Ekran 2011: nabór zgłoszeń
Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy ogłasza nabór na 7. edycję Międzynarodowego Programu Szkoleniowego dla Profesjonalistów Filmowych: EKRAN 2011.
Kto powinien aplikować?
Profesjonaliści z bardzo dobrą znajomością języka angielskiego.
EKRAN opiera się na pracy zespołowej profesjonalistów z różnych dziedzin filmowych. Głównymi uczestnikami są europejscy reżyserzy lub scenarzyści/reżyserzy, którzy mają już na koncie film pełnometrażowy albo kilka krótkometrażowych. Scenarzysta/reżyser zgłasza swój własny scenariusz, natomiast reżyser zgłasza scenariusz, nad którego rozwojem będzie pracował ze swoim scenarzystą. Uczestnikami aplikującego zespołu są:
- reżyser lub scenarzysta/reżyser
- scenarzysta lub współscenarzysta
- producent zaangażowany w projekt
- operator (nieobowiązkowo)
Jak aplikować?
Aplikacja w języku angielskim powinna zawierać:
- CV wszystkich członków zespołu – 3 egzemplarze w jęz. polskim, 1 egz. w jęz. angielskim
- treatment (maximum 10 stron) – 3 egz. w jęz. polskim, 1 egz. w jęz. angielskim
- list intencyjny od producenta lub firmy produkcyjnej – 1 egzemplarz w jęz. polskim, 1 egz. w jęz. angielskim
- formularz (do ściągnięcia na www.wajdaschool.pl/31) podpisany przez wszystkich członków zespołu – 1 egzemplarz w jęz. angielskim
- film lub filmy reżysera – 1 egzemplarz
- filmografia (w obu językach) i fragmenty pracy operatora – 1 egzemplarz
Aplikacje z Polski i krajów Europy (poza Niemcami, Szwajcarią, Norwegią, Węgrami i Holandią, gdzie selekcji dokonują Partnerzy programu) należy przesłać do 15 listopada 2010 roku na adres:
EKRAN
Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy
ul. Chełmska 21
00-724 Warszawa
Aplikacji nie odsyłamy.
Jak będzie przebiegała rekrutacja?
Wstępna selekcja – na poziomie lokalnym – zostanie dokonana na podstawie materiałów nadesłanych do 15 listopada 2010 . W styczniu 2011 kandydaci zostaną powiadomieni o wynikach wstępnej selekcji drogą mailowa. Wybrani kandydaci odbędą rozmowy z Wojciechem Marczewskim, szefem EKRAN-u.
O EKRANIE
EKRAN to europejski projekt szkoleniowy dla profesjonalistów filmowych, skupiający się na kreatywnym procesie pre-produkcji. Jego głównym założeniem jest rozwój projektu poprzez realizację 2 scen ze scenariusza . Ekran umożliwia znalezienie właściwego tonu dla filmu i strategii wizualizacji, rozwijanie umiejętności opowiadania historii obrazami, możliwość eksperymentowania z castingiem i próbami aktorskimi, opracowanie aspektów strategii marketingowej filmu na etapie developmentu.
Program EKRAN-u obejmuje:
- rozwój treatmentu/scenariusza, grupowe i indywidualne analizy treatmentów/scenariuszy
- przygotowanie do zdjęć; casting, storyboard i indywidualne konsultacje z tutorami
- zdjęcia; konsultacje z opiekunami artystycznymi
- montaż; konsultacje z opiekunem artystycznym
- analiza zrealizowanych scen – indywidualna i grupowa
- pitching; indywidualna i grupowa prezentacja projektów
- strategie produkcyjne i marketingowe dla projektu; indywidualne i grupowe konsultacje z tutorami
Każdy z 11 uczestniczących w Ekranie projektów jest reprezentowany przez grupę składającą się z reżysera, scenarzysty, producenta oraz (opcjonalnie) operatora. Kurs EKRAN zakłada ścisłą współpracę całego zespołu i ma być pierwszym krokiem na drodze do realizacji filmu.
EKRAN organizowany jest we współpracy z europejskimi partnerami: fundacją Focal ze Szwajcarii, internationale filmschule z Kolonii, NordheinWestfalen Filmstiftung z Dusseldorfu, Akademią Filmową i Teatralną z Budapesztu, Holenderskim Instytutem Filmowym oraz Polskim Instytutem Sztuki Filmowej.
EKRAN jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Media Training.
Dotychczas odbyło się 6 edycji programu: w 2004, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010:
- na podstawie scenariuszy rozwijanych podczas Ekranu powstało 7 filmów pełnometrażowych („Teraz ja” Anny Jadowskiej, nagrodzony na FPFF w Gdyni w 2006 za najlepszy debiut, „Out of ropes” Fulvio Berlusconi’ego, premiera na IFF w Locarno 2007, „Ma salama Jamil” Omara Shargavi’ego, wyprodukowany przez Zentropę) „Coeur animal” Séverine Cornamusaz oraz „Songs of love and hate”, Katalin Gödrös, „Ki” Leszka Dawida, „Lęk wysokości” Bartka Konopki.
