68. Berlinale. Srebrny Niedźwiedź dla filmu "Twarz" Małgorzaty Szumowskiej!





24 lutego 2018 odbyła się ceremonia wręczenia nagród na 68. Berlinale. Srebrnego Niedźwiedzia – Wielką Nagrodę Jury otrzymał współfinansowany przez PISF film „Twarz” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej.

Jury w składzie: reżyser Tom Tykwer (przewodniczący), aktorka Cécile de France, historyk kina, fotograf i były dyrektor Filmoteca Española Chema Prado, producentka Adele Romanski, kompozytor Ryūichi Sakamoto i dziennikarka filmowa Stephanie Zacharek nagrodziło Srebrnym Niedźwiedziem – Wielką Nagrodą Jury współfinansowany przez PISF film „Twarz” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej.

 „Dziękuję Jury, dziękuję festiwalowi. Jestem niezwykle szczęśliwa, zwłaszcza jeśli chodzi o nagrodzenie tego właśnie filmu, który jest niezwykle ważny i pokazuje problemy, z jakimi boryka się nie tylko mój kraj, ale cała Europa i świat. Chciałabym również podziękować mojej ekipie, współscenarzyście i autorowi zdjęć Michałowi Englertowi, moim aktorom – Mateuszowi, Małgosi i Agnieszce i niezwykłemu charakteryzatorowi Waldemarowi Pokromskiemu. Jestem tak szczęśliwa, że jestem reżyserem kobietą!” – mówiła Małgorzata Szumowska, odbierając nagrodę.

Małgorzata Szumowska ze Srebrnym Niedźwiedziem. Fot. Ali Ghandtschi / Berlinale

Berlinale stworzyło mnie jako reżyserkę

„Berlinale stworzyło mnie jako reżyserkę, ten festiwal to mój drugi dom. Dzięki nagrodom otrzymanym w Berlinie jestem tym, kim jestem. Dla reżyserów z krajów takich jak Polska to niezwykle ważne, aby mieć możliwość zaprezentowania się międzynarodowej publiczności. Berlinale od zawsze wspiera kinematografie europejskie. To nie zdarza się często polskim filmowcom. Spotkało mnie niezwykłe szczęście i muszę po raz kolejny podziękować Berlinale” – mówiła podczas spotkania z dziennikarzami po wręczeniu nagród Małgorzata Szumowska.

„Obok bycia metaforą współczesnych czasów, nie tylko w Polsce, ale w wielu miejscach na świecie jest to też film o miłości. To czułe spojrzenie na moje społeczeństwo, a w tym spojrzeniu nie brak także ironii” – podkreślała reżyserka.

„To znak czasów, że dwie najważniejsze nagrody na festiwalu otrzymały reżyserki. Mam nadzieję, że w przyszłości okaże się to także ważne i będzie coraz więcej artystek, które będą nagradzane i będą miały możliwość realizowania swoich filmów” – dodawała. Podkreślała także ogromną rolę, jaką w jej twórczości odgrywa współpraca z Michałem Englertem – współautorem scenariusza i autorem zdjęć: „Nie jestem typem reżyserki, która wszystko chce robić sama – potrzebuję dialogu. Ja i Michał jesteśmy niczym artystyczne bliźnięta, jeśli mogę to tak określić. To nasz siódmy wspólny film, a pracujemy już nad kolejnym. Odkąd poznaliśmy się w Szkole Filmowej w Łodzi wszystko robimy razem. Razem piszemy scenariusz, razem zastanawiamy się, jacy aktorzy powinni zagrać w naszym filmie. Michał pomaga nawet w procesie montażu. To także coś, co wynieśliśmy z nauki w Szkole Filmowej w Łodzi, która według mnie jest jedną z najlepszych szkół na świecie. Tam operatorzy uczą się pracy z reżyserem, muszą też sami realizować własne etiudy, pisać scenariusze i uczyć się pracy z aktorem. Dlatego polscy autorzy zdjęć tak bardzo wyróżniają się w światowym kinie – są niezwykle wrażliwi, wyczuleni na pracę reżysera czy aktorów, umiejętnie przy tym tworząc własną przestrzeń. Ja nie wyobrażam sobie tworzenia filmu bez Michała” – mówiła podczas konferencji po rozdaniu nagród.

Polscy widzowie będą mogli zobaczyć „Twarz” w kinach na wiosnę, 6 kwietnia 2018 roku – dystrybutorem „Twarzy” jest firma Kino Świat.

„Twarz”

Współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej operacji wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą jak go traktować. Staje się dla nich kimś obcym. Odtwórcą głównej roli w filmie jest Mateusz Kościukiewicz. W pozostałych rolach występują m.in. Agnieszka Podsiadlik oraz debiutująca na dużym ekranie Małgorzata Gorol.

Autorem zdjęć do filmu jest stale współpracujący z reżyserką operator Michał Englert. Za montaż odpowiadał nagrodzony Europejską Nagrodą Filmową Jacek Drosio. Scenografia to dzieło Marka Zawieruchy, kostiumy Katarzyny Lewińskiej i Julii Jarży, zaś charakteryzacja Waldemara Pokromskiego.

Koprodukcja „Dowłatow” również nagrodzona

Warto wspomnieć, że Elena Okopnaja – scenografka rosyjsko-polsko-serbskiej koprodukcji „Dowłatow” Aleksieja Germana jr – została nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem za Wyróżniający się wkład artystyczny. Film został również nagrodzony Berliner Morgenpost Reader’s Jury Award, nagrodą czytelników gazety Berliner Morgenpost. Polskimi producentami filmu są Dariusz Jabłoński, Violetta Kamińska i Izabela Wójcik z Message Film, a autorem zdjęć Łukasz Żal. W filmie wystąpili m.in. Piotr Gąsowski, Helena Sujecka i Hanna Śleszyńska.

„Dowłatow” to już drugi film Germana, zrealizowany w koprodukcji z polskimi producentami, który uhonorowany został Srebrnym Niedźwiedziem. Poprzedni, „Pod elektrycznymi chmurami”, otrzymał tę nagrodę za zdjęcia na Berlinale 2015.

Produkcja, która od swej premiery zbiera entuzjastyczne recenzje w światowej prasie, została już sprzedana do dystrybucji w 23 krajach i będzie dystrybuowana m.in. przez Netflix na anglojęzyczne terytoria (USA, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia i Skandynawia). Film ma zapewnioną dystrybucję również we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Turcji, Bułgarii, Brazylii, Chin oraz krajach bałtyckich.                 

„Jesteśmy dumni, że «Dowłatow» zdobył uznanie zarówno międzynarodowego jury, jak też światowej krytyki oraz widzów. Nasza radość jest tym większa, że to już drugi Srebrny Niedźwiedź dla filmu, który zrealizowaliśmy z Aleksiejem Germanem jr i kolejny z naszym partnerem Artemem Vasilijevem. Niewątpliwie wielka w tym zasługa polskich twórców, w tym nominowanego do Oscara autora zdjęć Łukasza Żala oraz fantastycznych aktorów, Piotra Gąsowskiego, Heleny Sujeckiej i Hanny Śleszyńskiej” – mówią polscy producenci obrazu.

Marta Sikorska


24.02.2018