68. MFF w Cannes

24 maja 2015 zakończył się 68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. W programie wydarzenia znalazły się filmy współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. W festiwalu wzięli również udział przedstawiciele polskiej kinematografii.

Światowa premiera w sekcji Quinzaine des Réalisateurs


Fot. PISF

Podczas 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, 21 maja 2015 swoją światową premierę miał film „Intruz” („The Here After”) – pełnometrażowy debiut fabularny Magnusa von Horna.

Film został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność i otrzymał owacje na stojąco.

Polsko-szwedzka koprodukcja współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej wzięła udział w prestiżowej sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight), w której zaczynali m.in. Martin Scorsese, Michael Haneke, czy bracia Dardenne. 

Recenzja filmu  w Screen Daily. 

Recenzja filmu  w The Hollywood Reporter. 

Recenzja filmu  na stronie Cineuropa.

Recenzja filmu na stronie Stopklatka.

Barbara Hollender o filmie w „Rzeczpospolitej”. 

Zdjęcia z premiery filmu na stronie Quinzaine des Réalisateurs.

„Intruz”

John wychodzi z poprawczaka, pragnąc rozpocząć życie na nowo. Niestety w lokalnej społeczności, do której powraca, jego zbrodnia nie została ani zapomniana, ani wybaczona. Jego powrót wyzwala we wszystkich to, co najgorsze, atmosfera linczu wokół niego narasta. John czuje się opuszczony przez dawnych przyjaciół oraz tych, których kocha i zaczyna tracić nadzieję. Opanowuje go ta sama agresja, która niegdyś wtrąciła go do więzienia. John nie potrafiąc zostawić przeszłości za sobą, postanawia się z nią zmierzyć.

Polsko-szwedzka koprodukcja

„Intruz” jest podwójnym debiutem reżysera Magnusa von Horna i producenta Mariusza Włodarskiego. Projekt filmu był rozwijany w ramach Passion to Market – współfinansowanych przez PISF warsztatów skierowanych do absolwentów trzech europejskich szkół filmowych: Szkoły Filmowej w Łodzi, londyńskiej The National Film and Television School oraz paryskiej La Fémis. Producentami filmu są Mariusz Włodarski (Lava Films) oraz Madeleine Ekman (Zentropa International Sweden), koproducentami Cinema Defacto (Francja), Opus Film (Polska) oraz Film I Vast (Szwecja). W filmie występują m.in. Ulrik Munther, Mats Blomgren, Alexander Nordgren i Wiesław Komasa. Autorem zdjęć do filmu jest Łukasz Żal.

„Intruz” jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, Szwedzki Instytut Filmowy, CNC oraz Eurimages. Film wejdzie do polskich kin jesienią 2015 roku. Polskim dystrybutorem obrazu jest Gutek Film. Międzynarodowym agentem sprzedaży filmu jest TrustNordisk.

Wywiad Wendy Mitchell z Magnusem von Hornem o filmie „Intruz” w Screen Daily. 

Wywiad Thomasa Humphreya z Magnisem von Hornem o filmie „Intruz” w Cineuropa. 

Spotkanie twórców filmu „Intruz ” z dyrektor PISF i Minister Kultury Szwecji

Minister Kultury Szwecji Alice Bah Kuhnke i dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz, fot. PISF

16 maja 2015 odbyła się uroczysta kolacja, w której udział wzięli Minister Kultury Szwecji Alice Bah Kuhnke, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz oraz producenci, koproducenci i twórcy współfinansowanego przez PISF debiutu absolwenta Szkoły Filmowej w Łodzi Magnusa von Horna – „Intruz” („The Here After”).

Mariusz Włodarski – Producer on the Move

Producers on the Move 2015, pierwszy z prawej Mariusz Włodarski (Lava Films). Fot. Kurt Krieger, EFP

Prodecent filmu „Intruz” – Mariusz Włodarski – podczas tegorocznego festiwalu w Cannes wziął udział w prestiżowej platformie dla najzdolniejszych europejskich młodych producentów Producers on the Move. W 16. edycji programu organizowanej w Cannes przez European Film Promotion, wzięło udział 20 młodych producentów z Europy. Udział w programie ma służyć nawiązaniu szerszych znajomości branżowych i budowaniu sieci kontaktów, które mają coraz większy wpływ na europejską kinematografię. Od pięciu lat program wspiera Eurimages. W poprzednich latach polskimi „Producers on the Move” byli: Mikołaj Pokromski (2014), Agnieszka Kurzydło (2013), Marta Plucińska (2012), Łukasz Dzięcioł (2011) i Kamila Polit (2010). Spotkanie „Producers on the Move” odbyło się w dniach 15-18 maja, podczas 68. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.

Więcej informacji o tegorocznej edycji programu na stronie: www.efp-online.com.

Izabela Kiszka-Hoflik Członkiem Zarządu European Film Promotion

Mariette Rissenbeek, Renate Rose, Martin Schweighofer, Pia Lundberg, Izabela Kiszka-Hoflik, Nerina T. Kocjančič, Françoise Lentz, Christian J. Lemche, fot. Kurt Krieger, EFP

19 maja 2015 w Cannes został ogłoszony nowy Zarząd European Film Promotion. Jego Członkiem została Izabela Kiszka-Hoflik, Pełnomocnik Dyrektora PISF kierujący Działem Współpracy Międzynarodowej. Nowym Prezesem Zarządu EFP został Martin Schweighofer (Austrian Film Commission), a Wiceprezesem Pia Lundberg (Szwedzki Instytut Filmowy). Pozostali Członkowie nowego Zarządu EFP to: Nerina T. Kocjančič (Slovenian Film Center), Christian Juhl Lemche (Duński Instytut Filmowy), Françoise Lentz (Film Fund Luxembourg) oraz Mariette Rissenbeek (German Films). 

