"Królik po berlińsku" podbija USA

Oscarowy wyścig rozpoczął się dla „Królika po berlińsku” od ogłoszenia nominacji 2 lutego. Wówczas twórcy filmu dowiedzieli się, że ich obraz kandyduje do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy. W tej sytuacji kolejnym etapem w drodze do sukcesu „Królika” musiało być wypromowanie filmu w Stanach Zjednoczonych. –Udało namówić się do promocji „Królika po berlińsku” panią Ronni Chasen – jedną z najbardziej doświadczonych agentek od publicity i PR tego typu – zdradził podczas konferencji prasowej 26 lutego Bartek Konopka – Wcześniej zajmowała się ona filmami takimi jak „Slumdog. Milioner z ulicy”, „To nie jest kraj dla starych ludzi”, „Amelia” czy „Aviator”. Poznaliśmy ją dzięki Janowi A.P. Kaczmarkowi.


Kiedy reżyser był jeszcze w Polsce, za ocean poleciała producentka filmu – Anna Wydra. W Beverly Hills, w hotelu „Beverly Hilton”15 lutego uczestniczyła w prestiżowym lunchu dla ponad 120 nominowanych do tegorocznego Oscara. Spełniło się jedno z marzeń Anny – podczas tego spotkania poznała reżysera Quentina Tarantino. Jedna z najbardziej znanych stron filmowych zajmujących się kinem – indiewire.com napisała, iż Anna Wydra, współautorka dokumentu „Królik po berlińsku” podczas rozmowy z Tarantino zdradziła, że jego film „Pulp Fiction” zainspirował ją, by została filmowcem.


Producentka udzieliła również kilku wywiadów prasie i telewizji – m.in. wystąpiła w programie stacji ABC7. 1 marca do USA wyleciał Bartek Konopka, któremu towarzyszyli montażysta Mateusz Romaszkan, mama artysty – Barbara Konopka oraz Maciej Skalski z MS Films. Współautor scenariusza i autor zdjęć Piotr Rosołowski dołączył do polskiej ekipy 3 marca, kiedy zakończył w Paryżu zdjęcia do filmu fabularnego „Kret” w reżyserii Rafaela Lewandowskiego. Razem uczestniczą w licznych pokazach „Królika po berlińsku” za oceanem.

 

Ostatnie pokazy otwarte dla publiczności tuż przed ceremonią oscarową odbędą się 7 marca w Nowym Jorku podczas przeglądu DocuDays oraz w waszyngtońskich National Archives. Natomiast ostatni pokaz „Królika po berlińsku” w samym Los Angeles odbył się 3 marca podczas prezentacji tegorocznych nominowanych dokumentów w Samuel Goldwyn Theathre na gali „Docs!Night” połączonej z prezentacją nominowanych. Wśród pozostałych pokazów należy wymienić prestiżową prezentację filmu w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku 28 lutego.

 

Najważniejszym wydarzeniem ostatnich dni jest znalezienie dla filmu dystrybutora, który wprowadzi film do kin w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. „Królikiem” zaopiekowała się firma Icarus Films, dystrybutor filmów dokumentalnych z całego świata. Firma ta istnieje na rynku amerykańskim od roku 1978, rocznie wprowadzając do kin około 50 tytułów.

Trzymamy kciuki – wręczenie nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej już w najbliższa niedzielę!

 

05.03.2010

Galerie zdjęć