Kultura Na Widoku

29 maja 2014 ruszyła ogólnopolska kampania „Kultura Na Widoku”, której celem jest promocja legalnych źródeł kultury oraz uczczenie 25. rocznicy Wolności. Projekt realizuje Fundacja Legalna Kultura, która jest współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Świadome i legalne uczestnictwo w kulturze

Głównym celem kampanii „Kultura Na Widoku” jest promocja świadomego i legalnego uczestnictwa w kulturze. Na specjalnych regałach ustawionych w największych miastach w Polsce udostępniono cyfrowe wersje książek, filmów, gier i utworów muzycznych, które za darmo lub za niewielką opłatą będą dostępne za pomocą kodów QR dla wszystkich odbiorców korzystających z urządzeń mobilnych.

Ponad 600 tytułów

Do pobrania będzie ponad 600 tytułów – począwszy od dzieł literackich Norwida i Konopnickiej, kończąc na najnowszych bestsellerach książkowych, czy bijących rekordy popularności hitach muzycznych. Wszystkie udostępniane dzieła będą kierowały do legalnego źródła, które odbiorcy będą mogli poznać i korzystać z niego również po zakończeniu kampanii. Na jednym z regałów, zatytułowanym „Wolność nie ma granic”, będzie można znaleźć dokumenty z czasów „Solidarności”, wydane w podziemiu w latach 1976-1989.

Inauguracja w Warszawie

W konferencji, inaugurującej projekt „Kultura na Widoku”, która odbyła się 29 maja w warszawskim kinie Kultura, uczestniczyli: Doradca Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Krzysztof Król, Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz, prof. dr hab. Elżbieta Traple, Prezes Fundacji Legalna Kultura Kinga Jakubowska, Dyrektor Ośrodka Karta Artur Jóźwik, Dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski, Dyrektor Departamentu Komunikacji PGNiG Dorota Gajewska, Dyrektor Kontentu Orange Polska Dominique Lesage, Agnieszka Grochowska, Danuta Stenka, Magda Kumorek, Grażyna Torbicka, Aga Zaryan, Bartosz Gelner, Piotr Metz, Jurek Owsiak oraz Rahim. Po konferencji przed Pałacem Prezydenckim zostały odsłonięte internetowe Regały Kultury.

Agnieszka Odorowicz: Przed nami jeszcze długa droga

Projekt Legalna Kultura od początku jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. – Jako Legalna Kultura zaczynaliśmy działać wspólnie tuż po protestach ACTA. Wiele osób nie znajdowało wtedy uznania dla tematu legalnej kultury. Od tego czasu wiele się zmieniło. Myślę, że uzyskaliśmy więź z internautami. Kampania „Kultura Na Widoku” jest pozytywną kampanią, mającą na celu uświadomienie sobie dobra wspólnego. Cieszę się z tego, że dużo już dokonaliśmy, ale wiem, że przed nami jeszcze długa droga – mówiła o projekcje Legalna Kultura Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz.

Cel – promocja legalnych źródeł kultury

– Celem projektu „Kultura Na Widoku” jest promocja legalnych źródeł kultury oraz uczczenie rocznicy 25-lecia wolności. „Kultura Na Widoku” to specjalne miejsce w przestrzeni publicznej – opowiadała Prezes Fundacji Legalna Kultura Kinga Jakubowska. – Wychodzimy do ludzi z kulturą na ulice. W przystępny sposób pozwalamy społeczeństwu zapoznać się z legalnymi źródłami. Wywalczona przez nas 25 lat temu wolność daje odbiorcom szansę wyboru z jakich źródeł chcą korzystać. Teraz wystarczy podejść do regału i ściągnąć na telefon wybraną przez nas legalną treść za pomocą kodów QR lub linków.

Patronat Prezydenta RP

Projekt „Kultura Na Widoku” został objęty patronatem przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.

 

– Kultura to nasza tożsamość a Internet jest jednym z najwybitniejszych wynalazków ostatnich lat. Mówiąc o Internecie posłużę się słowami De Gaulle’a. Porównał on wynalazek do oceanu, czyli miejsca, które zawiera w sobie najpiękniejsze skarby, najlepsze widoki, a jednocześnie potwory, groźby i zniszczenie. Taki jest Internet. Legalna kultura jest przedsięwzięciem, które wskazuje piękną stronę Internetu i tego, co warto robić. Temu służy patronat Prezydenta RP. Wierzymy, że jeśli stworzy się ludziom możliwości korzystania z legalnych źródeł, to będą chcieli z nich korzystać. Pokazuje to przykład innych krajów, w których przeprowadzane były podobne kampanie – podkreślał Doradca Prezydenta RP Krzysztof Król.

Agnieszka Odorowicz: Legalne źródła wsparciem dla kultury i rozwoju ekonomicznego

– Badania przeprowadzone dla PISF przez PwC pokazują jak wiele na nielegalnych treściach traci polska gospodarka, obywatele i artyści. To wielkie wyzwanie i zadanie dla państwa, bo straty dla PKB z tego tytułu sięgają około 800 mln złotych rocznie i rosną z roku na rok. Korzystając z legalnych źródeł kultury wspieramy kulturę, ale także rozwój ekonomiczny państwa – opowiadała Dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz. Relacja z konferencji dotyczącej piractwa i wynikami raportu dostępne są tutaj.

Agnieszka Odorowicz: Wielki krok naprzód

– Największe agencje reklamowe zawarły porozumienie, że nie będą umieszczały reklam swoich reklamodawców na stronach i w serwisach internetowych, które zawierają nielegalne treści. To wielki krok naprzód. Chciałabym podziękować wszystkim którzy zajmują się kwestiami legalnych źródeł kultury, ambasadorom akcji oraz dziennikarzom dzięki którym ta kampania może dotrzeć do naszych odbiorców – powiedziała na koniec Dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz.

Akcja w przestrzeni publicznej największych polskich miast

Projekt „Kultura Na Widoku” potrwa od 29 maja do 15 sierpnia. Po Warszawie instalacja zawita do Łodzi, Katowic, Gdańska, Opola, Wrocławia, Krakowa, Sopotu, Zakopanego i Kazimierza Dolnego.

 

Projekt Legalna Kultura jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Więcej informacji o projekcie „Kultura Na Widoku” na stronie: legalnakultura.pl

 

Magdalena Wylężałek

29.05.2014