3 pytania do Grainne Humphreys

Z dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Dublinie Grainne Humphreys rozmawiamy o poziomie polskich filmów w konkursie oraz o tym, co przesądziło, do którego filmu trafiła główna nagroda. 

PISF: Jak ocenia Pani poziom filmów pokazywanych w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych na festiwalu Netia Off Camera?

Grainne Humphreys: Byłam pod ogromnym wrażeniem poziomu i różnorodności filmów, które mogłam zobaczyć podczas festiwalu. Od 7 lat biorę udział w festiwalu i myślę, że poziom tegorocznego konkursu był najwyższy ze wszystkich, które do tej pory widziałam. W konkursie były mocne filmy gatunkowe, nie zabrakło też autorskich wypowiedzi – szalenie ekscentryczni i anarchizujący twórcy mierzyli się z dość komercjalnymi twórcami kinowymi. To była prawdziwa przyjemność móc oglądać te filmy i widzieć wielkie talenty stojące zarówno przed, jak i za kamerą.

W czym tkwi siła filmów, które wygrały? Co zadecydowało o tym, że to właśnie te filmy i aktorzy zostali wyróżnieni?

Jako jurorzy jesteśmy przekonani, że filmy, które nagrodziliśmy są wyjątkowe. Główną nagrodę przyznaliśmy filmowi „Obce niebo”, który zdaje się być na wskroś prawdziwy, który pozwala bohaterom oddychać oraz pokazuje dogłębny, kompleksowy portret dwóch kultur. Film ukazuje istniejący konflikt pomiędzy dwoma różnymi warstwami społecznymi, jak również pokazuje dużo bardziej skomplikowany obraz rodziny, niż ten, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Nasi dwaj faworyci to dwa zupełnie różne filmy, których twórcy dokonali znakomitych wyborów, jeżeli chodzi o sposób opowiadania historii. Obu tym filmom udało się utrzymać napięcie na wysokim poziomie. Przy nagrodach aktorskich kierowaliśmy się tymi samymi kryteriami. Zarówno Agnieszka Grochowska, jak i Bartłomiej Topa odegrali absolutnie fenomenalne role, wnosząc przenikliwą dozę realizmu i empatii przy budowaniu charakterów swoich postaci. To były wyróżniające się role wśród naprawdę dużej konkurencji.

Jako dyrektor festiwalu w Dublinie może Pani przyglądać się temu jakie filmy są pokazywane na festiwalach na całym świecie. Jak ocenia Pani obecność polskich filmów na arenie międzynarodowej i to czym jest polska kinematografia dziś?

Jestem pod wrażeniem pracy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i wsparciu udzielanemu przez Instytut bardziej uznanym twórcom – ojcom chrzestnym polskiego kina  – przy jednoczesnym wsparciu wschodzących talentów. Z każdym rokiem widzę korzyści, które płyną z takiego rozwiązania. Nie ma jednoznacznej definicji polskiego kina – polska kinematografia to wysokobudżetowe filmy i efekty specjalne, komedie i dramaty, jak również filmy historyczne (ulubione przez filmowców irlandzkich) – a także szeroki wybór filmów współczesnych, które odzwierciedlają, jak również stawiają współczesnej Polsce wiele pytań… Festiwal w Dublinie co roku pokazuje wiele polskich filmów i cieszą się one dużą popularnością. Z roku na rok rosną też osiągniecia i uznanie dla polskiego kina oraz wysokiego poziomu rzemiosła filmowego.

Z Grainne Humphreys rozmawiała Magda Wylężałek.

Nagrody przyznane przez Jury w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych 9. Netia Off Camera

Jury Konkursu Polskich Filmów Fabularnych w skłądzie Alexnadra Byrne, Grainne Humphreys i Billy Hopkins przyznało główną nagrodę Filmowi „Obce niebo” Dariusza Gajewskiego, drugie miejsce zajął film „Nowy Świat” w reżyserii Elżbiety Benkowskiej, Łukasza Ostalskiego i Michała Wawrzeckiego. Nagrody aktorskie otrzymali Agnieszka Grochowska za rolę w filmie „Obce niebo” oraz Bartłomiej Topa za rolę w filmie „Karbala”. Jury postanowiło także wyróżnić filmy „Na granicy” Wojciecha Kasperskiego i „Intruz” Magnusa von Horna. Wyróżniony został także Bartosz Bielenia za rolę w filmie „Na granicy”.

18.05.2016