„Dystrybucja: Pola eksploatacji i monetyzacja” wchodzi na rynek

Ukazała się kolejna część dofinansowanego przez PISF, „Kompendium Produkcji Filmu Fabularnego”. Tom III autorstwa Marty Nowakowskiej zatytułowany jest „Dystrybucja: Pola eksploatacji i monetyzacja”. Pozostałe tomy, napisane przez Kamila Przełęckiego (I – Organizacja produkcji i II – Budżet i kosztorys) są obecnie aktualizowane w związku ze zmianami na rynku kinematografii, wywołanymi pandemią i ukażą się w kolejnych miesiącach.

III tom cyklu poświęcony jest zagadnieniom związanym z dystrybucją filmów na różnych polach eksploatacji, od kina do telewizji, ze szczególnym uwzględnieniem rynku VOD, z aktualizacją dotyczącą okresu po pandemii. Dedykowany jest kandydatom na studentów i studentom szkół filmowych, ale także młodym producentom i kierownikom produkcji oraz twórcom filmów fabularnych.

„Kompendium Produkcji Filmu Fabularnego”, wydawane przez Cineo Publishing, obejmuje wszystkie ważne elementy procesu tworzenia filmów. Na cykl wydawniczy składa się zestaw publikacji tworzonych przez praktyków i wykładowców szkół filmowych, autorów programów nauczania na kierunkach produkcji filmowej. Jako pierwszy, 5 lipca br., ukazał się IV tom cyklu zatytułowany „Prawo autorskie: zagadnienia praktyczne” autorstwa Michała J. Zabłockiego.

Doświadczenia największych instytucji filmowych i firm producenckich w połączeniu z praktyczną wiedzą osób odpowiedzialnych za konkretne produkcje i/lub etapy kształcenia w szkołach filmowych dały projekt zawierający kompleksową wiedzę na temat produkcji – od procesów organizacyjnych i finansowych (kompletny program nauczania na kierunkach produkcji), poprzez dystrybucję i prawo autorskie, po kodeks praw i obowiązków członków ekipy filmowej. Całość uzupełnia publikacja odnosząca się do podobnych aspektów, ale w kontekście fabularnego filmu krótkometrażowego. Więcej o projekcie można przeczytać na stronie internetowej: www.kpff.pl

O autorce III tomu

Marta Nowakowska to specjalistka ds. praw licencyjnych i absolwentka UW. Z branżą filmową związana od czasów studiów, gdy przez dwa lata prowadziła DKF UW. Następnie odpowiadała za zakup filmów w telewizjach płatnych: HBO Polska i HBO Central Europe oraz ogólnodostępnej Puls TV. Później rozpoczęła współpracę z największymi dystrybutorami: Kino Świat i Monolith, od początku uczestnicząc w rozwoju dystrybucji VOD.

Obecnie zajmuje się sprzedażą praw do produkcji TFP w firmie Mówi Serwis, a także rozwijaniem projektów filmowych i serialowych. Chętnie dzieli się wiedzą – bierze udział w prelekcjach, wykładach i konferencjach o tematyce filmowej.

08.12.2020