Laureaci 11. MFFA Animator





12 lipca w Poznaniu zakończyła się 11. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych Animator. Wydarzenie było współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Przez ostatni tydzień Poznań był stolicą światowej animacji. Festiwal odwiedziło ponad 350 gości z Polski i zagranicy, w tym współzałożyciel studia Aardman Animations David Sproxton. Za nami ponad 300 pokazów filmowych i łącznie niemal 100 wydarzeń towarzyszących, w których wzięło udział ponad 16 000 osób.

11. MFFA Animator zakończyła Ceremonia wręczenia festiwalowych nagród, czyli Pegazów i – po raz pierwszy w historii festiwalu – Animuszy. Wydarzeniu towarzyszył pokaz filmu „Solar Walk” Réki Bucsi z muzyką na żywo autorstwa Iwony Witek, absolwentki klasy kompozycji i aranżacji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Kompozycja została napisana na bazie oryginalnej ścieżki dźwiękowej animacji. Muzykę dla gości zagrała Orkiestra Poznańskiej Piętnastki.

Werdykty jury

W międzynarodowym konkursie o najważniejsze laury Animatora rywalizowało 49 filmów krótkometrażowych oraz 5 pełnych metraży wyłonionych z ponad tysiąca zgłoszeń z 63 krajów. Międzynarodowe jury w składzie Vera Neubauer (Wielka Brytania), Krzysztof Knittel (Polska), Nag Vladermersky (Wielka Brytania) [krótki metraż] oraz Chris Robinson (Kanada), Joanna Raczyńska (Stany Zjednoczone) i Zbigniew Czapla (Polska) [pełny metraż] przyznało następujące nagrody:

  • Grand Prix / Złoty Pegaz / 45 000 zł

„Neputovanja” / reż. Ana Nedeljković, Nikola Majdak Jr. / Serbia, Słowacja / 2018 / 9’20”

Uzasadnienie jury: Film o aktualnym i uniwersalnym przekazie, który za pomocą lalek i prostego projektu postaci osiąga niezwykle silny emocjonalny efekt.

  • II Nagroda / Srebrny Pegaz / Nagroda Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego / 25 000 zł

„Telefonul” / reż. Anca Damian / Rumunia / 2018 / 10’11”

Uzasadnienie jury: Za niesamowite połączenie płynnie współgrających, pełnych inwencji technik, które poruszyło nas pełną emocji opowieścią.

  • III Nagroda / Brązowy Pegaz/ 15 000 zł

„Negative Space” / reż. Max Porter, Ru Kuwahata / Francja / 2017 / 5’30”

Uzasadnienie jury: Prosty, pięknie zrealizowany, poetycki film o utracie i żałobie.

  • Nagroda za Najlepszy Film Pełnometrażowy / 45 000 zł

„Photon” / reż. Norman Leto / Polska / 2017

Uzasadnienie jury: Ta z pozoru naukowa wykładnia na temat procesów poznawczych człowieka z czasem zmienia się w subtelną wiwisekcję udręczonego, ale być może nieudolnego i niewiarygodnego narratora. Ten film w sposób niezwykle twórczy wykorzystuje konwencje wywiadu z Bogiem. Postać naukowca uprawia man-splaining; dzięki animacji roztacza niekiedy mroczne wizje, jako „dowód”, ale i „fantazję”, wskutek czego granice tych binarności ciągle przesuwają się i zderzają. Mamy tu film wyjątkowo odważny, oryginalny i niepodobny do czegokolwiek, co wcześniej widzieliśmy.

  • Nagroda za Najlepszy Film Muzyczny

„Min Börda” / reż. Niki Lindroth von Bahr / Szwecja / 2017 / 13’

Uzasadnienie jury: Doskonałe połączenie muzyki, słów, obrazu i humoru.

