5. Spotkanie na Granicy

W dniach 30 kwietnia – 2 maja podczas 15. Przeglądu Filmowego Kino na Granicy odbyło się spotkanie twórców filmowych z Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Organizowane już po raz piąty Spotkanie na Granicy było współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Istotną częścią odbywającego się już po raz piąty Spotkania na Granicy był pitching nowych projektów, które poszukują koproducentów i dystrybutorów. Reprezentujący 8 projektów filmowcy spotkali się 1 maja w Cieszynie, w Domu Polskim na Rynku Głównym. Gości wydarzenia przywitała dyrektor festiwalu Jolanta Dygoś oraz dyrektor artystyczny imprezy, Maciej Gil.

Twórcze spotkanie

– Mam nadzieję, że podczas Spotkania na Granicy spędzą państwo czas twórczo i przyjemnie – mówiła Jolanta Dygoś. – Jako dyrektor programowy Kina na Granicy cały czas mam nadzieję, że kiedyś obejrzymy film, w którym gdzieś w napisach końcowych będzie napisane, że twórcy tego filmu spotkali się podczas Kina na Granicy i z tego wynikła jakaś fajna koprodukcja. Mam nadzieję, że to się kiedyś wydarzy, czego życzę sobie i wam – dodał Maciej Gil.

„Hot Heart Story” – animacja

Pierwszym prezentowanym projektem była wspołfinansowana przez PISF pełnometrażowa animacja „Hot Heart Story”, którą przedstawili reżyserka Anira Wojan oraz animator Mariusz Foltak. Film będzie realizowany w 2D i 3D. – Jesteśmy bardzo dumni z uzyskania dofinansowania od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i wdzięczni za wysokie noty, jakie uzyskał nasz projekt – mówiła Anira Wojan podczas spotkania. – Pracujemy z wieloma partnerami, a najważniejszym z nich jest studio Orange Tigerbells, które współtworzyło m.in. „Kongres” Ariego Folmana – podkreślała.

Mieszanka kina przygodowego i współczesnej problematyki

– Film będzie mieszanką kina przygodowego, melodramatu i poruszającej poważnej historii o tym, co teraz wydarza się na świecie. Akcja filmu częściowo będzie rozgrywała się we współczesnej Afryce, którą chcemy pokazać jako mieszankę kultur, w którą wkraczają ludzie z Europy, wolontariusze i aktywiści – mówiła reżyserka.

 

– Główna bohaterka jest Polką i akcja filmu rozpoczyna się w Polsce, później wraz z nią podróżujemy do Afryki – podkreślał Mariusz Foltak. Twórcy „Hot Heart Story” są na etapie rozwoju projektu, poszukują koproducentów i zamierzają starać się o europejskie fundusze. Za 3 miesiące ma zostać ukończony zwiastun filmu.

„Dezi” – film fabularny z elementami animacji

Drugim prezentowanym projektem był pełnometrażowy film fabularny z elementami fantasy/animacji. Czeski film „Dezi” prezentowały producentka Krystyna Drozdova oraz scenarzystka Radana Mizerova. Film będzie opowieścią o czterdziestoletnim chirurgu Vincencie, który znużony życiem rodzinnym przenosi się do równoległego świata, w którym podróżuje przez fantastyczne krainy. Projekt jest obecnie na etapie rozwoju projektu. Twórcy poszukują obecnie źródeł finansowania, koproducentów, aktorów oraz lokacji.

„Gypsy or not Gypsy” – film dokumentalny

Jako trzeci projekt prezentowany był węgierski film dokumentalny „Gypsy or not Gypsy”. Projekt przedstawili producent Andras Muhi oraz reżyser Robert Lakatos. Warto wspomnieć, że węgierski producent jest twórcą firmy Inforg Studio, która zrealizowała ponad 20 fabuł i 100 filmów krótkometrażowych, m.in. nagrodzony w 2012 roku Srebrnym Niedźwiedziem film „To tylko wiatr” Bence Fliegaufa.

Reżyser po studiach w łódzkiej Filmówce

Reżyser „Gypsy or not Gypsy” przez 10 lat mieszkał w Polsce i studiował w łódzkiej Filmówce. Projekt będzie autobiograficzną opowieścią o poszukiwaniu przez reżysera swoich korzeni – mimo iż nie jest on Cyganem, to jego nazwisko jest uznawane za cygańskie, o czym pierwszy raz dowiedział się właśnie w Polsce. Film jest na etapie rozwoju projektu, twórcy zamierzają ubiegać się o dofinansowanie z funduszu filmowego MTVA na Węgrzech. Do współpracy zarówno producent jak i reżyser zapraszają potencjalnych partnerów koprodukcyjnych z takich krajów jak Rumunia, Polska i Czechy.

„Ciepło/zimno” – dokument fabularyzowany z elementami wideo-artu

Czwarty tytuł przedstawił Grzegorz Korczak z Valium Films. Nowy projekt reżysera filmów „Zapach” i „Kolejny dzień” nosi tytuł „Heart-Core” („Ciepło/zimno”) i nosi znamiona wideo-artu, łączącego kino artystyczne oraz film dokumentalny. Projekt ten ma być filmem przenoszącym widzów w świat osoby niewidomej, jej doświadczeń, ale i marzeń. – Zależy mi na pokazaniu rzeczy, które niektórzy tylko słyszą – podkreślał reżyser i scenarzysta projektu, opowiadając m.in. o odbytym przez siebie wolontariacie w ośrodku dla niewidomych dzieci i młodzieży.

