„Beksińscy. Album wideofoniczny” na festiwalu Slamdance





Współfinansowany przez PISF film dokumentalny „Beksińscy. Album wideofoniczny” Marcina Borchardta zakwalifikował się jako jedyna europejska produkcja do konkursu filmów dokumentalnych na festiwalu Slamdance, który odbędzie się w dniach od 25 do 31 stycznia 2019 roku. Drugim polskim filmem na Slamdance będzie krótkometrażowa produkcja „Users”.

Amerykańska premiera „Beksińscy. Album wideofoniczny”

Komisja selekcyjna festiwalu Slamdance zaprosiła do udziału w konkursie pełnometrażowych dokumentów film Marcina Borchardta. Będzie to jednocześnie jego amerykańska premiera. O nagrodę powalczy 11 filmów fabularnych i 9 filmów dokumentalnych. „Beksińscy. Album wideofoniczny” jest jedyną europejską produkcją w sekcji konkursowej.

Portret Beksińskich

„Beksińscy. Album wideofoniczny” to pełnometrażowy film dokumentalny zrealizowany z dźwiękowych, filmowych i fotograficznych materiałów archiwalnych, większość z nich pochodzi z prywatnego archiwum Zdzisława Beksińskiego i nie była wcześniej pokazywana publicznie. Malarz przez niemal pięćdziesiąt lat skrupulatnie dokumentował życie swoje i najbliższej rodziny. Prowadził dziennik, pisał listy, robił zdjęcia, a także namiętnie filmował codzienne wydarzenia. Z tych materiałów wyłania się niezwykle złożony obraz relacji pomiędzy artystą i jego żoną Zofią oraz synem – charyzmatycznym dziennikarzem radiowym i tłumaczem – Tomaszem.

Twórcy 

Reżyserem filmu jest Marcin Borchardt, który napisał również scenariusz na podstawie książki „Beksińscy. Portret podwójny” Magdaleny Grzebałkowskiej. Producentem i polskim dystrybutorem filmu jest Darek Dikti Biuro Pomysłów. Film jest współfinansowany m.in. przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i Gdyński Fundusz Filmowy.

Festiwale

Światowa premiera filmu miała miejsce na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym w konkursie polskim i międzynarodowym, gdzie zdobył wyróżnienie jury. Obraz Marcina Borchardta zakwalifikował się też do sekcji konkursowych Festiwalu Filmowego w Trieście, czy kanadyjskiego Hot Docs.

Jesienią 2017 roku wszedł na ekrany polskich kin.

Telewizyjna premiera filmu

Premiera filmu w TVP2 planowana jest w wiosennej ramówce, w późniejszym czasie film będzie też dostępny w serwisach VoD.

„Users” w konkursie filmów krótkometrażowych

„Users” w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany w Studiu Munka zakwalifikował się do konkursu fabularnych filmów krótkometrażowych.

Fot. materiały prasowe

Na wideoczacie algorytm łączy kobietę i mężczyznę w parę: to szansa jak jeden do kilkudziesięciu tysięcy. Podobno sieć to ostatnia strefa wolności. Skoro wszystko wolno, to od czego zaczniemy? Ile można przeżyć w jedną noc? Co można tu tak naprawdę poczuć?

Slamdance

Festiwal Filmowy Slamdance powstał w 1995 roku jako alternatywa dla festiwalu Sundance. Pierwsza edycja została zorganizowana przez grupę filmowców, których filmy nie dostały się do programu festiwalu Sundance. Obie imprezy odbywają się w tym samym miejscu – Park City w stanie Utah w Stanach Zjednoczonych. Slamdance promuje niskobudżetowe filmy debiutujących twórców. Najbliższa edycja odbędzie się w dniach od 25 do 31 stycznia 2019 roku.

Polskie akcenty

W 2017 roku w sekcji konkursowej festiwalu zaprezentowany został film dokumentalny Wojciecha Kasperskiego „Ikona”. Dwa lata wcześniej na Slamdance dostał się film dokumentalny „Superjednostka” Teresy Czepiec i animacja „Ta niesforna cielesność” Joanny Marii Wójcik. W 2014 roku zdjęcia do filmu „Czasami śnię, że latam” w reżyserii Anety Popiel-Machnickiej zostały uhonorowane nagrodą Blackmagic Design Cinematography Award. W 2011 roku na festiwalu pokazano krótkometrażowy film fabularny Kuby Czekaja „Twist & Blood”.

Oficjalna strona festiwalu: www.slamdance.com


30.11.2018