Koalicja dla Edukacji Filmowej

Koalicja dla Edukacji Filmowej. Fot. Marcin Kułakowski, PISF
Podpisanie porozumienia o Koalicji dla Edukacji Filmowej. Fot. Marcin Kułakowski, PISF

 

19 września w kinie Kultura odbyła się konferencja prasowa poświęcona nowej inicjatywie PISF – Koalicji dla Edukacji Filmowej. Osiem instytucji podpisało porozumienie o przystąpieniu do Koalicji.

 

Od 2009 roku, z inicjatywy PISF, funkcjonuje Filmoteka Szkolna. Wszystkie gimnazja i licea w Polsce otrzymały zbiór filmów, podzielony na 26 zestawów lekcyjnych. Również w 2009 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło nową podstawę programową, która miała na celu otwarcie polskich szkół na edukację medialną, w tym film. PISF postanowił zbadać, w jaki sposób szkoły i nauczyciele korzystają z narzędzia, które otrzymały dwa lata temu.

Koalicja z inicjatywy PISF

– Film istnieje w szkołach dzięki pasjonatom, ale nie jest to rozwiązanie systemowe – mówiła dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz, komentując wyniki badań. Dodała, że większość wynikających z wprowadzonej przez MEN w 2009 roku podstawy programowej założeń, pozostała jedynie na papierze. – Chcielibyśmy tą konferencją zaapelować przede wszystkim do Ministerstwa Edukacji Narodowej, żeby doprowadzić do analizy sytuacji, która ma miejsce i przeciwdziałania temu, że szkoła tak naprawdę pozostała w XX wieku. My już wszyscy jesteśmy w XXI, włącznie z uczniami.

 

Agnieszka Odorowicz wezwała również wydawców podręczników, by uznali film za część naszej narodowej kultury. Zaapelowała także do mediów o docenienie znaczenia edukacji filmowej. Dyrektor PISF podkreśliła, że mimo iż system nie sprzyja edukacji filmowej, istnieje wiele instytucji, które są w tej dziedzinie bardzo aktywne, czego dowodem jest powstająca Koalicja dla Edukacji Filmowej: porozumienie pomiędzy instytucjami, które zobliguje nas wszystkich do koordynacji tego, co na co dzień robimy – zakończyła.

 

Instytucje, które podpisały dzisiejsze porozumienie to, poza PISF, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawska Szkoła Filmowa, Fundacja Generator, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej oraz Szkoła Wajdy.

„Będziemy silni w koalicji!”

Film jest doskonałym narzędziem wychowawczym – przekonywała Lucyna Zębowicz z Fundacji Generator – bo obejrzenie fragmentu filmu, nawet krótkiej sceny filmowej, może być doskonałym punktem wyjścia do rozmowy o tematach, które są dla młodych ludzi niezwykle istotne w tym czasie, kiedy oni się rozwijają, przeobrażają, kiedy doświadczają czasami bardzo trudnych dla nich emocji, trudnych spraw.

 

Alicja Pacewicz z z Centrum Edukacji Obywatelskiej podkreślała, że Koalicja jest porozumieniem instytucji publicznych, samorządowych oraz prywatnych, które działają zarówno na rzecz systemu edukacji, jak i pasjonatów. Propozycje koalicjantów są skierowane dla nauczycieli, uczniów, odbiorców kina, jak i tych, którzy chcą je tworzyć. Szkolenia odbywają się w świecie realnym i wirtualnym, gdyż koalicjanci korzystają z możliwości nowych mediów i prowadzą szkolenia internetowe. – Mamy wreszcie działania masowe – mówiła Alicja Pacewicz –  takie jak np. Filmoteka Szkolna. Akcja! oraz działania bardzo elitarne, jak Przedszkole Wajdy. Będziemy silni w koalicji!

 

Anna Sienkiewicz-Rogowska, kierująca w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej Działem Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji podkreślała, że Koalicja zwraca uwagę na potrzebę umieszczenia filmowych wątków w podręcznikach i programach szkolnych oraz stworzenie metodyki nauczania o filmie już na studiach pedagogicznych i nauczycielskich, stąd istotne, by do współpracy włączyły się m.in. uczelnie wyższe.

 

Polski Instytut Sztuki Filmowej zaprasza wszystkie instytucje pragnące przystąpić do Koalicji dla Edukacji Filmowej do kontaktu. Szczegółowych informacji na temat Koalicji udziela Agata Sotomska: agata.sotomska@pisf.pl, tel. 22 42 10 559.

Raport na temat edukacji filmowej

Dr Jacek Wasilewski przedstawił podczas konferencji raport, z którego wynika, że film w polskiej szkole jest nadal traktowany nierównoprawnie wobec innych – stosowanych standardowo – narzędzi. Jego możliwości dostrzegane są jedynie przez nauczycieli-pasjonatów, którzy poświęcają swój czas poza lekcjami, aby przy pomocy filmu integrować młodzież. Większość nauczycieli nie czuje się wystarczająco kompetentna, by traktować kino jako narzędzie edukacji, choć wielu z nich podziela zdanie, że film dużo bardziej pobudza do dyskusji niż inne formy sztuki. Dr Jacek Wasilewski rekomendował stworzenie planu promocji edukacji filmowej i medialnej. Szkoła jest miejscem, które może wychować i wyedukować widzów doceniających kino artystyczne.

 

Do pobrania:

19.09.2011