Film, którego scenarzystami są niewidomi

Głównymi bohaterami artystycznego dokumentu będą dwaj niewidomi chłopcy – „Batman” i „Dolar”, z których jeden zamiast białej laski, jaką zazwyczaj posługują się niewidomi ma zawsze przy sobie mikrofon. Drugi z chłopców jest niedowidzący i prosi przyjaciela, by ten pomógł mu w zdobyciu funduszy na operację. Film jest obecnie na etapie powstawania scenariusza, którego współtwórcami są osoby niewidome. Twórca filmu chciałby, aby był on skierowany do tych samych widzów, którym podobała się wspołfinansowana przez PISF „Sala Samobójców” Jana Komasy. Twórcy projektu poszukują obecnie źródeł finansowania, potencjalnych koproducentów i dystrybutorów.

„Ucho wewnętrzne” – muzyczny film dokumentalny

Piątym projektem prezentowanym podczas Spotkania na Granicy był pełnometrażowy muzyczny film dokumentalny „Ucho wewnętrzne” („Inner Ear”). O filmie, poruszającym tematykę muzycznej improwizacji, opowiedziały Magdalena Nowacka i Magdalena Gubała. Głównym bohaterem „Ucha wewnętrznego” jest muzyk Mikołaj Trzaska. – Jest to jeden z najważniejszych muzyków w Polsce i znanych w Europie. Nasz projekt jest teraz w stadium produkcji, zdjęcia trwają od zeszłego roku. Naszą metodą pracy jest jednoczesne kręcenie i montowanie materiału – mówiła Magdalena Nowacka, prezentując gotowy już zwiastun filmu.

Scena jazzowa a literatura i film

Współautorem dokumentu jest Szymon Eliasz. Twórcy projektu chcą pokazać związki między twórcami sceny jazzowej oraz artystami takimi jak pisarz Andrzej Stasiuk czy reżyser Wojciech Smarzowski, a także oddać międzynarodowy aspekt i atmosferę koncertów, w których bardzo często udział biorą wspólnie improwizując zagraniczni i polscy muzycy. W filmie znajdą się również fragmenty animacji. Autorzy „Ucha wewnętrznego” poszukują obecnie funduszy i koproducentów ze Słowacji i Węgier, ponieważ część zdjęć będzie realizowana właśnie w tych krajach.

„TRANSit” – film dokumentalny

Kolejnym projektem przedstawianym podczas Spotkania na Granicy był również film dokumentalny. „TRANSit” to koprodukcja czesko-słowacka autorstwa producentki Klary Follovej i reżyserki Terezy Nvotovej. Film będzie opowiadał o zacieraniu się we współczesnym świecie różnic między płciami. Bohaterami tej historii będą osoby transpłciowe i ich życie codzienne w krajach takich jak Słowacja, Czechy i Polska.

Materiały od bohaterów filmu

Przy powstawaniu filmu realizatorzy współpracują z artystami wideo-art, oraz zamierzają wykorzystywać materiały realizowane przez samych bohaterów, co ma za zadanie wzbogacić wizualny język filmu. Po prezentacji wideo autorki filmu opowiedziały o pięciu wybranych przez siebie bohaterach. Projekt jest obecnie na etapie ubiegania się o dodatkowe finansowanie („TRANSit” jest już współfinansowany przez fundusz filmowy w Czechach, trwają rozmowy z czeską telewizją) i poszukiwania potencjalnych koproducentów oraz dystrybutorów.

„Moje córki krowy” – film fabularny

Siódmym prezentowanym projektem był pełnometrażowy film fabularny „Moje córki krowy” („My Fucking Daughters”) Kingi Dębskiej. Będzie to drugi film fabularny tej reżyserki, która w 2009 zrealizowała film „Hel”, gdzie zagrali m.in. Paweł Królikowski i czeska aktorka Ana Geislerova.

Tragikomiczna historia o umieraniu

Reżyserka i scenarzystka filmu, inspirując się wydarzeniami z własnego życia, chce w swoim filmie opowiedzieć tragikomiczną historię o umieraniu. – Widzę świat jako tragikomiczne miejsce, gdzie jesteśmy bardziej zabawni, niż smutni. Będzie to historia dwóch sióstr, Gabrysi i Basi, które muszą sobie radzić z trudną sytuacją życiową, gdy myślą, że nie mają ze sobą nic wspólnego (…). Ten film tak naprawdę bardzo mi w duszy gra i bardzo mam ochotę go zrobić – opowiadała autorka projektu, która w ramach prezentacji przeczytała gościom spotkania jedną z ostatnich scen filmu. Twórcy projektu poszukują obecnie dofinansowania i potencjalnych koproducentów.

„Maksimum przyjemności” – film dokumentalny

Ostatnim prezentowanym filmem podczas pitchingu 5. Spotkania na Granicy był film dokumentalny „Maksimum przyjemności” („Maximum Pleasure”) Katarzyny Trzaski. Autorzy dokumentu opowiadają w swoim filmie o fenomenie starszych osób, kupujących rzeczy w sprzedaży wysyłkowej. „Maksimum przyjemności” to zarazem historia uzależnienia od zakupów, jak i walki ze starością i poczuciem bycia niepotrzebnym czy odrzuconym. Film znajduje się obecnie na etapie postprodukcji (zostanie ukończony w najbliższych tygodniach), a jego twórcy szukają zagranicznych dystrybutorów oraz planują ścieżkę festiwalową.

 

Więcej informacji o wspołfinansowanym przez PISF 5. Spotkaniu na Granicy: www.kinonagranicy.pl.

 

Marta Sikorska, Cieszyn

04.05.2013