Kieślowski w Paryżu

Kieślowski w Paryżu
Fot. Adam Kozlow

 

28 sierpnia w kinie MK2 Bibliothèque w Paryżu odbył sie wernisaż wystawy poświęconej życiu i tworczosci Krzysztofa Kieślowskiego, która towarzyszy największej we Francji retrospektwie filmów polskiego reżysera „Krzysztof Kieślowski – Polska, Francja, Świat”. Wydarzenie, które potrwa do końca września, jest współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Polscy i francuscy goście

Na wersnisażu wystawy pojawili się m.in. żona reżysera Maria Kieślowska, reżyser Krzysztof Zanussi, współpracownicy Kieślowskiego – operator Sławomir Idziak, producent Marin Karmitz, montażyści Jacques Witta i Urszula Lesiak, asystent i tłumacz Marcin Latałło, autorzy wystawy z Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Francuska prasa o wystawie i retrospektywie

Wernisaż zgromadził około dwustu gości, w tym wielu przedstawicieli prasy. Media francuskie okazały duże zainteresowanie powrotem Krzysztofa Kieślowskiego. Marie-Noëlle Tranchant z Le Figaro w artykule „Kieslowski ou le souci de la vérité” pisze o polskim reżyserze i o wystawie: – Filmowiec wywodzący się z komunistycznej Polski, niezapomniany ze względu na siłę i człowieczeństwo. (…) Niewielu reżyserów jest zdolnych do takiej przemocy i takiego współczucia, które nie są tylko strumieniem emocji, ale zgłębieniem tragedii ludzkiej (…).

Reżyser i człowiek

– Zobaczenie Kieślowskiego przy pracy na filmach dokumentalnych jest fascynujące. Jego sposób na zaangażowanie całej ekipy filmowej, przyjmowanie wkładu każdej osoby, ciągłe słuchanie innych i w tym samym czasie radzenie sobie z autorytetem, jego zdolność do odrzucania scen, również tych udanych, bez zastanowienia, jeżeli nie były wcale potrzebne w filmie, jego zadziwiająca plastyczność przy montażu. I jego delikatność w stosunku do współpracowników. Obsesja artystyczna nigdy nie była silniejsza od uwagi poświęcanej ludziom – pisze Marie-Noëlle Tranchant (cały artykuł można przeczytać tutaj).

Filmowa podróż z Kieślowskim

– Tablice wystawy, która towarzyszy retrospektywie, roją się od obrazków różnego typu: fotogramów, dokumentów osobistych, listów, nagród, plakatów, zdjęć studenckich. Również od znaków zapraszających do przejścia przez kładkę przerzuconą z miłością od jednego kraju do drugiego. Czuje się tam ciągle żywy ból, trochę uśmierzony chęcią pokazania tego skarbca. Można wyruszyć w odwrotnym kierunku: od „Czerwonego”, przejść przez „Biały”, „Niebieski” i granice Polski. Powrócić do dokumentu przez fabułę. Tysiące możliwych ścieżek ukazuje się filmowym podróżnikom Kieślowskiego (…) – pisze Noémie Lucianit z Le Monde w artykule „Krzysztof Kieslowski, cinéaste amoureux” (cały artykuł można przeczytać tutaj).

Trylogia we francuskiej telewizji

Artykułom w „Le Figaro” i „Le Monde” towarzyszyly notatki informujące o wydarzeniu w „Libération”, „Télérama”, „L’Express”, „20 Minutes” i na wszystkich portalach filmowych. Radio France Culture poświęciło wystawie i retrospektywie dwa duże programy o Krzysztofie Kieślowskim. Partner wydarzenia telewizja TV5 Monde pokazała 3 września na swojej antenie filmy wchodzące w skład trylogii Krzysztofa Kieślowskiego. Wystawą i retrospektywą filmów interesują się już kolejne miasta Francji.

Wydarzenie ze wsparciem PISF

Współorganizatorami współfinansowanej przez PISF retrospektywy twórczości i wystawy na temat Krzysztofa Kieślowskiego, która potrwa do końca września, są m.in. Stowarzyszenie Lumières of Europa, producent i dystrybutor francuski MK2, Instytut Polski w Paryżu, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi. Retrospektywie patronują minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski oraz Minister Kultury Francji Aurélie Filippetti.

 

Więcej informacji o wydarzeniu na stronie: www.mk2.com.

 

Artykuł w Le Monde: www.lemonde.fr/culture/article/2012/08/31/krzysztof-kieslowski-cineaste-amoureux_1754101_3246.html.

 

Artykuł w Le Figaro: www.lefigaro.fr/cinema/2012/08/28/03002-20120828ARTFIG00551-kieslowski-ou-le-souci-de-la-verite.php.

 

Grażyna Arata, Paulina Bez

05.09.2012