  • Nagroda Specjalna Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu za najlepszy film studencki

„Love Me, Fear Me” / reż. Veronica Solomon / Niemcy / 2018 / 6’06”

Uzasadnienie jury: Wyjątkowy film dowodzący, że animacja to idealne medium, by za pomocą choćby odrobiny gliny, stworzyć coś z niczego.

  • Nagroda specjalna im. Wojciecha Juszczaka za szczególne walory artystyczne/ 5 000 zł oraz nagroda specjalna ufundowana przez dito gear™ / 3000 euro do wykorzystania w sklepie DITO GEAR™

„Nebula” / reż. Marcin Nowrotek / Polska / 2017 / 3’34”

Uzasadnienie jurora (Marcin Giżycki): Za udane połączenie interesującej, eksperymentalnej formy z muzyką jazzową.

  • Nagroda Publiczności za Najlepszy Film Krótkometrażowy

„Min Börda” / reż. Niki Lindroth von Bahr / Szwecja / 2017 / 13’

  • Nagroda Publiczności za Najlepszy Film Pełnometrażowy 

„Seder-Masochism” / reż. Nina Paley / USA / 2018

  • Kryształowy Pegaz za Całokształt Twórczości

Daniel Szczechura

W tym roku w ramach Animatora po raz pierwszy zorganizowany został – we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i Studiem Miniatur Filmowych – Konkurs Polskich Filmów Animowanych ANIMATOR. PL. Międzynarodowe jury w składzie Małgorzata Sady, Jerzy Armata, Izabela Plucińska, Yves Nougaréde i Maciek Szczerbowski przyznało następujące nagrody:

  • Grand Prix – Kryształowy Animusz / 10 000 zł – dla autora filmu z dowolnej kategorii konkursowej  / Specjalne wyróżnienie dla nagrodzonych twórców ufundowane przez Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu w postaci niepieniężnego wkładu o wartości 60 000 zł na produkcję kolejnego filmu.

„Kwadratura koła” / reż. Karolina Specht / Polska / 2018 / 4’50”

Uzasadnienie jury: Za piękne połączenie abstrakcji z narracją.

  • Złoty Animusz za Debiut / 3 000 PLN dla autora filmu z kategorii Filmy Studenckie i Dyplomowe

„Na zdrowie!” / reż. Paulina Ziółkowska / Polska / 2018 / 4’45”

Uzasadnienie jury: Za wesoły graficzny toast.

  • Złoty Animusz za Film lub Serial dla Dzieci / 3000 zł

„Basia i nowy braciszek” / reż. Marcin Wasilewski / Polska / 2018 / 11’36”

Uzasadnienie jury: Za subtelne i mądre pokazanie relacji rodzinnych.

  • Złoty Animusz za Film Autorski / 3000 zł

„III” / reż. Marta Pajek / Polska / 2018 / 12’

Uzasadnienie jury: Za wyrafinowane przedstawienie relacji kobiety z mężczyzną.

Wyróżnienia:

  • „Nie masz dystansu” / reż. Karina Paciorkowska / Polska / 2017 / 3’57”

Uzasadnienie jury: Za odwagę i podjęcie ryzyka.

  • „Świat, który uleciał na grzbiecie krowy” / reż. Wojciech A. Hoffmann / Polska / 2018 / 7’

Uzasadnienie jury: Za niekonwencjonalne wykorzystanie mediów.

  • „Bernard” / reż. Anna Oparkowska / Polska / 2017 / 4’30”

Uzasadnienie jury: Dla kompozytora muzyki do filmu, Mikołaja Trzaski za korespondencję obrazu i dźwięku.

  • „The Game” / reż. Natalia Oliwiak / Polska / 2017 / 8’

Uzasadnienie jury: Za hipnotyczną, transową podróż.

  • „Kosmiczne trio” / reż. Katarzyna Miechowicz / Polska / 2018 / 6’38”

Uzasadnienie jury: Za humor nawiązujący do lat 70.

Informacja prasowa


13.07.2018