Kolejne sekcje programowe 38. Gdynia - Festiwal Filmowy
Znane są już filmy konkursowe oraz filmy Panoramy Polskiego Kina 38. Gdynia – Festiwal Filmowy, które oceniać będą dwa składy jury oraz festiwalowa publiczność. „Zagubione w przestrzeni – polskie zapomniane filmy science-fiction” i „Czysta klasyka” to kolejne punkty programu festiwalu, który odbędzie się w dniach 9-14 września w Gdyni.
Cyfrowe rekonstrukcje klasyki polskiego kina
„Czysta klasyka”, stała sekcja programowa gdyńskiego festiwalu, poświęcona jest zrekonstruowanym cyfrowo dziełom polskiej kinematografii. Corocznie Cyfrowe Repozytorium Filmowe, partner sekcji, w ramach projektu KinoRP i przy wsparciu finansowym PISF rekonstruuje cyfrowo kilkadziesiąt starych filmów, dzięki czemu znaczące pozycje mają szansę na nowe kinowe życie, nową jakość obrazu i nową publiczność.
„Czysta klasyka” zapoczątkowana pięć lat temu filmem „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, w tym roku poświęcona będzie sześciu obrazom. Widzowie festiwalu będą mogli obejrzeć:
- „Człowieka z marmuru” (1976) Andrzeja Wajdy
- „Dreszcze” (1981), fabularny debiut Wojciecha Marczewskiego
- „Jak być kochaną” (1962) Wojciecha Jerzego Hasa
- „Milczenie” (1963) Kazimierza Kutza
- „Przesłuchanie” (1982) Ryszarda Bugajskiego
- „Dług” (1999) Krzysztofa Krauzego
Polskie kino sience-fiction
Nowością tegorocznego festiwalu będzie sekcja poświęcona polskim zapomnianym filmom science-fiction. W czterech blokach programowych zaprezentowanych zostanie 11 filmów krótko i średniometrażowych z przełomu lat 60. i 70., mało znanych perełek gatunku, które mogą stanowić świetną szkołę formy dla młodych twórców i rozrywkę dla wszystkich miłośników kina gatunku.
Nieznana twarz poważnych twórców
– Dzięki wieloletniej współpracy z TVP Kultura i prof. Markiem Hendrykowskim zorientowałem się, jak nieprzebrane skarby mieści archiwum TVP. Dlatego w tym roku Tomek Kolankiewicz z działu filmowego TVP Kultura przygotował dla nas przegląd filmów, które zna najwyżej garstka widzów: historie o kosmitach, transferach osobowości i zmniejszaniu ludzi w plugawych eksperymentach. Telewizyjna forma pozwalała na więcej luzu, wiele z tych filmów ma konstrukcję krótkiej anegdoty. Przez to często zupełnie się nie zestarzały i pozwalają dziś odkryć nieznaną twarz poważnych twórców. Sądzę, że dla wielu widzów będzie to kluczowe odkrycie tego festiwalu. – tłumaczy Michał Chaciński Dyrektor Artystyczny Festiwalu.
W tej sekcji znalazły się:
- trzy filmy Janusza Majewskiego: „Docent H”, „Pierwszy Pawilon” oraz „Awatar, czyli zamiana dusz”,
- filmowa nowela „Przekładaniec” Andrzeja Wajdy, zrealizowaną na kanwie opowiadania „Czy Pan istnieje, Mr. Jones?” Stanisława Lema i wg. jego scenariusza,
- dwa filmy, także na podstawie opowiadań Stanisława Lema: „Profesor Zazul” i „Przyjaciel” duetu reżysersko-operatorskiego Marka Nowickiego i Jerzego Stawickiego,
- dwa filmy Janusza Kubika: „Gdzie jesteś Luizo” oraz „Biohazard”,
- „Gubernator” Stanisława Kokesza,
- „Poprzez piąty wymiar” Marka T. Nowakowskiego,
- „Stacja bezsenność” w reż. Piotra Wojciechowskiego.
Po projekcjach z obu sekcji programowych przewidziane są, otwarte dla całej publiczności festiwalu, spotkania z twórcami filmów.
Więcej informacji: www.fpff.pl.