Ewa Puszczyńska i Radosław Śmigulski na liście Variety 500

Producentka filmowa Ewa Puszczyńska i Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosław Śmigulski znaleźli na prestiżowej liście najbardziej wpływowych ludzi branży medialnej, którą po raz czwarty opublikował amerykański magazyn Variety. Najwięcej światowych liderów tej branży pochodzi z USA, Wielkiej Brytanii, Chin, Francji i Włoch.

Wszystkie wyróżnione osoby z branży medialnej możemy zobaczyć tutaj: https://variety.com/variety-500/

Ewa Puszczyńska to anglistka i producentka filmowa z Łodzi. Od 1995 roku związana jest z firmą Opus Film, początkowo jako producentka reklam, a od 2005 – producentka filmów fabularnych. Specjalizuje się w koprodukcjach międzynarodowych. Pracowała przy „Masz na imię Justine” Franco de Peñy, „Lekcjach pana Kuki” Dariusza Gajewskiego, „Zero” Pawła Borowskiego czy „Kongresie” Ariego Folmana. Wyprodukowała „Idę” Pawła Pawlikowskiego, która jako pierwszy polski obraz, oprócz Europejskiej Nagrody Filmowej, BAFTA i kilkudziesięciu innych nagród na polskich i światowych festiwalach, otrzymała Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny. Odpowiadała też za produkcję kolejnego filmu Pawlikowskiego, nominowaną do Amerykańskich Nagród Filmowych w aż trzech kategoriach „Zimną wojnę”.

W 2020 roku wyprodukowany przez Ewę Puszczyńską i Agnieszkę Ścibór film „Zabij to i wyjedź z tego miasta” zdobył Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jest też jedną z producentek międzynarodowej koprodukcji „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić.

Dyrektor PISF

Na liście Variety 500 znalazł się także Radosław Śmigulski, prawnik, menadżer, przedsiębiorca, członek Europejskiej Akademii Filmowej, a od 2017 roku dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2009-2010 pełnił obowiązki dyrektora Agencji Filmowej Telewizji Polskiej, a następnie dyrektora generalnego Syrena Films sp. z o.o. Przez kilka lat związany z Totalizatorem Sportowym sp. z o.o., gdzie m.in. pełnił obowiązki prezesa zarządu i członka zarządu spółki. 7 grudnia 2017 po wygranym konkursie został powołany na stanowisko dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

W ostatnich latach nastąpił rozkwit polskiej kinematografii, co potwierdzają liczne sukcesy dofinansowanych przez PISF filmów na najbardziej prestiżowych wydarzeniach za granicą. Począwszy od nominacji do Oscara dla filmu „Zimna wojna”, a rok później dla „Bożego Ciała”, przez nagrody na najważniejszych światowych festiwalach („Złota Palma” dla Pawła Pawlikowskiego za „Zimną wojnę”, „Srebrny Niedźwiedź” dla Małgorzaty Szumowskiej za film „Twarz”), po silną reprezentację w selekcjach festiwali w Wenecji, Cannes, Berlinie, San Sebastian czy Szanghaju. Rok 2020 – pomimo kryzysu i wyzwań, z jakimi musi mierzyć się polska branża filmowa – to również znakomity czas dla polskiego kina. Tak licznej obecności w czołowych międzynarodowych konkursach i tylu sukcesów dotychczas nie było. Film Jana Komasy „Sala samobójców. Hejter” wygrał Tribeca Film Festival, „Sweat” Magnusa von Horna okazał się najlepszym obrazem Chicago Film Festival, a pełnometrażowa animacja „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego, laureat tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, zwyciężyła na festiwalach w Ottawie i Wiedniu oraz zdobyła wyróżnienie jury na festiwalu w Annecy. Przywołane osiągnięcia polskich filmowców są dowodem na nową jakość w polskim kinie.

Zachęty i mikrobudżety

Sukcesem okazało się także wprowadzenie w 2019 roku systemu wsparcia produkcji audiowizualnej, tzw. zachęt, regulowanego ustawą o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, który oferuje zwrot poniesionych w Polsce kosztów produkcji w wysokości 30% polskich wydatków kwalifikowalnych. Od początku funkcjonowania zachęt wsparcie przyznano 69 projektom na łączną kwotę ponad 136,6 mln zł.

Autorską inicjatywą Dyrektora PISF było utworzenie w 2018 roku Priorytetu Produkcja filmów fabularnych pełnometrażowych mikrobudżetowych „Pierwszy Film”. Priorytet ten skierowany jest do debiutantów – przede wszystkim absolwentów wydziałów reżyserii szkół filmowych, ale także innych twórców, którzy mogą przedstawić swój dorobek filmowy w weryfikowalnej formie. Dzięki temu dofinansowaniu co roku powstają debiutanckie filmy pełnometrażowe, które następnie pokazywane są na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. W 45. edycji wydarzenia sześć z nich rywalizowało w nowym Konkursie Filmów Mikrobudżetowych. Wszystkie reprezentowały wysoki poziom, a ich walor artystyczny został doceniony przez krytyków.

28.12.2020