Laureaci 15. FF Millennium Docs Against Gravity





18 maja w Teatrze Studio w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Wręczenia Nagród 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Festiwal jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

W Konkursie Głównym festiwalu Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro, w którym konkurowało 13 starannie wyselekcjonowanych filmów, zwyciężył film „Jutro albo pojutrze” (Minding the Gap) Binga Liu. Nagrodę przyznało jury w składzie: Jan Gassmann – reżyser filmowy, Grzegorz Jarzyna – reżyser teatralny, Anna Zamecka – reżyserka filmowa.

Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego również otrzymał film Binga Liu, podobnie jak Nagrodę Dokumentalną Warszawy przyznawaną przez festiwalową publiczność.

Nagroda Fiction/Non-Fiction

O werdykcie w konkursie Fiction/Non-Fiction zadecydowało jury w składzie Robert Bolesto – pisarz, dramaturg, scenarzysta („Serce miłości”, „Ostatnia rodzina”), Dario Oliveira – współdyrektor i dyrektor artystyczny Festiwalu Porto/Post-Doc, Frank Piasecki-Poulsen – scenarzysta i reżyser („Krew w twoim telefonie”), Magnus von Horn – reżyser filmowy i scenarzysta („Intruz”). Nagrodę Fiction/Non-Fiction dla najlepszego filmu z pogranicza filmu dokumentalnego i fabuły i 2 000 euro otrzymał film „Ostatnie dni lata” („Before Summer Ends”), reż. Maryam Goormaghtigh.

Nagroda Amnesty International

O przyznaniu Nagrody Amnesty International dla najlepszego filmu opowiadającego o prawach człowieka i 3 000 euro zadecydowało jury w składzie: Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska, Mirosław Chojecki – producent filmowy i wykładowca Collegium Civitas oraz Tadeusz Sobolewski – krytyk filmowy Gazety Wyborczej. Zwycięski film to „Wielebny W.” (The Venerable W.), reż. Barbet Schroeder. Jury przyznało także dwa wyróżnienia dla filmów: „Po drugiej stronie drzwi” (The Other Side of Everything), reż. Mila Turajlic, „Kobieta w niewoli” (A Woman Captured), reż. Bernadett Tuza-Ritter.

Nagroda Nos Chopina dla polskich twórców

Jury w składzie Dorota Masłowska – pisarka, dramaturgistka, Katarzyna Nosowska – piosenkarka, autorka tekstów, Łukasz Ronduda – reżyser, kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Dariusz Wieromiejczyk – dyrektor Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, zadecydowało o przyznaniu nagrody ex aequo dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce i 2 000 euro dla każdego z filmów: „Książę i dybuk” (The Prince and the Dybbuk), reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” (Love Express. The Disapperance of Walerian Borowczyk), reż. Kuba Mikurda. Fundatorem Nagrody Nos Chopina jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Jury uzasadniło przyznanie nagrody: „Wybraliśmy dwa filmy, które (przypadkiem) w jakiś sposób ze sobą korespondują, opowiadając o twórcach osobnych i niejako odrzuconych, którzy szczyt kariery przeżyli poza Polską. Obaj ich bohaterowie to polscy reżyserzy, noszą w sobie tajemnicę, obaj dotarli na szczyt jako polscy emigranci i na nim paradoksalnie doświadczyli niespełnienia. Oba filmy w innowacyjny sposób wykorzystują materiały archiwalne. Mimo tych podobieństw pozostają kompletnie różne. «Książę i dybuk» poetycki, oniryczny i metafizyczny pozostawia nas z tajemnicą. «Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka» dyskursywny, sprawnie opowiedziany i zrealizowany, kontekstualny i panoramiczny. Przedstawia nam genealogię rządzącego naszymi czasami przymusu przyjemności. Kłóciliśmy się strasznie. Obydwa filmy nam się bardzo podobały”.

Konkurs „Odcienie wolności” (Shades of Freedom)

W konkursie zostały przyznane trzy nagrody: Grand Prix Discovery w wysokości 10 000 zł dla filmu „Między Nami”, reż. Maciej Mille, ufundowana przez Discovery Polska, Grand Prix FINA w wysokości 10 000 zł dla filmu „Daniel”, reż. Anastazja Dąbrowska, ufundowana przez Filmoteką Narodową – Instytut Audiowizualny, Nagrodę publiczności Discovery w wysokości 5 000 zł otrzymuje film „Ostatni Junak”, reż. Mikołaj Janik.

Green Warsaw Award

„Zjadanie zwierząt” („Eating Animals”) reż. Christopher Quinn. Jury przyznało także wyróżnienie – filmowi „Silas” („Silas”), reż. Anjali Nayar, Hawa Essuman.

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej

Redakcja Miesięcznika „Zwierciadło” przyznała nagrodę w wysokości 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej filmowi „Call Me Tony” („Call Me Tony”) Klaudiusza Chrostowskiego.

„Nagradzamy «Call me Tony» Klaudiusza Chrostowskiego za dojrzałość spojrzenia. To także nagroda za podejście do bohatera. Jednocześnie wnikliwe, ale też nie pozbawione ciepła i sympatii, które udzielają się nam, widzom. Nie sposób nie polubić 19-latka, który wymyślił sobie, że może być jak Tony Montana z «Człowieka z blizną» i ma odwagę, żeby powalczyć o to marzenie” – czytamy w uzasadnieniu jury.

Nagroda Akademii Dokumentalnej

Międzypokoleniowe Jury, składające się z uczniów liceów, współpracujących z Akademią Dokumentalną, oraz uczestniczek programu Archipelag Pokoleń: przyznało nagrodę filmowi „A w oddali ujadały psy” (The Distant Barking of Dogs), reż. Simon Lereng Wilmont. Wyróżnienie otrzymał film „Dziecko ciszy” (Deaf Child), reż. Alex de Ronde.

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu

Redakcja Miesięcznika „Focus” przyznała Nagrodę dla Największej Osobowości Festiwalu filmowi „Wielka architektura” (Big Time), reż. Kaspar Astrup Schröder.

Więcej informacji: www.docsag.pl.


23.05.2018