4. edycja Docs to go!

Docs to go! pojawi się na Krakowskim Festiwalu Filmowym już po raz czwarty. To wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej, której celem jest promocja i prezentacja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie  postprodukcji,  których  premiera  przewidywana  jest  w  ciągu  najbliższych  miesięcy.

12 projektów

Producenci i reżyserzy 12 wybranych projektów zaprezentują fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzą o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. Zakwalifikowani uczestnicy zostaną przygotowani do prezentacji przez znakomitych konsultantów: jedną z czołowych europejskich agentek sprzedaży – Irene Taskovski oraz szefa European Documentary Network – Paula Pauwelsa.

Prezentacja projektów odbędzie się 5 czerwca o godzinie 10.00.

  • „White Cube”, reż. Wojciech Pustoła, prod. Marta Golba (Endorfina Studio)

Od wieków, na pograniczu Ligurii i Toskanii życie kręci się wokół „białego złota” – marmuru. Carrara to mekka rzeźbiarzy, sanktuarium tradycyjnego rzemiosła artystycznego, w którym kamień traktuje się z niemal religijnym szacunkiem, a kunszt jego obróbki podnoszony jest do rangi sztuki. Tak było do momentu kiedy na carraryjską scenę wdarł się przebojem… robot. Antropomorfo, bo tak go nazwano, jest maszyną, która idealnie odwzorowuje w marmurze dowolną, wygenerowaną w komputerze formę. Film „White Cube” ukazuje grupę ludzi zanurzonych w pogłębiającym się z roku na rok konflikcie między konserwatywnym, a progresywnym nurtem w sztuce współczesnej.

  • „21 x Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik, prod. Agnieszka Wasiak (Lava Films)

21 x Nowy Jork to dyskusja o kondycji współczesnego człowieka żyjącego w zachodnim społeczeństwie w XXI wieku, przeprowadzona głosami 21 bohaterów spotkanych w nowojorskim metrze.

  • „Bezgłośnie. Statyści pustyni”, reż. Maciej Mądracki, Michał Mądracki, Gilles Lepore, prod. Anna Wydra (Otter Films)

U bram pustyni, na południu Maroka leży miasteczko o nazwie Ouarzazate. Zostało założone przez legiony francuskie na początku lat 20-tych ubiegłego stulecia jako najodleglejsza baza militarna dla kolonialnych zdobyczy na Wschodzie, w regionie Północej Afryki. Jednym z narzędzi, wykorzystywanych podczas tej „misji cywilizacyjnej” był nowoczesny wynalazek – kamera. Ouarzazate i jego związek z kinem posłużył za punkt wyjścia, z którego rozwinęła się kinematografia.

  • „Koniec świata w dolinie łez”, reż. Jarosław Wszędybył, prod. Przemysław Miękinia (Before My Eyes)

Będzie to opowieść o Tichilesti, ostatniej wiosce trędowatych w Europie. Film stawiający pytania o to, na ile my wszyscy w dzisiejszym świecie jesteśmy otwarci i tolerancyjni. Na ile wyzbyci uprzedzeń, przesądów i ksenofobicznych lęków? Na ile potrafimy się ponad nie wznieść? Na ile prawdziwe jest nasze człowieczeństwo?

  • „Kiedy wrócisz”, reż. Anna Zamęcka, prod. Zuzanna Król (Wajda Studio), Anna Wydra (Otter Films)

Ola nie miała ośmiu lat, kiedy mama wyprowadziła się z domu. Pewnego dnia po prostu jej nie było. Nie wróciła następnego dnia, ani przez kolejne. Ola nie pamięta dnia, od którego przestała już czekać, za to dobrze pamięta ten, w którym zrozumiała, że teraz ona musi zająć się domem, autystycznym bratem i tatą alkoholikiem. W szkole zaczęła właśnie przerabiać litery, w domu trzeba było nastawiać budzik, żeby tata nie spoźniał się do pracy, trzeba było zająć się bratem. Ola za wszelką cenę chciała, by był on „normalnym chłopcem”, uczyła brata grać w piłkę, bić się i przeklinać. Tylko, że Nikodem nie chciał być chłopcem. Wierzył, że jest szympansem i że pewnego dnia wyrośnie mu sierść i mocne pazury.

  • „Hipnotyzer”, reż. Przemysław Kamiński, prod. Maciej Kubicki (Telemark)

Hipnotyzer to film dokumentalny, którego głównym bohaterem jest Jurij – ukraiński emigrant obdarzony niezwykłym darem wprowadzania ludzi w stan hipnozy. Ponadprzeciętny talent Jurija nie powoduje wcale, że łatwiej mu podejmować codzienne życiowe decyzje i rozwiązywać problemy, z którymi boryka się każdy z nas.

  • „Trofeum”, reż. Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło, prod. Kuba Kosma (TAK Film)

Bohaterem filmu jest mentalny spadkobierca kolonizatorów – współczesny Turysta, który wyjeżdża, by zwiedzić świat. Szuka czegoś autentycznego, chce przeżyć przygodę.Celem wycieczek są dalekie kraje. To szczególny film drogi i ­ gdyby wyrysować jej trasę na rzeczywistej mapie ­ powstałaby plątanina ścieżek.

  • „Na dnie morza”, reż. Marcin Sauter, prod. Barbara Ławska (SF Kronika)

Aralsk jest miejscem żyjącym legendą morza. Morze dominuje w rozmowach, jest obecne we wspomnieniach i w snach mieszkańców. Starsi wspominają morze, rozmawiają o nim między sobą, młodsi powtarzają legendy o pięknym morzu, którymi są karmieni od dzieciństwa, mówią o nim jak o symbolu starszych lepszych czasów. Powstanie uniwersalny film, opowiadający o pamięci, sile wspomnień odchodzącego „lepszego“ świata, ale też solidnie dokumentujący tą największą światową klęskę ekologiczną.

