"Dotknięcie Anioła" z nowymi nagrodami

Współfinansowany przez PISF film dokumentalny „Dotknięcie Anioła” w reżyserii Marka Tomasza Pawłowskiego otrzymał kolejne nagrody. 

Film „Dotknięcie Anioła” triumfował tym razem na dwóch polskich festiwalach: „Kino z duszą” (18-19 listopada Warszawa) oraz Festiwalu Form Dokumentalnych „NURT” (22 – 25 listopada 2016 Kielce). Na obu festiwalach film zdobył nagrodę główną , a NURT docenił również mistrzostwo dźwięku autorstwa Tomasza Sikory i Jacka Hameli wręczając doroczną nagrodę Radia Kielce za „artyzm dźwięku w formie dokumentalnej”.

Jury Festiwalu „Kino z duszą” w składzie: Maciej Drygas (przewodniczący), Andrzej Musiał, Arkadiusz Gołębiewski, Bartek Pulcyn, Ewa K. Czaczkowska, Grażyna Raszkowska jednogłośnie zdecydowało o przyznaniu filmowi nagrody głównej za wyjątkowe walory humanistyczne oraz artystyczne obrazu. Odbywająca się w Kinotece w Warszawie czwarta edycja Festiwalu zaproponowała widzom filmy dokumentalne o najbardziej ważkich tematach w kontekście duchowego i cywilizacyjnego rozwoju świata.
Natomiast jury 22. Edycji Festiwalu Form Dokumentalnych „NURT” w Kielcach w składzie: Maria Malatyńska (przewodnicząca), Jerzy Armata, Andrzej Kołodyński, Janusz R. Kowalczyk, Piotr Kletowski, Wojciech Ligięza uznało film za Wydarzenie NURTU 2016 i przyznało laur Złotego Nurtu „za niezwykły obraz, który tworzy syntezę doświadczeń holocaustu łącząc poniżenie i opresję z ocaleniem i wiarą w człowieczeństwo, odwołującą się do sfery przeżyć metafizycznych”.

„Dotknięcie Anioła”

„Dotknięcie Anioła” to prawdziwa historia dokumentalna opowiedziana oryginalnym , nowatorskim językiem, który Marek Pawłowski nazwał „archicollażem”. W niezwykle sugestywnie i ekspresyjnie opowiedzianą historię świadka Henryka Schoenkera autor wplata obrazy archiwalne składające się z wielu elementów ujęć fotograficznych, a także ruchomych scen aktorów wybranych na podobieństwo oryginalnych postaci z przeszłości. Fragmenty archicollaży wnoszą istotne informacje historyczne w kontekście sześcioletniej gehenny rodziny bohatera , zaś bezdialogowe sceny aktorskie dynamizują i podkreślają najważniejsze kroki milowe tego wstrząsającego exodusu.

Marek Tomasz Pawłowski rozwijał swój własny język filmowy od lat. Po raz pierwszy zastosował próby łączenia ponadgatunkowych obrazów w niemieckim dokumencie „Zakazana miłość – historia Broni i Gerharda” 2002 („Verbotene Liebe – die Geschichte von Bronia und Gerhard”). Film opowiada o tragicznej miłości Polki i Niemca i pokazuje w całości 5-minutowy, jedyny zapis na świecie procesu pohańbienia młodych ludzi przez mieszkańców wsi Steinsdorf (Ścinawa Nyska). W kolejnym „Uciekinierze” (2007) obsypanym nagrodami na całym świecie Pawłowski poszedł o krok dalej „przenosząc” bohatera filmu Kazimierza Piechowskiego, więźnia Auschwitz nr 918 w ówczesną obozową rzeczywistość za sprawą cudem odnalezionej rolki fotograficznej z utrwalonymi kadrami oprawców bohatera filmu w miejscach, gdzie działa się cała akcja.

Najpełniej z tej trylogii wojennej, której autor nadał nazwę „Okruchy wojny – wiara, nadzieja miłość” zaistniał najnowszy film „Dotknięcie Anioła”, który doczekał się na dzień 30 listopada 2016 dziewiętnastu nagród, w większości międzynarodowych oraz licznych artykułów prasowych zagranicą: w USA, w Niemczech, na Ukrainie i na Białorusi. Sam Pawłowski został w Stanach nazwany „polskim wizjonerem sztuki dokumentu”, a jego styl – „dramatem dokumentalnym”.

Zespół „Dotknięcia Anioła” składał się z wybitnych twórców, tylko między innymi zdjęcia realizował Jacek Januszyk, montaż Cezary Grzesiuk, grafikę archicollagu tworzył Robert Manowski, a muzykę nagraną przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej skomponował Michał Lorenc. W scenach aktorskich oprócz profesjonalnych aktorów wzięli udział mieszkańcy Oświęcimia. Bohaterem filmu jest syn ostatniego przywódcy Żydów Oświęcimia Henryk Schoenker, który swoje wspomnienia utrwalił w książce „Dotknięcie anioła”, wyd. Karta 2005. Kolejny otwarty pokaz filmu będzie miał miejsce 7 grudnia 2016 w Domu Spotkań z Historią w Warszawie , ul. Karowa 20.

Informacja prasowa

30.11.2016