Edukacja młodego widza

Przedstawiamy nominowanych do 6. Nagród PISF. Rozmawiamy z osobami prowadzącymi działalność edukacyjną w ramach akcji Edukacjafilmowa.pl oraz KinoSzkoła. Uroczysta gala wręczenia Nagród PISF odbędzie się 10 września, podczas 38. Gdynia – Festiwal Filmowy.

 

Jak powstawały państwa inicjatywy?

 

Joanna Zabłocka-Skorek: Nazwa „KinoSzkoła” powstała w lipcu 2011 roku, ale pomysł nowatorskiej edukacji medialnej uczniów powstał kilkanaście lat temu. Wcześniej wspólnie z mężem programowałam i prowadziłam zajęcia edukacyjne w kinach na Śląsku oraz byłam koordynatorką i prelegentką czterech edycji Multimedialnego Programu Edukacyjnego, realizowanego przez Apollo Film w Krakowie. Zbieg różnych okoliczności spowodował, że zdecydowałam się „uruchomić” ogólnopolski projekt edukacji filmowo-medialnej, mającej na celu modelowanie postaw społecznych i moralnych uczniów poprzez kontakt z dziełem filmowym.

Współpraca trwająca od 3 lat

Grzegorz Drygała (Kino Studyjne Kadr): Jako kino do projektu „KinoSzkoła” przystąpiliśmy jesienią w 2011 roku. Z propozycją organizacji zajęć medialnych zgłosił się do nas Marcin Skorek, z którym już wcześniej współpracowaliśmy przy programie Edukacji Medialnej Młodego Widza. W 2009 roku był to krótki projekt trwający 3 miesiące. W projekcie „KinoSzkoła” założeniem miały być regularne spotkania trwające cały rok szkolny i tak się stało. W tym roku realizujemy program już po raz trzeci i z roku na rok przybywa nam widzów, co pośrednio może świadczyć o wysokim poziomie prowadzonych zajęć i ich atrakcyjności. Na pewno ważnym aspektem jest także niska cena biletów utrzymana m.in. dzięki otrzymywanemu wsparciu z SKSiL.

 

Joanna Zabłocka-Skorek: We wrześniu 2011 roku „KinoSzkoła” wystartowała w kilkunastu miastach w całej Polsce. W roku szkolnym 2013/2014 projekt realizowany będzie w 27 ośrodkach kultury na terenie całego kraju. W każdym roku ilość uczniów uczestniczących w projekcie wzrasta.

 

Pomoc nauczycielom w szkolnej praktyce wychowawczej

„KinoSzkoła. Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej” to projekt złożony z różnorodnych form edukacyjnych, których zasadniczym celem jest wzrost świadomości i kompetencji medialnych wśród przedszkolaków, uczniów i nauczycieli. Nadrzędnym celem projektu jest pomoc nauczycielom w szkolnej praktyce wychowawczej, stąd priorytetowy cykl: „Filmowe drogowskazy”, adresowany jest głównie do wychowawców i pedagogów szkolnych.

 

„Cykl trójwymiarowy” jest uzupełnieniem zajęć języka polskiego oraz sztuki na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum. Celem zajęć w tym cyklu jest poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu terminologii filmoznawczej. „KinoPrzedszkole” to propozycja dla najmłodszych widzów. Pomiędzy projekcjami polskich, krótkometrażowych filmów, odbywają się zabawy edukacyjne, profilujące odbiór filmu w założonym w temacie prelekcji kierunku. „Warsztaty Medialne dla uczniów” to zajęcia składające się z części teoretycznej i praktycznej. Ich celem jest wzrost kompetencji medialnych wśród uczniów.

Dostarczenie wiedzy filmoznawczej i informacji o nowych tendencjach w edukacji

Ewa Kanownik: Strona internetowa Edukacjafilmowa.pl tworzona była w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja+”. Wiele materiałów, które wzbogaciły jej zawartość zostało stworzonych w ramach kolejnego programu MKiDN „Edukacja kulturalna” w trakcie trwania zadania „Miedzy nami autorami” Edukacjafilmowa.pl. Głównym celem strony jest dostarczenie wiedzy filmoznawczej i informacji na temat najnowszych tendencji edukacyjnych, a także integracja działań przedstawicieli różnych środowisk zaangażowanych w edukację filmową. Strona ma posłużyć także wymianie doświadczeń i potrzeb edukacyjnych.

 

Jaki zasięg ma państwa akcja?

 

Ewa Kanownik: Aktualnie odwiedza stronę średnio 300-450 osób dzienne. To nie tylko strona internetowa, to żywe narzędzie edukacji i komunikacji kinomanów. Mają tu swoje miejsce konkursy i quizy. W kilku miastach Polski prowadzone są warsztaty, realizujące wspólny program, którego uczestnicy wymieniają się wrażeniami, wiedzą i materiałami filmowymi.

Samodzielne tworzenie materiałów przez uczniów

Podczas realizacji projektu „Miedzy nami autorami” młodzi ludzie z całego kraju uczyli się, jak tworzyć i zamieszczać materiały literackie oraz wideo o tematyce filmowej. Uczestniczyli w warsztatach e-learningu, stacjonarnych zajęciach z zakresu realizacji filmowej, fotografii, etyki mediów, tworzenia i edycji tekstów. Udało się wtedy zainteresować i przygotować grupę młodzieży do samodzielnego tworzenia materiałów z przeznaczeniem do publikacji w Internecie. Ci młodzi ludzie nadal współpracują z z naszą stroną.

