to premiera międzynarodowa, a dla dwóch pozostałych tytułów – premiera niemiecka.

Animacje

Równie liczna będzie na festiwalu reprezentacja polskich filmów animowanych. W tym roku zaproszenia do konkursu otrzymały aż cztery tytuły: „Ziegenort” Tomasza Popakula, „Zmysły prysły” Marcina Wasilewskiego, a także debiutujące w Niemczech „Łaźnia” Tomka Duckiego oraz niemiecko-polskie „Kochanie” Izabeli Plucińskiej. Dodatkowo, w pozakonkursowym programie filmów animowanych zostanie zaprezentowane sześciominutowe „Ab ovo” Anity Kwiatkowskiej-Naqvi.

Targi

Do udziału w towarzyszących festiwalowi targach filmowych DOK.Market zaproszono w tym roku dziesięć polskich tytułów: „Self(less)-portrait” Mateja Bobrika, „Ojciec i syn w podróży” Marcela Łozińskiego, „Będziesz legendą, człowieku” i „Zabójca z lubieżności” Marcina Koszałki, „Madame Tyson” Edwarda Porembnego, „Miłość bez ustawki” Kamila Króla, „Inny film” Brygidy Frosztęgi-Kmiecik, „Miłość” Filipa Dzierżawskiego, „Wszystko jest możliwe” Lidii Dudy oraz „Marionetista” Wiktorii Szymańskiej.

Powstające filmy

Ponadto na DOK.Leipzig zaprezentowane zostaną też dwa projekty powstających polskich produkcji dokumentalnych. W tegorocznej edycji warsztatów DOK.Incubator weźmie udział „Życie motyla” Piotra Bernasia. Będzie to film opowiadający o współczesnych gladiatorach, arenie i krwawych rozgrywkach, a także o świadomej autodestrukcji radykalnego, 34-letniego buntownika i mistrza świata w walkach.

 

Pośród 35 projektów zakwalifikowanych do udziału w DOK.Leipzig Co-Production Meeting znalazł się natomiast projekt „Birdwatching” Katarzyny Trzaski. Akcja filmu rozgrywa się w Biebrzańskim Parku Narodowym, dokąd tydzień wylęgu dzikiego ptactwa wodnego przyciąga ornitologów z całego świata. Jest wśród nich Niemiec z Berlina – Jan Avenhous, pracownik agencji reklamowej, a prywatnie weganin i wierny wyznawca życia w stylu eko. Podczas tego pobytu nieuniknione będą interakcje Jana, który zna język polski, z mieszkańcami wsi, wymiana poglądów, refleksje na temat otaczającej przyrody. Źródłem konfliktu oraz humoru w filmie będzie zderzenie dwóch światów – wygodnego człowieka z uprzemysłowionego kraju Europy Zachodniej zmęczonego tempem życia w dużym mieście oraz żyjącej w surowych warunkach polskiej rodziny gospodarzy – rolników, których stosunek do przyrody jest niejednoznaczny.

Trzy premiery Wajda Studio

Trzy z wymienionych filmów są produkcjami Wajda Studio.

Joanna

Film „Joanna opowiada historię Joanny Sałygi, autorki bloga „Chustka”, która dla wielu czytelników stała się ikoną uważnego, szczęśliwego życia.

 

To, że publiczność festiwalu DOK Leipzig zobaczy „Joannę” jest dla mnie zarówno wielkim wyróżnieniem, jak i przeżyciem. (…) Nieustająco zadaję sobie pytanie, jak bardzo fakt popularności mojej bohaterki w Polsce wpływa na odbiór tej historii. Dlatego jestem ogromnie ciekawa reakcji publiczności międzynarodowej – mówi Aneta Kopacz, reżyser.

Kiedy będę ptakiem

„Kiedy będę ptakiem” to opowieść o próbie zmiany swojego losu. Mula, kobieta z birmańskiego plemienia Kajan, jest w Tajlandii od dwóch lat – ona, jej mąż i wszyscy synowie. Po drugiej stronie granicy została jej jedyna córka.

 

– Mam nadzieję, że Lipsk otworzy nam drogę do innych festiwali i dzięki temu poszerzy się widownia filmu. Opowieść jest uniwersalna i mogłaby się wydarzyć wszędzie, ale ważny jest w niej także temat pogranicza – nie tylko w dosłownym tego słowa znaczeniu – mówi autorka filmu, Monika Pawluczuk.

Niewiadoma Henryka Fasta

„Potrafię oprzeć się wszystkiemu z wyjątkiem pokusy” Henryk Fast, emerytowany profesor matematyki, z dumą podpisuje się pod słowami Oscara Wilde’a. W poszukiwaniu szczęśliwej miłości jest gotowy na podjęcie każdego ryzyka.

 

– „Niewiadoma Henryka Fasta” jest opowieścią o nieustającej nadziei, o marzeniach i cenie jaką trzeba zapłacić za ich spełnienie. To kwestie uniwersalne i myślę, że wszędzie zostaną z łatwością odczytane – mówi Agnieszka Elbanowska. – Natomiast niezwykle istotnym elementem, esencją smakową tego filmu jest słowo, specyficzny język jakim posługuje się główny bohater, klasa i niesamowita fantazja zamknięta w oryginalnej formie. (…) Dlatego jestem bardzo ciekawa jakiego Henryka Fasta zobaczą zagraniczni odbiorcy.

 

Na podstawie informacji Krakowskiej Fundacji Filmowej i Wajda Studio

24.10.2013