Fi:Re - Film Restoration Summit

Za nami dwa dni debat o dobrych praktykach, najistotniejszych wyzwaniach i przełomowych technologiach w dziedzinie cyfrowej rekonstrukcji filmów. W dniach 9–10 listopada w Warszawie odbyła się wyjątkowa międzynarodowa konferencja – Fi:Re Film Restoration Summit.

Wiele było w ostatnich latach spektakularnych sukcesów polskiej rekonstrukcji filmowej – wędrujący festiwal i kolekcja filmów „Martin Scorsese prezentuje: arcydzieła polskiego kina”, światowe tournée „Dekalogu” Kieślowskiego 30 lat po prapremierze czy kolejne zmartwychwstania przedwojennych blockbusterów. W listopadzie 2017 r. polscy i zagraniczni eksperci mieli szansę wymienić się doświadczeniami podczas Fi:Re – pierwszej międzynarodowej konferencji o cyfrowej rekonstrukcji filmów.

Dwa dni rozmów o rekonstrukcji filmów

W konferencji wzięła udział czołówka specjalistów od cyfrowej rekonstrukcji i digitalizacji dzieł filmowych z Polski, Włoch, Francji, Niemiec, Czech, Dani, Norwegii czy USA, operatorów, producentów, ekspertów rekonstrukcji dźwięku, a także dyrektorów najważniejszych festiwali prezentujących filmową klasykę, m.in. oficer konserwacji Archiwum Filmowego Akademii Filmowej Josef Lindner, dyrektor Cineteca di Bologna Gian Luca Farinelli, dyrektor archiwum cyfrowego Sony Pictures Entertainment Michael Friend, menadżer ds. konserwacji filmów w Archiwum Państwowym Brytyjskiego Instytutu Filmowego Kieron Webb, główny kurator archiwum filmowego w Deutsche Kinemathek Martin Koerber, dyrektorka archiwum filmowego La Cinemathèque française Céline Ruivo, dyrektor Narodowego Archiwum Filmowego w Pradze Michal Bregant czy założyciele Milestone Films Amy Heller i Dennis Doros.

„To były dwa bardzo intensywne dni – rozmowy, dyskusje, panele eksperckie. Pierwsza tak duża konferencja o rekonstrukcji filmowej pokazała nam jak ważne jest, aby tworzyć odpowiednią przestrzeń do dzielenia się różnymi doświadczeniami. Jesteśmy szczęśliwi, że pierwsza edycja Fi:Re cieszyła się tak dużym zainteresowaniem. Goście z całego świata opowiedzieli nie tylko o wyzwaniach związanych z rekonstrukcją i archiwizacją, ale także podzielili się bezcennym know-how. Po sukcesie pierwszej edycji Fi:Re już dziś zaczynamy planować kolejną!” – mówi Renata Pawłowska-Pyra, Pełnomocnik Dyrektora PISF ds. Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji. Konferencję zwieńczyła premiera pierwszej polskiej rekonstrukcji w rozdzielczości 4K „Noża w wodzie” Romana Polańskiego.

Rekonstrukcja filmów w odbudowanym mieście

Trudno wyobrazić sobie lepsze miasto na rozmowę o rekonstrukcji niż Warszawa. Nie tylko ze względu na działających tu operatorów, kolorystów czy producentów, ale i kontekst przestrzeni: miasto niemal całkowicie zniszczone podczas wojny, a następnie odtworzone z gruzów. Podczas odbudowy trzeba było odpowiedzieć sobie na wiele pytań podobnych do tych, jakie stają przed rekonstruktorami filmów.

Warsztaty cyfrowej rekonstrukcji obrazu

„Fi:Re to nie tylko doskonałe miejsce wymiany informacji o dobrych praktykach w dziedzinie rekonstrukcji filmowej, to także czas podnoszenia kwalifikacji i profesjonalizacji zawodowej” – dodaje Renata Pawłowska-Pyra, dlatego konferencji Fi:Re towarzyszą warsztaty cyfrowej rekonstrukcji obrazu odbywające się 10–27 października oraz 13–30 listopada 2017 r. w Warszawie. W trakcie trzech tygodni, obejmujących wykłady i ćwiczenia prowadzone przez najbardziej doświadczonych praktyków i ekspertów, uczestnicy warsztatów mają szansę poznać cały proces rekonstrukcji, od momentu skanowania materiału archiwalnego do ponownej archiwizacji, a także przeprowadzą rekonstrukcję fragmentu materiału filmowego z użyciem profesjonalnych narzędzi.

Organizatorem konferencji był Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Więcej informacji znajduje się na stronach:

14.11.2017