- „Bunker 5″ Harry’ego Flotera dostał nagrodę za najlepszy niemiecki scenariusz – „Deutschen Drehbuchpreis” w 2005 roku
- kolejne projekty są w trakcie produkcji
- wśród producentów projektów EKRANU znaleźli się m.in. Zentropa (Lars von Trier),„Les Films du Fleuve” (Jean Pierre i Luc Dardenne), Pandora Film Studio (Karl Baumgartner), Peter Rommel Productions (Peter Rommel) teamWorx Television & Film GmbH (Christian Granderath), RFF International (Stefan Kitanov) oraz Ventura Film (Andreas Pfaeffli, Elda Guinetti).
Wykładowcy i tutorzy Ekranu to: Andrzej Wajda, Volker Schloendorff, Alexander Sokurov, Wojciech Marczewski (twórca i szef programu EKRAN) Programme, Agnieszka Holland, Jerzy Zieliński, Morgens Rukov (Dania); Ildiko Enyedi (Węgry); Udayan Prasad, Paweł Pawlikowski, Witold Stok, Nigel Orrillard, Marilyn Milgrom, Alan Fountain (Anglia), Antoine Jaccoud (Szwajcaria), Roshanak Behesht Nedjad (Niemcy).
Program EKRAN-u 2011:
SESJA I ( 28 luty – 5 marca 2011)
6 dni
Uczestnicy: reżyserzy i scenarzyści/reżyserzy, współscenarzyści.
Podczas pierwszej sesji zostaną ustalone główne metody pracy. Projekty zostaną omówione i poddane ocenie podczas analiz grupowych i indywidualnych. Uczestnicy spotkają się z reżyserem castingu i scenografem w celu przygotowania obsady i miejsc zdjęciowych do scen z własnego scenariusza realizowanych na drugiej sesji.
SESJA II (11 – 21 kwietnia 2011)
11 dni
Uczestnicy: reżyserzy, scenarzyści/reżyserzy, współscenarzyści i producenci.
Sesja poświęcona dalszym omówieniom projektów i aspektom kreatywnej pre-produkcji: znaczeniu obiektu zdjęciowego, wizualizacji za pomocą storyboardu, castingu, porozumieniu z aktorami, kompozycji obrazu. Kluczowym zadaniem będzie sfilmowanie wybranych ze scenariuszy uczestników scen z udziałem 2-3 polskich aktorów mówiących po angielsku. Każdy z uczestników będzie miał do dyspozycji czas na próby z aktorami, przygotowanie storyboardu do sceny, jeden dzień zdjęć i jeden dzień montażu.
Specjalnie dla producentów we współpracy z EAVE (jednym z najlepszych programów szkoleniowych dla producentów w Europie) odbędą się grupowe i indywidualne analizy projektów oraz pitching. Na kolejną sesję producenci przygotują pakiety producenckie.
Sesja zakończy się prezentacją i omówieniem zrealizowanych scen, oraz spotkaniem z reżyserem castingu i scenografem w celu przygotowania scen na trzecią sesję.
SESJA III (6 – 17 czerwca 2011)
12 dni
Uczestnicy: reżyserzy, współscenarzyści, producenci, operatorzy.
W zajęciach uczestniczyć mogą operatorzy oraz 2 aktorów z krajów uczestników, wybrani przez reżysera. Każdy z reżyserów nakręci 3-4 minutową scenę z własnego scenariusza we własnym, ojczystym języku. Przygotowania do zdjęć obejmować będzie omówienie strategii reżyserskich, wybór miejsca zdjęciowego, rekwizytów i oświetlenia. Każdy z uczestników będzie miał do dyspozycji czas na próby z aktorami, przygotowanie storyboardu do sceny, jeden dzień zdjęć i jeden dzień montażu. Sesja poświęcona będzie również dalszym grupowym i indywidualnym analizom treatmentów/scenariuszy z naciskiem na zagadnienia: dramaturgia sceny, rozwój postaci, wizualizacja, znalezienie tonu filmu, nakreślenie strategii produkcji i dystrybucji filmu.
Producenci wezmą udział w pitchingu. Sesja zakończy się analizą scen i dyskusją o przyszłości rozwijanych projektów.
Pod koniec programu EKRAN każdy z uczestników będzie mógł zaprezentować potencjalnym producentom i koproducentom rozwinięty pierwszy draft scenariusza, dwie sceny ze scenariusza pokazujące ton filmu, obsadę, i wizualne aspekty projektu.
Ile to kosztuje?
Dzięki wsparciu z programu Media Training udział w kursie jest bezpłatny.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie: www.ekran.info.pl.
Informacja prasowa