Cyfrowa premiera "Krzyku" B. Sass

8 września w warszawskim kinie Kultura odbyła się repremiera „Krzyku” Barbary Sass, w którym główną rolę zagrała Dorota Stalińska.

Kino, które się nie starzeje

Ten film był robiony tak dawno – w 82 roku, premiera była w 83 roku, że zastanawiam się, czy dzisiaj dla współczesnych ludzi, szczególnie młodych, będzie w ogóle zrozumiały. Są w nim pewne aluzje do roku Solidarności, które były na tyle czytelne, że widzowie mogli je zrozumieć, a z drugiej strony na tyle niejasne, że władza mogła udać, że ich nie rozumie – rozważała obecna na repremierze scenarzystka i reżyserka „Krzyku” Barbara Sass.

 

Myślę, że to jest takie kino, które się nigdy nie zestarzeje, bo mówi nie o historii, tylko o ludziach, o ludziach pozbawionych możliwości wyboru, szukających swojego miejsca w życiu, a ten świat robi się coraz bardziej chaotyczny i na pewno tego typu filmu zawsze będą przez inteligentnych ludzi szanowane – odparła Dorota Stalińska.

 

Scenariusz napisany dla Doroty Stalińskiej

„Krzyk” to opowieść o wychowanej na Pradze Mariannie (pseudonim „Perełka”), która niedawno wyszła z więzienia, a teraz chce „mieć wreszcie kawałek jakiegoś domu”, z dala od podejrzanych kolegów, matki alkoholiczki, jej konkubenta i swojej przeszłości. Praca sprzątaczki w luksusowym domu starców zdaje się dawać szansę na zmianę, zwłaszcza że bohaterka zakochuje się w młodym pielęgniarzu Marku.

 

– „Krzyk” był moim trzecim filmem. Trzecim z Dorotą Stalińską. Scenariusz został napisany specjalnie dla niej. Zastanawiając się wtedy nad „Krzykiem”, pomyślałam, że mam drugą taką aktorkę, która może zdecyduje się pójść na całość i że chciałabym z nich zrobić parę. Tą drugą aktorką była oczywiście Iga Cembrzyńska – wspominała Barbara Sass.

 

Za kreację głównej roli w „Krzyku” – jednej z najciekawszych kobiecych bohaterek w polskim kinie lat 80. – Dorota Stalińska została nagrodzona na festiwalach w Gdyni, Koszalinie i San Sebastian, a czytelnicy „Filmu” przyznali jej Złotą Kaczkę.

 

Natomiast Iga Cembrzyńska zagrała w „Krzyku” nietypową rolę matki alkoholiczki. – Ta rola pozwoliła mi zrozumieć, że kostium jest czymś bardzo ważnym. Że to nie jest tak, że jestem przebrana. Jestem po prostu dzięki temu kostiumowi kimś nowym – tłumaczyła aktorka.

Film z suspensem

„Krzyk” został wyprodukowany przez Zespół Filmowy KADR. Jego premiera odbyła się 2 grudnia 1983 roku. – To jest film z pewnym suspensem, czyli z elementem który nas tu cały czas wciąga i, tak jak u Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a zobaczycie jak się kończy – zapraszał na repremierowy pokaz operator filmu, Wiesław Zdort.

 

W kinie Kultura obecni byli także: druga reżyser Irena Tarasow, scenograf Dorota Ignaczak i aktorka Małgorzata Rożniatowska. Pokaz został zorganizowany przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe KADR i kino Kultura oraz twórców projektu KinoRP.

 

Rekonstrukcja filmu ze wsparciem PISF

 

Rekonstrukcja cyfrowa „Krzyku” była współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. Cyfrową rekonstrukcję obrazu wykonało Studio Filmowe TPS, a rekonstrukcję dźwięku SoundPlace Dukszta & Malisz. „Krzyk” to pierwszy film Barbary Sass zrekonstruowany cyfrowo w ramach projektu KinoRP i kolejna – po m.in. „Arii dla atlety„, „Bez znieczulenia„, „Dreszczach” czy „Jak być kochaną” – tegoroczna premiera. Inne polskie obrazy z lat 80. – „Konopielka”, „Siekierezada”, „Wielki Szu”, „Kingsajz” – w nowych, cyfrowych wersjach jeszcze we wrześniu obejrzeć będzie można na 39. Festiwalu Filmowym w Gdyni, w cyklu Czysta klasyka. Premierę będzie miał tam również debiut Andrzeja Jakimowskiego „Zmruż oczy”.

Projekt KinoRP

to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD. Jego celem jest rekonstrukcja najwybitniejszych dzieł polskiej sztuki filmowej i dostosowanie jakości filmu do możliwości technicznych najnowszej technologii projekcji. Rekonstrukcja cyfrowa polskich filmów jest współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Partnerami przedsięwzięcia są m.in. Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Studio Filmów Rysunkowych, Studio Miniatur Filmowych, Chimney Pot, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Studio Produkcyjne Orka, Fixafilm, DI Factory, reKino, SoundPlace, Strefa Dźwięku, ProSound Studio, Radosław Skłodowski, BTI Studios. Dystrybucją filmów po rekonstrukcji cyfrowej zajmuje się Cyfrowe Repozytorium Filmowe.

 

Więcej informacji o projekcie KinoRP na stronie: www.repozytoriumfilmowe.pl.

 

Kalina Cybulska

09.09.2014