40. FFG - 6 filmów w sekcji Polonica

Sekcja ta pozwala na uświadomienie sobie wkładu, jaki w produkcję międzynarodową mają rokrocznie polscy filmowcy. Oczywiście nie pokazujemy wszystkiego, ale nawet wybór daje wyobrażenie o wszechstronności naszych artystów kina, tudzież uniwersalności polskich wątków kulturowych – mówi dyrektor artystyczny Michał Oleszczyk.

O sekcji Polonica

Celem jednej z najstarszych sekcji Festiwalu Filmowego w Gdyni jest zwrócenie uwagi na działalność polskich twórców za granicą. Sekcja prezentuje międzynarodowe produkcje z różnych stron świata, których wspólnym mianownikiem jest udział polskich filmowców.

6 filmów

Wśród filmów, które zostały wyselekcjonowane w tym roku znalazły się następujące produkcje:

„Difret”, reż. Zeresenay Mehari

Za montaż filmu odpowiedzialna jest Agnieszka Glińska, a za zdjęcia Monika Lenczewska. Film otrzymał nagrody m.in. na Berlinale, Cammerimage oraz w Sundance i w przejmujący sposób ujmuje temat przemocy wobec dzieci i ich brutalnego wykorzystywania.

„Życie według Nino” („Life According to Nino”), reż. Simone van Dusseldorp

Film jest jednym z najbardziej oczekiwanych pokazów specjalnych Festiwalu – głównie ze względu na osobę Urszuli Antoniak, która zaskoczyła widza nową rolą – scenarzystki filmu dla młodzieży. Dystrybutorem filmu jest Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, a jego oficjalna premiera odbędzie się podczas tegorocznego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci, który odbędzie się w 17 miastach w dniach 26.09-4.10.2015. Opowiada historię chłopca, który po śmierci matki przestaje chodzić do szkoły, kąpać się, a na śniadanie je chipsy. Na początku wydaje się, że to wielka frajda, ale Nino szybko dochodzi do wniosku, że brakuje mu uwagi i uczucia ze strony ojca i brata. Kiedy odkrywa, że potrafi rozmawiać ze zwierzętami, zabiera się do porządkowania spraw ze swoim królikiem Bobbym. Reżyserka i scenarzystka będzie również uczestniczyć w debacie „Kino dla dzieci w Polsce dzisiaj – sukcesy i perspektywy”.

„The Cut” („Rana”), reż. Faith Akin

Film ze scenografią Allana Starskiego to wielostronna koprodukcja z 2014 roku, w której wzięło udział aż sześć państw: Niemcy, Francja, Polska, Włochy, Kanada, Turcja. Akcja toczy się w tureckim mieście Mardin w 1915 roku. Pewnej nocy tureccy policjanci otaczają wszystkich armeńskich mężczyzn w mieście, w tym młodego kowala, Nazareta Manoogiana, który zostaje oddzielony od swojej rodziny. Wiele lat później, po tym jak udało mu się przetrwać horror ludobójstwa, dowiaduje się, że jego dwie córki również nadal żyją. Rozpoczyna poszukiwania: od pustyni Mezopotamii przez Hawanę aż po jałowe, wyludnione prerie Dakoty Północnej. Po drodze spotyka ludzi o anielskich charakterach i złotym sercu, ale też wcielonego diabła. Film był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

„Baba Jaga pokonana”, reż. Jessica Oreck

Film jest koprodukcją amerykańsko-polsko-rosyjsko-ukraińską. Dziwny, czarujący obraz reżyserki, prezentowany na pokazach New Directors/New Films 2014 w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, łączy animację z dokumentem i elementami fabuły, aby opowiedzieć słowiańską bajkę o Babie Jadze – przerażającej postaci żyjącej w leśnej chatce na kurzej nóżce. Oreck zafascynowana jest rytuałami, przesądami i baśniami różnych kultur. W „Babie Jadze” skupia się na związku między opowieściami dla dzieci a wojną i przewrotami społecznymi.

„Znam kogoś, kto cię szuka”, reż. Julia Kowalski

Reżyserka filmu „Znam kogoś, kto cię szuka” („Crache-coeur”) Julia Kowalski urodziła się we Francji w 1979 roku. Jej rodzice są Polakami. Film jest jej pełnometrażowym debiutem fabularnym. Polskim producentem francusko-polskiej koprodukcji jest firma Donten & Lacroix Films. Bohaterka filmu, Rose, wychowująca się bez matki nastolatka z francuskiej prowincji, przeczuwa, że na bunt i złość będzie mogła pozwolić sobie jedynie teraz. Miota się pomiędzy skrajnymi emocjami i walczy z własną niewinnością. Polskie korzenie ojca nie mają z tym nic wspólnego. Dzieciństwo bezpowrotnie odeszło. Rose znajduje sposób na zbudowanie relacji z chłopakiem. Zatrudniony przez ojca Polak (Andrzej Chyra) ma tu syna, którego w przeszłości porzucił i z którym chce odnowić więzi. Dziewczyna, z nudy czy dla zabawy, wchodzi w środek uczuciowej układanki między synem a ojcem. Film był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

„Arizona w mojej głowie”, reż. Matthias Huser

Debiut fabularny Matthiasa Husera, w którym główne role zagrali Krzysztof Kiersznowski, Eryk Lubos i Halina Skoczyńska pokazuje sytuację, w której era analogowa dobiegła końca. Została jeszcze jedna sprawa. Trzeba rozmontować wszystkie budki telefoniczne. Zamknięty w sobie, małomówny Leonard (Krzysztof Kiersznowski) wyrusza wraz z kierowcą – narwanym Benem (Eryk Lubos) w podróż do końca epoki. Jest to film o braku komunikacji między najbliższymi sobie ludźmi, o bolesnym odczuwaniu tego braku i niemalże fizycznej niemocy w nawiązywaniu kontaktu z drugim człowiekiem. Jednocześnie to opowieść o próbie budowania relacji, bez których życie jest puste i jałowe, jak miejsce, w którym żyją bohaterowie.

Projekcjom Poloniki będą towarzyszyły spotkania z twórcami. Wszystkie projekcje odbędą się Gdyńskim Centrum Filmowym i Multikinie.

40. Festiwal Filmowy w Gdyni odbędzie się w dniach 14-19 września 2015.

Na podstawie informacji prasowej

31.08.2015