Kino Europy, kino regionów

Współfinansowany przez PISF 3. Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych Regiofun to obok konkursowych projekcji także wydarzenia branżowe. W Katowicach codziennie odbywają się spotkania przeznaczone zarówno dla producentów, jak i ciekawych współczesnego kina widzów.

Warsztaty Młodego Producenta

Warto bliżej przyjrzeć się spotkaniom profesjonalistów. W programie 3. Regiofun znalazły się między innymi Warsztaty Młodego Producenta, w których uczestniczą zarówno studenci, jak i stawiający pierwsze kroki w poważnych produkcjach filmowych. Koordynowane przez Joannę Malicką warsztaty odbywają się po raz drugi w historii festiwalu i są przede wszystkim okazją do wymiany doświadczeń. Gośćmi tego przedsięwzięcia są producenci mający na koncie debiut fabularny lub realizację pierwszych dużych projektów.

Spotkanie z Brendanem McCarthy

25 października z uczestnikami warsztatów spotkał się Brendan McCarthy. Ten współwłaściciel firmy producenckiej Fantastic Films w latach 2001-2005 był dyrektorem ds. produkcji i rozwoju Irlandzkiej Rady Filmowej (Irish Film Board). Gość festiwalu opowiedział młodym producentom o realizacji horroru „Wake Wood”, który był niezwykle popularny w Irlandii oraz Wielkiej Brytanii.

Twój film na międzynarodowym rynku

– Ważne jest, by zdawać sobie sprawę z ekonomicznych i geograficznych czynników, determinujących naszą pracę. Po prostu rzeczywistość. Z mojej perspektywy ważne jest, iż staram się produkować filmy w kraju tak niewielkim, jak Irlandia. Nie mamy znacząco rozwiniętego wewnętrznego rynku filmowego. Owszem, co 4-5 lat powstaje ważny i doceniany irlandzki film, jednak większość irlandzkich produkcji nie przynosi znaczących profitów. U nas, podobnie zapewne jak i tutaj, jeśli wprowadzasz film do multipleksów musisz liczyć się z tym, że będzie on konkurował z takimi produkcjami jak „Skyfall” czy „Frankenweenie”, z wysokobudżetowymi produkcjami – mówił McCarthy podkreślając duże znaczenie tego, że filmy w Irlandii realizuje się w języku angielskim, co ma zarówno zalety, jak i wady.

Weź udział w sprawdzonych wydarzeniach branżowych

Po szczegółowym przedstawieniu swojej współpracy z wznawiającym działalność legendarnym studiem filmowym Hammer Film Production, Brendan McCarthy odpowiadał na pytania uczestników spotkania. Pytano m.in. o rynek filmów krótkometrażowych w Irlandii, sposoby znalezienia partnerów do niskobudżetowych koprodukcji oraz reguły zatrudniania członków ekip filmowych z kilku krajów Unii Europejskiej. – Polecam sprawdzony krąg wydarzeń branżowych: Cannes, Berlinale i CineMart przy festiwalu w Rotterdamie. Zapewne macie również wiele możliwości uczestnictwa w spotkaniach i targach w Polsce i miejsca te są na pewno odwiedzane przez zagranicznych przedstawicieli świata filmu. Szczerze mówiąc, im więcej czasu poświęcicie na takie wyjazdy, im więcej osób poznacie, tym większa będzie szansa na spotkanie potencjalnych współpracowników – podkreślał McCarthy, opowiadając o swojej współpracy z producentami ze Szwecji przy filmie „Stitches”.

Kino komercyjne czy artystyczne?

Zapytany o to, czy łatwiej w Irlandii realizować filmy czysto komercyjne, czy artystyczne w rodzaju „Śniadania na Plutonie” mówił: – Neil Jordan, reżyser „Śniadania” jest sam w sobie ważną i docenianą marką. Paradoksalną trudnością przy realizacji tego filmu było to, że stworzenie filmu o małym budżecie wydawało się niemożliwe przy oscarowym dorobku reżysera (…). Nie widzę dużej różnicy między kinem rozrywkowym a kinem art-house. Nie jest ważne co produkujesz, no może z wyjątkiem popularnych komedii – z rynku spychają cię amerykańskie produkcje. Kinem europejskim również rządzi określona grupa ludzi, która sklada się z rozpoznawalnych gwiazd – Haneke, Lars von Trier, Almodovar. Oni są wielkimi graczami, którzy wykorzystują swój wizerunek i nigdy nie zapominają, że nawet w kinie artystycznym chodzi o biznes. To ich promują festiwale takie jak Cannes czy Wenecja. Kiedy debiutujesz, jesteś nikim i nie ma znaczenia, czy zajmujesz się kinem artystycznym, czy rozrywkowym – podkreślał  pod koniec spotkania Brendan McCarthy.

