„Acid Rain” i „Harda” na Sundance





„Acid Rain” i „Harda” to kolejne polskie tytuły, które zakwalifikowały się na przyszłoroczny festiwal Sundance.

„Acid Rain”

„Acid Rain” – najnowszy film animowany Tomka Popakula zakwalifikował się do programu prestiżowego, amerykańskiego festiwalu Sundance. Producentem filmu jest Animoon (Piotr Szczepanowicz i Grzegorz Wacławek), w koprodukcji z FINĄ, przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Międzynarodową promocję i dystrybucję festiwalową filmu wspiera działająca w Krakowskiej Fundacji Filmowej agencja KFF Sales&Promotion.

„Acid Rain” to opowieść o niecodziennym spotkaniu gdzieś w Europie Wschodniej. Młoda ucieka, z domu, jak najdalej od szarej miejscowości. Początkowa ekscytacja podróżą autostopem opada, gdy ląduje na obrzeżach miasta w środku nocy. Na moście spostrzega postać balansującą niebezpiecznie na barierce. Tak poznaje Chudego – trochę niezrównoważonego dziwaka. Chudy mieszka w kamperze, którym jeździ, załatwiając niekoniecznie legalne sprawunki. Młoda postanawia zabrać się z Chudym. Ich wspólna droga prowadzi w coraz dziwniejsze rejony, a między nimi szybko zawiązuje się nienazwana więź.

„«Acid Rain» wynika z mojej fascynacji subkulturą rave i jej ikonografią, zwłaszcza wczesnym latami tej sceny. W filmie chciałem oddać mieszane uczucia fascynacji i obrzydzenia, poczucia wspólnoty i alienacji w tłumie. Zależało mi, by pokazać naiwną duchowość i niski ludzki «brud», naturę i cywilizację oraz głód kolorów i szarą codzienność w postkomunistycznym krajobrazie Europy Wschodniej” – mówi Tomek Popakul. W filmie pojawiają się utwory takich wykonawców jak Escape From Warsaw, Chino, Ceephax, Reptant/Lou Karsh i Jerome Hill.

Tomek Popakul jest absolwentem PWSFTviT w Łodzi. Zrealizował kilka filmów z czego dyplomowy „Ziegenort” był pokazywany na wielu międzynarodowych festiwalach i zdobył liczne nagrody na całym świecie – m.in. Grand Prix festiwalu w Oberhausen. Popakul wziął udział w programie rezydencji Animation Artist in Residence Tokyo organizowanym przez Japan Image Council (JAPIC) gdzie zrealizował film „Czerń”, który również był pokazywany na Sundance.

26-minutowa animacja Tomka Popakula znalazła się w programie filmów krótkometrażowych festiwalu Sundance. Festiwal co roku do selekcji otrzymuje prawie 9000 zgłoszeń, z czego tylko około 70 filmów trafia do programu krótkometrażowego.

„Harda”

Drugim polskim filmem prezentowanym w sekcji krótkometrażowej będzie „Harda” Marcina Polara. Producentem filmu jest działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Studio Munka, a koproducentem LeLe Crossmedia Production. Międzynarodową promocją i dystrybucją festiwalową filmu zajmuje się działająca w Krakowskiej Fundacji Filmowej agencja KFF Sales&Promotion.

Tytułowa „Harda” niesie za sobą wiele znaczeń: niepokorna, złośliwa, odporna, nieugięta, mocna, wytrzymała, chłodna, twarda. Nie bez powodu bohater filmu nazwał tak swoje odkrycie – miejsce, któremu stawia czoła, i którego wszystkie te cechy może odczuć namacalnie i dosłownie na własnej skórze. Pobudza ono jego wyobraźnię i popycha go naprzód w nieokrzesany i obsesyjny sposób. Kamera wraz z nim, krok po kroku, uczestniczy w eksploracji nieznanych dotąd człowiekowi przestrzeni, które coraz bardziej stawiają opór delikatnej ludzkiej materii. 

Dla obu filmów pokaz na Sundance będzie światową premierą.

Sundance

Odbywający się od 1985 roku Festiwal Filmowy Sundance jest największym festiwalem filmów niezależnych w USA. Program festiwalu składa się z fabularnych i dokumentalnych filmów pełnometrażowych oraz filmów krótkometrażowych, seriali i instalacji multimedialnych.

Polskie filmy krótkometrażowe gościły na festiwalu Sundance już wiele razy. Podczas poprzedniej edycji oprócz wspomnianej animacji „Czerń” Tomka Popakula widzowie mogli zobaczyć „Woltę” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały oraz „Deer Boy” Katarzyny Gondek, w 2017 roku „Więzi” Zofii Kowalewskiej, „Cipkę” Renaty Gąsiorowskiej oraz „Skwar” Agaty Trzebuchowskiej i Mateusza Pacewicza, a dwa  lata wcześniej „Punkt wyjścia” Michała Szcześniaka i „Obiekt” Pauliny Skibińskiej. Polskie filmy zostały też docenione na festiwalu: w 2015 roku „Obiekt” otrzymał specjalną nagrodę jury dla filmu krótkometrażowego za visual poetry, w 2013 roku „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego zdobył Grand Jury Prize, a w 2011 „Poza zasięgiem” Jakuba Stożka Wyróżnienie Honorowe. 

Najbliższa edycja festiwalu odbędzie się w dniach 24 stycznia – 3 lutego 2019 w Salt Lake City.

Informacja prasowa: Animoon, KFF


03.12.2018