 

Jak powstają treści zamieszczane na stronie Edukacjafilmowa.pl?

 

Ewa Kanownik: Treści zamieszczane na stronie tworzone są przez zespół profesjonalistów: profesorów PWSFTviT, wykładowców akademickich, filmoznawców, autorów filmowych, a także przez nauczycieli i metodyków nauczania z całego kraju. Współpracujący z nami pedagodzy, to nie tylko poloniści, ale także historycy, nauczyciele języka angielskiego, języka rosyjskiego, języka niemieckiego, wiedzy o kulturze, bibliotekarze, nauczyciele filozofii, wiedzy o kulturze i przedmiotów artystycznych. Wiele treści, jak młodzieżowe bazy tematyczne, recenzje, relacje z imprez i wydarzeń filmowych, tworzy młodzież. Są to gimnazjaliści i licealiści z całej Polski. Specjalistyczne artykuły, np. na tematy związane z psychologią czy zagadnieniami historycznymi, przygotowują profesjonaliści z tych dziedzin.

 

Jakie są opinie uczniów o państwa pracy?

 

Joanna Zabłocka-Skorek: Otrzymujemy zazwyczaj pozytywne opinie, szczególnie ze strony najmłodszych widzów. Jeśli chodzi o filmy – starsi uczniowie przekazują nam, że nie spodziewali się, że wyjście do kina w ramach seansów zorganizowanych dla szkół może być tak interesujące. Bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach warsztatowych, z których wynoszą praktyczną wiedzę dotyczącą mediów.

 

Ewa Kanownik: Dochodzą do nas bardzo sympatyczne głosy. Napływają materiały do zamieszczania na stronie, strona żyje. Co zabawne, zdarzało się, że uczniowie współpracujących z nami nauczycieli czy wykładowców akademickich, powoływali się na wiedzę zaczerpniętą z Edukacjafilmowa.pl, na materiały, które ich profesorowie tworzyli. Wiemy, że strona żyje, jest komentowana na portalach społecznościowych.

 

Jak ważne jest edukowanie samych nauczycieli?

 

Joanna Zabłocka-Skorek: Pomoc nauczycielom jest kluczowym elementem naszej pracy. W ofercie „KinoSzkoły” znajduje się cykl warsztatów i szkoleń dedykowanych nauczycielom i gronom pedagogicznym. Natomiast po każdej wizycie w kinie (w ramach cyklów dla uczniów), Nauczyciele otrzymują scenariusze zajęć, które mogą wykorzystać w praktyce dydaktyczno-wychowawczej.

Coraz bogatsza baza materiałów

Ewa Kanownik: Nauczyciele współpracujący z nami wciąż poszerzają swoją wiedzę, poszukują nowych metod i form zajęć. To znakomici specjaliści, z którymi współdziałanie jest przyjemnością. Kompetentni nauczyciele, to wychowawcy otwartych, myślących młodych ludzi. Na naszej stronie znajduje się już 113 scenariuszy zajęć lekcyjnych z wielu przedmiotów, 35 analiz, 113 omówień filmów. Jest to coraz bogatsza baza materiałów, którą wystarczy otworzyć, aby znaleźć gotową receptę na interesujące, nowatorskie i aktywizujące uczniów zajęcia filmowe. Ponadto, wraz w premierowymi pokazami filmów przydatnych w edukacji pojawiają się ich opracowania. Obecnie współpracuje z nami 15 grup uczniów, w kilkunastu szkołach, których opiekunami merytorycznymi są ich nauczyciele. Pracują oni nad animowanymi przez stronę projektami filmowymi i zamieszczają u nas efekty swojej pracy.

 

Jak widzicie państwo przyszłość waszych inicjatyw edukacyjnych?

 

Joanna Zabłocka-Skorek: Mamy nadzieję, że będziemy mogli rozwijać nasz projekt, wzbogacać go o nowe komponenty, jak również zwiększać pola działania. Dzięki ekipie bardzo dobrych wykładowców, rozsianych po całej Polsce, jesteśmy w stanie dotrzeć do każdego zakątka naszego kraju. Chcielibyśmy wydać publikację dotyczącą aksjologicznych aspektów edukacji audiowizualnej (na podstawie przygotowywanej właśnie przeze mnie dysertacji doktorskiej), aby każdy wychowawca mógł dostrzec potencjał, jaki drzemie w wykorzystywaniu filmów w praktyce pedagogicznej.

Jest sporo pomysłów

Ewa Kanownik: Chcielibyśmy poszerzać dotychczas powstałe moduły strony. Przybliżać nauczycielom i uczniom filmy premierowe. Mamy plany podjęcia współpracy z IPN w zakresie trudnych tematów historycznych, które omawiać można na podstawie dzieł filmowych. Chcielibyśmy także stworzyć interaktywną grę edukacyjną. Jest sporo pomysłów. Mamy nadzieję realizować je systematycznie.

 

Wypowiedzi udzielili Joanna Zabłocka-Skorek, autorka i kierownik projektu „KinoSzkoła”, dyrektor uczestniczącego w tym projekcie Kina Kadr Grzegorz Drygała oraz Ewa Kanownik z zespołu koordynatorów projektu „Między nami autorami”Edukacjafilmowa.pl. Pozostali koordynatorzy współtworzący inicjatywę: Anna Kołodziejczak, Dorota Gołębiowska i Maciej Dowgiel.

 

Opracowała Marta Sikorska

06.09.2013