Filmy w Konkursie Polskim na Krakowskim Festiwalu Filmowym

18 dokumentów, 10 animacji i 10 fabuł zostanie zaprezentowanych w Konkursie Polskim na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Ponadto sześć produkcji znalazło się w sekcji Panorama polskiego dokumentu. Są to: „Simona”, „Lot”, „Jazz Outsider”, „Lombard”, „Dusza zaklęta w fortepianie” i „Pan Kleks. Wojna i miłość”. Większość z nich – podobnie jak cały festiwal, którego 62. edycja odbędzie się w dniach 29 maja-5 czerwca br. – zostało dofinansowanych przez PISF.

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do Oscara – nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego (fabuła, animacja, dokument) i pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach. Festiwal kwalifikuje także do nagród BAFTA w kategoriach krótkiego dokumentu i fabuły. Jegogłównym organizatorem Krakowska Fundacja Filmowa.

Jednym z najważniejszych cykli festiwalu jest Panorama polskiego dokumentu. W programie jest m.in. portret wybitnej polskiej biolożki i ekolożki Simony Kossak, zatytułowany „Simona”, obraz przestawiający losy wybitnych artystów outsiderów – performera i rzeźbiarza Romana Stańczaka („Lot”), film o legendarnych polskich muzyków jazzowych (Michał Urbaniak i Zbigniew Namysłowski) oczami reżysera Janusza Majewskiego („Jazz Outsider”), produkcja o najstarszym „Lombardzie” w Europie prowadzonym przez parę ekscentrycznych biznesmenów w Bytomiu, o największej w Polsce, założonej w 1889 roku fabryce fortepianów („Dusza zaklęta w fortepianie” z muzyką Jana A.P. Kaczmarka) – premiera światowa, a także „Pan Kleks. Wojna i miłość” w reżyserii Władysława Jurkowa, który odkrywa postać Brzechwy jakiego nie znamy – premiera światowa.

Filmy dokumentalne

W filmie „Bóg i wojownicy lunaparków” syn – zagorzały katolik i ojciec – zagorzały ateista wyruszają w ostatnią wspólną podróż po miejscach świętych. W trasę rusza również tytułowy bohater filmu „Zasada” – legenda polskiego motosportu w wieku dziewięćdziesięciu jeden lat bierze udział w Rajdzie Safari w Kenii. Dla osamotnionej w Londynie bohaterki „Mojej Ozerny” podróż do małej ukraińskiej wioski i spotkanie z krewną stają się elementem terapii. Z kolei w filmie „Głos” – 14 mężczyzn na dwa lata wstępuje do nowicjatu Zakonu Jezuitów i przez ten czas muszą zadecydować, czy życie zakonne jest dla nich. W „Kiedy będę…” – transpłciowy Adam jest na początku drogi, która ma przybliżyć go do stania się tym, kim zawsze się czuł. Z kolei w „Tożsamości” – troje skrajnie różnych bohaterów na odległych od siebie biegunach politycznych próbuje zdefiniować swoją tożsamość na tle współczesnej Polski. Bohaterką filmu „Opowiedz mi o mnie” jest porzucona po urodzeniu Magda, która próbuje nawiązać relację z biologicznymi rodzicami. „Koniki na biegunach” to obraz, w którym niepełnosprawna umysłowo Ewa ucieka od trudnej rzeczywistości, tworząc lalki i zabawki, a „7 słów o przemijaniu” – to rozważania na temat zmieniającego się wraz z wiekiem podejścia człowieka do śmierci.

W filmie „Deptak” poznajemy stołeczne Krakowskie Przedmieście z perspektywy przechodniów i osób, które zarabiają na życie w zwierzęcych kostiumach. „Dom wielopokoleniowy” to obserwacja grupy mieszkańców powstałej w wyniku pierwszego w Polsce, wyjątkowego procesu rewitalizacji społecznej pewnej kamienicy w Łodzi. „Ukos światła” dokumentuje determinację charyzmatycznego sportowca, który skupia wokół siebie grupę młodych ludzi, z mozołem przywracających pamięć po żydowskich mieszkańcach Podhala. W filmach „Sfora” i „Tego się nie robi kotu” głębokie i wzruszające historie o ludziach poznamy dzięki zwierzętom. 

Filmy fabularne

W konkursie krótkich fabuł Tomasz Wolski zaprezentuje film „Płot” o dwóch mężczyznach, którzy prowadzą hotel i stajnie dla koni, a jednocześnie ukrywają przed społecznością łączącą ich relację. Zofia Kowalewska w filmie „Kot” opowiada o nietypowym trójkącie rodzinnym: córce, ojcu i… kocie. Jakub Radej sięga po temat mediów społecznościowych i przemocy – filmie „Followers. Odpalaj lajwa” licealiści oczekują na przyjazd Olgi Tokarczuk, ale nie spodziewają się, że ten dzień przejdzie do historii szkoły z zupełnie innego powodu. Michał Toczek w „Martwym małżeństwie” opowiada o pewnej parze, która poznaje się na planie filmowym, gdzie udaje… zwłoki. Michał Edelmanw fabule „Performance” bada granice sztuki i rzeczywistości.

W komedii „W kręgu” (reż. Jan Naszewski) warsztat dla kobiet mający pomóc im osiągnąć stan relaksu, niespodziewanie staje się trudnym ćwiczeniem cierpliwości. W szaloną wyprawę na nietypową ceremonię zatytułowaną „Odgrzeb” (reż. Artur Wyrzykowski) zabierze nas nie do końca martwy ojciec i jego córka-porażka. W filmie „​Tylko do świtu” (reż. Eliza Godlewska i Alan Ruczyński) pięćdziesięcioletnia Roma znajduje się w najtrudniejszym momencie swojego życia – odeszła od męża i nie ma dachu nad głową.

Filmy animowane

Julia Orlik mierzy się z tematem kryzysu twórczego w animacji autobiograficznej „To nie będzie film festiwalowy”. W programie znalazł się także animowany dokument „Było sobie morze” (reż. Joanna Kożuch) o znikaniu Morza Aralskiego. Animowano-dokumentalną formę ma również film „Music of Sonny”, w którym twórczynie (Anna Sałacińska i Klementyna Margolis) słuchają opowieści pracowników fabryki płyt CD.

Ponadto film o człowieku, który patrzy wyłącznie w przeszłość duetu Kijek/Adamek („Slow Light”), hip-hopowa opowieść o szalonych 30 latach z życia Marcina Kota w reżyserii Zofii Strzeleckiej („Kot”), surrealistyczna opowieść o jamniku zamkniętym w weselnym torcie („Deserowy Jamnik” Betiny Bożek) i „Kwitnący mózg” (reż. Edyta Adamczak) podejmujący temat stwardnienia rozsianego.

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca 2022 online na terenie całej Polski. Pełny program oraz bilety będą dostępne na stronie www.krakowfilmfestival.pl

21.05.2022