Zwycięzcy 29. WFF

19 października w stołecznym Multikinie odbyła się ceremonia wręczenia nagród 29. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Nagrodę główną – Warsaw Grand Prix otrzymał współfinansowany przez PISF film „Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego.

Ida

 

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Iulia Rugină (Rumunia), Yariv Horowitz (Izrael), San Fu Maltha (Holandia), András Muhi (Węgry) i Krzysztof Varga (Polska) tak uzasadniło swój wybór: – Za rewelacyjne połączenie scenariusza, reżyserii, zdjęć, gry aktorskiej i muzyki, z którego powstał piękny i delikatny film, portretujący polskie powojenne społeczeństwo lat 60., zmagające się z własnymi demonami.

 

Film otrzymał także Nagrodę Jury Ekumenicznego, w którego składzie znaleźli się: Lukas Jirsa (Czechy), Jarosław Szoda (Polska) i Prof. Dr Jean-Michel Zucker (Francja).

 

Prosta historia

Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Zaza Urushadze za film „Mandarynki”. – Reżyserowi filmu udało się opowiedzieć prostą, ale jednocześnie mocną historię, tworząc ciepły, delikatny, słodko-gorzki świat – podkreśliło Jury w uzasadnieniu.

 

Specjalną Nagrodę Jury otrzymali Uljana Kim i Roberts Vinovskis, producenci filmu „Hazardzista” w reżyserii Ignasa Jonynasa.

Debiuty

Jury Konkursu 1-2, prezentującego debiuty i drugie filmy, w składzie: Sára Cserhalmi (Węgry), Adrian Panek (Polska) i Stefan Valdobrev (Bułgaria) przyznało nagrodę ex-aequo filmom: „Japoński piesek” w reżyserii Tudora Cristiana Jurgiu za czułość w przedstawieniu bohaterów i świata oraz „Alienacja” w reżyserii Milko Lazarova za ozdobną i poetycką narrację istotnego tematu.

 

Wyróżnienie otrzymał film „Uwiedź mnie” w reżyserii Marko Šantića za zręczne skonstruowanie opowieści i wybitną grę aktorską głównego bohatera.

Konkurs Wolny duch

Jury w składzie: Mira Fornay (Słowacja), Arkadiusz Jakubik (Polska) i Bojan – Vuk Kosovčević (Serbia) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi: „Jestem lepszy od ciebie” w reżyserii Ché Sandovala.

Jury doceniło prostotę historii opowiedzianej w filmie i ujawniający się w nim wolny duch komedii o ważnym temacie przemian intymności i ról płci we współczesnym społeczeństwie, widzianych z perspektywy męskiego antybohatera.

 

Wyróżnienie otrzymał film „Rytuał przejścia” w reżyserii Phillipa Crawforda. Jury podkreśliło w uzasadnieniu interesujące podejście reżysera do tworzenia filmu, oparte na jego doświadczeniach w pracy społecznej.

Dokumenty

Jury w składzie: Cathy Pearson (Irlandia), Dagne Vildziunaite (Litwa), Michał Marczak (Polska) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi „Brudne wojny” w reżyserii Richarda Rowley.

 

– Postanowiliśmy nagrodzić ten obraz za znakomitą realizację filmowego rzemiosła oraz stawianie odważnych pytań kwestionujących rzeczywistość. Jest w tym filmie humanizm ukazujący wartość pojedynczego ludzkiego życia ponad i poza jakimkolwiek rządzącym systemem. Prowokuje myśli i zostawia nas poruszonych na długo po jego obejrzeniu – podkreślili jurorzy.

Filmy krótkie

Jury w składzie: Lendita Zeqiraj (Kosowo), Paweł Maślona (Polska) i Benjamin Parent (Francja) przyznało następujące nagrody:

  • Najlepszy Film Krótkometrażowy: Short Grand Prix: „Pandy” w reżyserii Matúša Vizára za cyniczne, smutne, mroczne, przerażające, ale przy tym wciąż przezabawne przypomnienie czym stała się ludzkość. „Pandy” to mistrzostwo wizualnego opowiadania.
  • Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy: „Do Santiago” w reżyseria Mauro Carraro za piękną, artystycznie wyreżyserowaną oprawę i emocjoalną historię, a także doskonałą animację przypominającą dzieła największych mistrzów.
  • Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy: „Fiord wielorybów” w reżyserii Guðmundura Arnara Guðmundssona za znakomitą filmową ekspresję ludzkich relacji, z ekstremalnie wnikliwą reżyserią i wybitnymi występami aktorów.

FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Alison Frank (Wielka Brytania), Gideon Kouts (Francja) i Dejan Trajkoski (Macedonia) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film: „Yozgat blues” w reżyserii Mahmuta Fazila Coskuna za jego wzruszający i pełny humoru portret ludzkich stosunków ukazany za pomocą świetnie dobranego języka filmowego.

NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Magdalena Bartczak (Polska), Yelena Larionova (Kazachstan) i Andreas Ungerböck (Austria) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF kazachstańskiej „Lekcjom harmonii” w reżyserii Emira Baigazina za przedstawienie trudnego tematu wyrażonego w oszałamiająco pięknej formie wizualnej, znakomity dobór obsady i wspaniałe wyczucie kompozycji kadru.

 

29. Warszawski Festiwal Filmowy był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Aleksandra Różdżyńska

20.10.2013