"Dotknięcie Anioła" wśród pięciu finalistów Rapidlion Film Festival

Współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej dramat dokumentalny „Dotknięcie Anioła” w reżyserii Marka Tomasza Pawłowskiego znalazł się w finale Rapidlion Film Festival w Johannesburgu.

Podkreślając wybitne walory artystyczne i humanistyczne filmu, selekcjonerzy nominowali go w dwóch kategoriach: najlepszy film dokumentalny oraz najlepszy film o wartościach humanitarnych. W ścisłym konkursie znalazły się też filmy z Brazylii, Francji i Stanów Zjednoczonych. Gala rozdania nagród odbędzie się 1 marca  w Johannesburgu. Pokazy filmu będą miały miejsce 5, 10 i 12 marca. Wydarzenia wesprze miejscowa Polonia oraz ambasador RPA.                                             

Przejmujący dramat dokumentalny

„Dotknięcie Anioła” jest niezwykle sugestywnym, przejmującym dramatem dokumentalnym, opowieścią o sześciu latach gehenny wojennej Henryka Schoenkera, syna ostatniego przywódcy Żydów Oświęcimia. Odkrywa nieznane wcześniej fakty, które miały szansę zmienić bieg historii. Autor Marek T. Pawłowski nadał narracji o życiu bohatera oryginalny, nowatorski kształt, co jest w świecie przyjmowane niezwykle gorąco. „Polski wizjoner sztuki dokumentu” to zaledwie jedno z określeń potwierdzających twórcy sens wieloletnich artystycznych poszukiwań. Sam Pawłowski tworzył przez kilkanaście lat konsekwentnie swój język filmowy w historiach zebranych w Trylogii wojennej »Okruchy wojny – wiara, nadzieja, miłość«”.

Trylogia o czasie wojny

Marek Tomasz Pawłowski: „W swoim kinie dokumentalnym zająłem się postawami człowieka w ekstremalnych sytuacjach, w których mierzy się on ze sprawami ostatecznymi. Zrealizowałem dokumentalną trylogię wojenną »Okruchy wojny: Wiara, Nadzieja, Miłość«. Dotyka ona  tych absolutów moralnych, wielkich atrybutów człowieka, które w skrajnych warunkach czasu wojny, terroru i reżimu poddane są każdego dnia najokrutniejszym próbom. W każdej mojej historii świadek w autentycznej, własnej historii jest zmuszony sprawdzać granice swojego istnienia. Czy przetrwa, czy straci godność, czy straci wiarę – jak wielu w Auschwitz w filmie »Uciekinier«? Czy nadzieja jest siłą ocalenia, która może zmaterializować cud i przynieść wybawienie, jak w »Dotknięciu Anioła« ? I wreszcie – czy wśród najgorszych instynktów obroni się miłość, czystość człowieczeństwa, jak ukazuje »Zakazana miłość«? Wszystkie części trylogii są umiejscowione w czasie II Wojny Światowej, dotykają autentycznych wydarzeń i ukazują, jak te trzy cnoty wyrażały się w czasie tak ekstremalnym i dramatycznym”.

„Dotknięcie Anioła”

„Bohaterem »Dotknięcia Anioła« jest Żyd Schoenker, który nigdy nie stracił wiary w sens nadziei. Jego ojciec walczył o przetrwanie całej rodziny i liczył na cud, który się w końcu zdarzył. Dzięki tej serii cudów możemy dziś poznać niewiarygodną opowieść ostatniego świadka. Tej niezwykłej historii poświęciłem pięć lat. Wszystko w tym filmie jest autentyczne. Nie jest to jednak tradycyjny film dokumentalny. Ponieważ mój bohater maluje obrazy i wywodzi się z artystycznej rodziny zastosowałem tu nowatorski  język opowieści w dokumencie, który nazwałem archicollage. To osobista, poetycka opowieść  głuchego człowieka, który po 70 latach wraca do miejsc, w których ukrywał się jako dziecko. Zastaje ruiny, ale wszystkie miejsca, kryjówki, bunkry wciąż stoją i wywołują lawinę wspomnień. To nie jest tylko historia czasu wojny, to uniwersalna opowieść o tym, jak  drobnym uczynkiem można uratować człowieka”.                                                          

Film jest koprodukcją polsko-niemiecką Zoyda Art Production, Telewizji Polskiej, Westdeutscher Rundfunk wspartą finansowo przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz program Media/ Kreatywna Europa. Do lutego 2017 obraz uzyskał 22 nagrody festiwalowe.  

W programie festiwalu Rapidlion Film Festival znalazł się także krótkometrażowy film fabularny „Supernova” Andrzeja Cichockiego.

Więcej o festiwalu Rapidlion: www.rapidlion.co.za.  Wydarzenie odbędzie się w dniach 5 – 12 marca.

Informacja prasowa

23.02.2017