  • „Wiosna smoków”, reż. Jarosław Wszędybył, prod. Magdalena Bryk (Moth Films)

Piłka nożna to więcej niż sport. To religia. We wszystkich krajach i na wszystkich kontynentach grają w nią miliony osób. Grają w nią także Czerwone Smoki Brwinów. Wyniki osiągają wprawdzie bardzo mierne, ale nie przeszkadza im to mieć nadziei, że kiedyś los się odmieni. „Wiosna smoków” będzie opowieścią właśnie o tym zespole oraz o jego trenerze Pawle, człowieku, który wyznaczył sobie cel – podnieść Smoki z kolan. Opowieścią bazującą na obserwacji wydarzeń z życia zespołu w rundzie wiosennej. Historią pełną emocji i zwrotów akcji, bo piłka nożna, tak jak życie – czasami potrafi być przewidywalna do bólu, ale czasami kompletnie zaskakująca.

  • „Nauka chodzenia”, reż. Marcin Kopeć, prod. Dawid Janicki, Joanna Szymańska (Shipsboy)

Główny bohater filmu to postać wielowymiarowa – gangster, który stara się być dobrym człowiekiem. W jego przypadku nie jest to jednak łatwe. Całe dotychczasowe życie sprawiał cierpienie innym i wzbudzał w ludziach strach. Piotr – czterdziestopięcioletni były członek warszawskiej mafii po wyjściu z więzienia próbuje ułożyć sobie życie od nowa. Jak twierdzi, pragnie odpokutować za grzechy przeszłości, podejmując pierwszą legalną pracę – w hospicjum. Widz obserwuje bohatera, który stawia pierwsze kroki w normalnym społeczeństwie, przełamuje swoje wewnętrzne i zewnętrzne blokady, walczy ze słabością. Pod koniec filmu pozostajemy z pytaniem: czy Piotr dostosuje się do swojego nowego życia opartego na innych wartościach niż te dotychczas wyznawane, czy jego przemiana będzie trwała?

  • „Jarocin. Pod prąd”, reż. Marek Gajczak, Leszek Gnoiński, prod. Aneta Zagórska, Witold Bereś (Stowarzyszenie Film Kraków)

Jarocin – niewielkie miasteczko w Wielkopolsce staje się symbolem niezależności, buntu i wolności w zniewolonym systemie. Dokonała tego muzyka rockowa. Film o Jarocinie będzie filmem o wolności. Nie tylko tej rozumianej jako wolność jednostki w totalitarnym świecie, ale również o wolności artystycznej, wolności tworzenia i wyrażania siebie, wolności w każdym wymiarze.

  • „Ziemia bezdomnych”, reż. Marcin Janos Krawczyk, prod. Marcin Krawczyk (Janos Film Production)

Kilka lat temu Ojciec Bogusław wymyślił ideę budowy pełnomorskiego jachtu przez bezdomnych. Jego marzeniem było, by opłynęli nim świat dookoła w ramach terapii czy też przełamania stereotypu myślenia o bezdomnych. Po śmierci O. Bogusława budowa trwa. Czy uda się dokończyć rozpoczęte dzieło? Co daje siłę i motywację do kontynuowania wznoisłej idei? Czy Kapitan z Dyrektorką pensjonatu dla bezdomnych o rozbieżnych poglądach odnośnie „wyjścia z bezdomności” dojdą do porozumienia by doprowadzić do zakończenia misji?

Czwarta edycja Docs to go! ze wsparciem PISF

Trzy poprzednie edycje Docs to Go! – prezentacji polskich filmów dokumentalnych w postprodukcji, która jest wspólną inicjatywą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej, cieszyły się dużą i rosnącą z roku na rok popularnością. Projekty prezentowane w poprzednich latach miały swoje światowe premiery na najważniejszych festiwalach filmowych (m.in. IDFA, Hot Docs, Locarno FF, DOK Leipzig) i zdobyły szereg prestiżowych nagród. W poprzednich edycjach prezentowane były tak znakomite filmy, jak „Nadejdą lepsze czasy” Hanny Polak, „Ojciec i syn”/ „Ojciec i syn w podróży” Marcela i Pawła Łozińskich, „Efekt domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, „15 stron świata” Zuzanny Solakiewicz, „Fuck For Forest” Michała Marczaka, „Dziennik z podróży” Piotra Stasika, „Kiedy będę ptakiem” Moniki Pawluczuk, „Sztuka znikania” Bartka Konopki i Piotra Rosołowskiego, „One man show” Jakuba Piątka, „Deep love” Jana P. Matuszyńskiego czy „Królowa ciszy” Agnieszki Zwiefki.

Kilka filmów – m.in. „K2. Dotknąć nieba” Elizy Kubarskiej, „Koniec świata” Moniki Pawluczuk, „AGFA 1939” Michała Wnuka czy „Życie motyla” Piotra Bernasia –  będzie można zobaczyć w konkursach tegorocznego KFF. W tym roku, poszerzając formułę wydarzenia o projekty na etapie developmentu i preprodukcji, Krakowski Festiwal Filmowy rozpoczął współpracę z Doc Lab Poland, nową inicjatywą stworzoną z myślą o dokumentalistach.

Dodatkowo 5 czerwca w godzinach 14.00 – 16.00 DOC LAB POLAND zaprasza na Forum Koprodukcyjne. W czasie jego trwania zagraniczni producenci mają okazję spotkać się z polską branżą filmową i porozmawiać o potencjalnej współpracy koprodukcyjnej.

Więcej informacji: www.krakowfilmfestival.pl.

26.05.2015