Spotkanie z Patrycją Młynarczyk

W drugiej części czwartkowych Warsztatów Młodego Producenta odbyło się spotkanie z Patrycją Młynarczyk z Silesia Film Commission. Opowiedziała ona, jak skutecznie starać się o dofinansowanie z regionalnego funduszu filmowego i szczegółowo omówiła zasady wypełniania wniosku wymaganego przez Śląski Fundusz Filmowy. – W związku z tym, że to są pieniądze publiczne, przyznawane nam przez Urząd Marszałkowski, to mamy też pewne wymagania stawiane przez nich i niestety pieniądze przyznane w danym roku muszą być w tym samym roku wydatkowane, co oczywiście nie oznacza że trzeba zakończyć produkcję. Państwo bardzo logicznie powinni rozpisać harmonogram i założyć sobie już w tym harmonogramie te nasze pieniądze o które wnioskują tak, żeby zdążyć je wydać do listopada – podkreślała. – Chcemy państwu troszeczkę podpowiedzieć, jak dobrze wypełniać te wnioski – dzięki temu skrócimy okres ich sprawdzania – dodawała, podkreślając inspirowanie się systemem eksperckim PISF i wymieniając najczęściej popełniane przez wnioskodawców błędy.

Jurorzy dyskutują o kinie europejskim

Najważniejszym czwartkowym wydarzeniem przeznaczonym dla szerokiej publiczności było spotkanie z trzema jurorami: Kevinem Dolanem, Brendanem McCarthy i Adamem Sikorą. Podczas spotkania odbywającego się pod hasłem „Moje kino europejskie” i prowadzonego przez Anitę Skwarę goście festiwalu dzielili się swoimi refleksjami wokół listy dziesięciu zagadnień, dotyczących najnowszych tendencji w kinie europejskim. Podczas spotkania  dyskutowano m.in. o tym, czy są tematy których boi się dzisiaj kino. Prowadząca spotkanie pytała, czy jest miejsce dla ukazywania duchowości dziś na ekranie i czy istnieje jeden wspólny bohater europejskich filmów.  

Najlepsze filmy ostatnich lat

Każdy z jurorów krótko omówił również najbardziej inspirujące go obrazy z ostatnich lat. Kevin Dolan wymienił „Melancholię” Larsa von Triera, „Pinę” Wima Wendersa oraz brytyjski dokument „The Arbor” autorstwa Clio Barnard. Brendan McCarthy postawił natomiast na hiszpański horror „Secuestrados”, którego autorem jest Miguel Ángel Vivas,  duński film „The Hunt” Thomasa Vinterberga oraz irlandzki „The Guard” Johna Michaela McDonagh. Adam Sikora wymienił natomiast „Konia turyńskiego” Beli Tarra, „Białą wstążkę” Michaela Haneke oraz „Antychrysta” Larsa von Triera.

Forum Koprodukcyjne i spotkania

Wśród piątkowych spotkań branżowych niewątpliwym wydarzeniem będzie Forum Koprodukcyjne, skupione wokół tematu współpracy produkcyjnej Polski i Niemiec. W programie znalazła się m.in. prezentacja „Kongresu futurologicznego”, nowej produkcji Ari Folmana – reżysera animowanego dokumentu „Walc z Bashirem”. Gośćmi spotkania będą Ewa Puszczyńska (Opus Film, Polska), Viola Fügen (Pandora Film, Niemcy) i Brigitta Manthey (Medienboard Berlin Brandenburg, Niemcy). Na popołudnie zaplanowano serię spotkań „Look For Fund”, podczas których producenci mogą uzyskać od zaproszonych reprezentantów funduszy filmowych informacje na temat możliwości wsparcia prezentowanych przez siebie projektów.

 

Więcej informacji: www.regiofun.pl/forum-koprodukcyjne.

 

3. Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych Regiofun potrwa w Katowicach do 28 października. Impreza jest współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Marta Sikorska

26.10.2012