Jan A.P. Kaczmarek laureatem Orła za Osiągnięcia Życia

Pierwszym laureatem Polskich Nagród Filmowych 2023 został Jan A.P. Kaczmarek. Trafi do niego Orzeł za Osiągnięcia Życia. Laureat Oscara i jeden z najbardziej cenionych twórców muzyki filmowej na świecie, jest jej autorem do niemal 70 produkcji fabularnych i dokumentalnych. Uroczysta gala 25. edycji Orłów odbędzie się 6 marca br.

„Wspaniały kompozytor światowego formatu, który zaczynał od muzyki do polskich filmów i po osiągnięciu światowego sukcesu, między innymi w postaci Oscara za muzykę do filmu Marzyciel, wrócił do Polski i filmu polskiego komponując wiele wybitnych kompozycji, jak choćby ostatnio do filmu Śmierć Zygielbojma. To dowód nie tylko mądrości, ale i serca Polskiej Akademii Filmowej, która wyraża uznanie dla wielkiego twórcy i przesyła gorące życzenia mnóstwa zdrowia i powrotu do pulpitu dyrygenckiego wspaniałego człowieka. Niech nasz Marzyciel, Jan A.P. Kaczmarek wraca do nas jak najszybciej, nowe filmy czekają na Niego! – mówi podczas tradycyjnego spotkania z nominowanymi we wszystkich kategoriach – Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.

Jan A.P. Kaczmarek Oscara otrzymał za muzykę do filmu „Marzyciel” (2004) Marca Forstera. Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej i Polskiej Akademii Filmowej. Nominację do Orła za Najlepszą Muzykę otrzymał za filmy: „Quo Vadis” (2001) Jerzego Kawalerowicza, „Magnezja” (2020) Macieja Bochniaka oraz „Śmierć Zygielbojma” (2021) Ryszarda Brylskiego. Światową popularność przyniosły mu kompozycje muzyki do filmów: „Aimee i Jaguar” (1999) Maxa Farberbocka, „Stracone dusze” (2000) Janusza Kamińskiego i „Niewierna” (2002) Adriana Lyne’a. Jan A.P. Kaczmarek jest również autorem muzyki do filmów Agnieszki Holland „Całkowite zaćmienie” (1995), „Plac Waszyngtona” (1997) oraz „Trzeci cud” (1999).

Kompozycje symfoniczne i muzyka do spektakli

Znacząca w wyborze życiowej drogi była dla niego współpraca z w awangardowym Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego. W roku 1977 rozpoczął pracę dla Teatru Ósmego Dnia i stworzył kameralną Orkiestrę Ósmego Dnia. Sukcesy tej grupy podczas tournée po USA doprowadziły do nagrania dla chicagowskiej, niezależnej wytwórni Flying Fish Records w 1982 roku pierwszej płyty „Music for the End”. W 1989 roku zamieszkał na stałe w Los Angeles. Nagrywał płyty m.in. dla Sony Classical, Decca oraz Varese Sarabande. W roku 2004 roku, na wzór Sundance Institute, założył w Poznaniu Instytut Rozbitek wspierający młodych artystów działających w obszarze muzyki, teatru i filmu.

W swoim dorobku muzycznym ma kompozycje symfoniczne oraz muzykę do spektakli teatralnych, m.in. „Dziadów” i „Nie-Boskiej komedii”. Wyreżyserował trzy spektakle multimedialne: „Czekając na kometę Halleya”, „Symfonia Solo” oraz „Tower of Babel”. Dla uczczenia 25. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych w roku 2005 skomponował „Kantatę dla wolności”. Rok później stworzył Oratorium 1956, którego prawykonanie odbyło w dniu 50. rocznicy Powstania Poznańskiego Czerwca. Jan A.P. Kaczmarek jest również twórcą i dyrektorem Transatlantyk Festival, którego pierwsza edycja odbyła się w 2011 roku.

02.03.2023