Więcej informacji o nowym zarządzie na stronie: www.efp-online.com

Daniel Olbrychski w jury Cinéfondation

W jury konkursu  powstałej w 1998 roku sekcji Cinéfondation  zasiadał w tym roku aktor Daniel Olbrychski. Ocenił 18 filmów wspólnie z Joaną Hadjithomas, Rebeccą Zlotowski, Cécile de France  i przewodniczącym jury Abderrahmanem Sissako. To grono jurorskie wybrało również najlepszy film krótkometrażowy spośród 9 filmów krótkich nominowanych do Złotej Palmy. Warto wspomnieć, że pierwszym nagrodzonym w tej sekcji krótkim metrażem był w 1998 roku polski film „Jakub” Adama Guzińskiego. Informacje o filmach nagrodzonych w tej sekcji są dostępne na stronie Cinéfondation

„Crache-Coeur” w sekcji ACID

Do sekcji ACID zakwalifikowało się w tym roku 9 produkcji z całego świata. Jedną z nich było „Crache-Coeur” („Raging Rose”) ( tytuł roboczy „Desempares”, „Zagubieni”) w reżyserii Julii Kowalski, polsko-francuski debiut fabularny współfinansowany przez PISF. Pokaz filmu w Cannes był jego światową premierą. Filmy prezentowane w sekcji ACID są wybierane przez filmowców zrzeszonych w Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion – stowarzyszeniu, którego celem jest propagowanie kina niezależnego.

Podczas festiwalu w Cannes film znalazł międzynarodowego agenta sprzedaży. Jest nią paryska firma Alpha Violet

Więcej informacji o sekcji na stronie: www.lacid.org

Debiut ze wsparciem PISF

Film został wyprodukowany jest przez Marię Blicharską i Monikę Sajko – Gradowską z Donten & Lacroix Films oraz Minę Driouche, Valerie Donzeli i Jeremie Elkaim z Les Films de Francoise. Projekt rozwijany był dzięki wsparciu programowi CNC i MEDIA. W rolach głównych wystąpili m.in. Andrzej Chyra i Artur Steranko. Koprodukcja „Crache-Coeur” jest współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. Zdjęcia do filmu były realizowane we Francji i w Polsce.

Short Film Corner

27 polskich filmów krótkometrażowych było prezentowanych w programie Short Film Corner. Polskie produkcje można było obejrzeć w trzech sekcjach: prezentacji najlepszych filmów ze Szkoły Filmowej w Łodzi, pokazie filmów ze Studia Munka oraz Polish Shorts. Warto dodać, iż w programie Coup De Coeur, będącym wyborem najciekawszych produkcji z całego programu Short Film Corner międzynarodowi selekcjonerzy wybrali dwa polskie filmy: nagrodzony na Sundance „Obiekt” Pauliny Skibińskiej (Studio Munka) oraz „Inkę” Moniki Majorek (Warszawska Szkoła Filmowa). W programie Coup De Coeur zaprezentowana została także polsko-belgijska koprodukcja „Tata” Alexandra Gilmet.

Polskie stoisko

Polskie Stoisko w Cannes, fot. PISF

Polskie stoisko, które zostało zorganizowane wspólnie przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Film Commission Poland, mieściło się w Hotelu Grand przy La Croisette 45 na 9 piętrze i służyło przede wszystkim prezentacji polskich filmów i przemysłu filmowego oraz jako miejsce spotkań. Partnerami stoiska byli w tym roku: Akson Studio, Dentons, DI Factory, New Europe Film Sales, Opus Film, Studio Munka, Warszawska Szkoła Filmowa, Miasto Gdańsk, Łódź Film Commission, Krakow Film Commission oraz Wroclaw Film Commission.

Na Polskim Stoisku zostały zaprezentowane 3 wydawnictwa Film Commission Poland:  Production Guide Poland 2015Location Guide Poland 2015 i Poles in Cannes .

Forum koprodukcyjne

Leo Barraclough, Ewa Puszczyńska, Igor Ostrowski, Andrew Lowe, Ivan Mctaggart, Philippe Carcassonne, Izabela Kiszka-Hoflik, fot. PISF

17 maja o godz. 11.00 Polski Instytut Sztuki Filmowej zorganizował międzynarodowe forum na temat koprodukowania filmów z Polską. W wydarzeniu wzięli udział: Philippe Carcassonne (Ciné@, Francja), Andrew Lowe (Element Pictures, Irlandia), Ivan Mctaggart (Trademark Films LTD, UK), Igor Ostrowski (Dentons Europe), Ewa Puszczyńska (Opus Film), Izabela Kiszka-Hoflik (PISF). Moredatorem wydarzenia był Leo Barraclough (Variety). 

68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes odbył się w dniach 13 – 24 maja 2015.

Oficjalna strona festiwalu: www.festival-cannes.com.

24.05.2015