"Dotknięcie Anioła" z Grand Prix w Chorwacji

Współfinansowany przez PISF film „Dotknięcie Anioła” w reżyserii Marka Tomasza Pawłowskiego wygrał Międzynarodowy Festiwalu Filmów Historycznych w Rijece. 

3 nagrody dla „Dotknięcia Anioła”

Pięcioosobowe jury z Francji, Niemiec, Finlandii, Chorwacji i Serbii uznało obraz za godny Grand Prix Festiwalu, przyznało mu też nagrodę za Najlepsze Zdjęcia dla Jacka Januszyka oraz dla Najlepszego Reżysera Marka Tomasza Pawłowskiego.

W konkursie walczyło trzydzieści produkcji dokumentalnych z całego świata – niezależnych oraz takich potentatów, jak Al Jazeera, BBC, PBS, France, Rai i kilku niemieckich stacji. Film pokonał m.in. laureatów festiwali Sundance, Hot Docs oraz Emmy Award.

Jury w uzasadnieniu napisało: „Rzadko kiedy film potrafi tak zawładnąć wyobrażnią, a jednocześnie inspirować do działania w życiu realnym. Reżyser, idealnie balansując, stworzył z osobistej i intymnej spowiedzi harmonijną i uniwersalną historię. Dlatego nagroda za najlepszą reżyserię oraz Grand Prix trafia właśnie do autora »Dotkniecia Anioła«.”

Nagroda główna ma bardzo oryginalną formę – małej torpedy powietrznej, która po rozłożeniu okazuje się wiecznym piórem z unikatowym kryształem Swarovskiego. Miasto Rijeka będące portowym miastem z niezwykle ciekawą i burzliwą przeszłością jest partnerskim miastem Gdańska. To tu wedle podań historyków narodził się faszyzm, gdy miasto było we włoskim władaniu i tu wynaleziono torpedę powietrzną , która stała się znakiem Festiwalu, co zadecydowało o formie nagrody Grand Prix.

Warto dodać, że „Dotknięcie Anioła”/”Touch of an Angel” otrzymało w ubiegłym roku w Chorwacji nagrodę specjalną jury Festiwalu Filmowego w Vukovar. Film reprezentował też Polskę podczas Festiwalu Tolerancji w Zagrzebiu na zaproszenie Branko Lustiga, producenta m.in. „Listy Schindlera” i „Gladiatora”. Nagrody w Rijece pozwoliły przekroczyć filmowi magiczną trzydziestkę dla tego obrazu (31 nagród).

Współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej polsko – niemiecka produkcja Zoyda Art Production, Telewizji Polskiej, Westdeutscher Rundfunk ze wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Media Development już trzeci rok krąży po festiwalowym świecie. 

Szczególny język artystyczny filmu zwraca uwagę środowisk filmowych w przeróżnych częściach i kulturach świata – od Stanów Zjednoczonych (jedna trzecia nagród to amerykańskie trofea) po Afrykę. Film ma trudny i kontrowersyjny przekaz, dlatego też długi czas nie był pokazywany w Europie.

„Dotknięcie Anioła”

„Dotknięcie Anioła”. Fot. Zoyda Art Production 

„Dotknięcie Anioła” powstało na bazie wspomnień Henryka Schoenkera, jedynego na świecie świadka istnienia na samym początku wojny Biura Emigracji Żydów do Palestyny w mieście Oświęcim. Początkowo wydane w formie książkowej przez wydawnictwo „Karta” nie dawały większej szansy na filmową realizację, gdyż nikt nie wierzył nieznanej, odkrywanej historii. Po zdobyciu środków z programu Media oraz PISF na development zespół mógł szukać w archiwach na całym świecie dowodów istnienia Biura

Gdy Artur Szyndler z Centrum Żydowskiego w Oświęcimiu odnalazł w Yad Vashem pięć stron szczegółowych opisów z podpisem ojca bohatera filmu- Leona Schoenkera, ostatniego przewodniczącego Gminy Żydowskiej w Oświęcimiu, koprodukcja międzynarodowa stała się bardziej realna. Cała produkcja wraz z gromadzeniem budżetu , badaniami archiwalnymi i realizacją filmu zabrała twórcom w sumie dziesięć lat. Zespół filmu to najlepsi w swojej dziedzinie – muzykę komponował Michał Lorenc, zdjęcia realizował Jacek Januszyk, dźwięk Jacek Hamela i Tomasz Sikora, montował Cezary Grzesiuk, zaś niezwykłe archicollage tworzył Robert Manowski, rektor Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. Za kostiumy w scenach odpowiadała Agata Uchman, korekcję barw i technologię postprodukcji prowadził Łukasz Strent, a całym procesem produkcji kierowała producentka Małgorzata Walczak we własnej firmie Zoyda Art Production, działającej na rynku od 1999 roku.

Informacja prasowa

12.09.2017