„Było sobie morze…” nagrodzone na festiwalu w Clermont-Ferrand

Współfinansowany przez PISF animowany dokument „Było sobie morze…” Joanny Kożuch otrzymał nagrodę Student Prize w konkursie Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand. Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 28 stycznia-5 lutego.

Clermont-Ferrand Short Film Festival jest najważniejszym i największym festiwalem filmów krótkometrażowych na świecie. Pod względem widowni i obecności profesjonalistów z branży filmowej – to drugi co do wielkości festiwal filmowy we Francji po Cannes.

W tym roku zgłoszonych zostało 6200 filmów z 55 krajów z całego świata, z których do konkursu międzynarodowego wybrano 77, w tym 51 fabularnych, 10 dokumentalnych i 16 animowanych. Oprócz nagrodzonego dokumentu „Było sobie morze”, z Polski w konkursie zaprezentowana została etiuda animowana „Pięć minut starsza” Sary Szymańskiej. Z kolei w sekcji Lab Competition znalazła się „Furia” Julii Siudy, a w programie Euro Connection podczas targów filmowych – projekt „Już mnie nie ma” Nawojki Wierzbowskiej.

„Było sobie morze…”

Inspiracją do animowanego dokumentu były historie i losy ostatnich mieszkańców Mujnaku, miasta w zachodnim Uzbekistanie. W latach 20. XX wieku sowieccy planiści na tamtych terenach chcieli stworzyć ogromne plantacje bawełny. Zrealizowano system kanałów, które miały nawadniać te obszary, przez co duże rzeki straciły swoją moc, co w późniejszym czasie doprowadziło do tego, że Morze Aralskie zaczęło znikać. Została z niego właściwie jedynie słona pustynia. Za sprawą filmu poznajemy Swietłanę, wpatrującą się w słoną pustynię jedynym okiem i Gulszat prowadzącą pusty hotel. Kapitan rejestruje ślady znikającego morza, a Siergiej prowadzi turystów po jego nagim, błyszczącym dnie morskim. Wszyscy oni pamiętają jeszcze pierwotny brzeg wysychającego dziś Morza Aralskiego.

Animowany dokument wyreżyserowany przez Joannę Kożuch to kolaż klasycznej rysunkowej animacji 2D, animacji piasku i fotografii (time-lapse). Zrealizowany został w koprodukcji łódzkiego Anima-pol Sp. z o.o. (producent większościowy), słowackich plackartnyj i BFilm, TVP, EC1 Łódź oraz Radia i Telewizji Słowacja. Międzynarodowym agentem sprzedaży filmu jest Miyu Distribution, a promocją na rynku polskim zajmuje się łódzki MOMAKIN.

08.02.2022