Laureaci 32. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

W sobotę 15 października 2016 w Multikinie Złote Tarasy wręczono nagrody laureatom 32. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Wśród zwycięzców znaleźli się m.in. polscy twórcy: Anna Zamecka, autorka filmu „Komunia”, Bartosz M. Kowalski , reżyser „Placu zabaw”, Tomasz Gąssowski, reżyser filmu „Baraż” i Agnieszka Elbanowska, reżyserka dokumentu „Pierwszy Polak na Marsie”.

Konkurs Międzynarodowy

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Ralitza Petrova (Bułgaria), Maria Sadowska (Polska), Bence Fliegauf (Węgry), Mehmet Can Mertoğlu (Turcja), Rodrigo Plá (Meksyk) przyznało następujące nagrody:

  • Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film „Malaria”, reżyseria Parviz Shahbazi (Iran),
  • Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Guðmundur Arnar Guðmundsson za film „Serce z kamienia” (Islandia, Dania),
  • Specjalną Nagrodę Jury otrzymał aktor Ahmad Thaher za rolę w filmie „Błogosławione korzyści”, reżyseria Mahmoud al Massad (Jordania, Niemcy, Holandia, Katar),
  • Specjalne Wyróżnienie otrzymał aktor Baldur Einarsson za rolę w filmie „Serce z kamienia”, reżyseria Guðmundur Arnar Guðmundsson (Islandia, Dania).

Konkurs 1-2

Jury w składzie: Iza Igel (Polska), Julia Sinkevych (Ukraina), Reza Dormishian (Iran) przyznało nagrodę dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmowi:

  • „Toril”, reżyseria Laurent Teyssier (France).

„Za precyzję inscenizacji, doskonałą strukturę scenariusza i umiejętne łączenie gatunków. Za świadome i wyważone posługiwanie się symboliką wzbogacającą filmową opowieść. Za nadzwyczaj dojrzały debiut”.

Specjalne Wyróżnienia otrzymały filmy:

  • „Plac zabaw”, reżyseria Bartosz M. Kowalski (Polska),
  • „Nie gap się w mój talerz”, reżyseria Hana Jušić (Chorwacja, Dania).

Konkurs Wolny Duch

Jury w składzie: Katia Priwiezencew (Polska), Philip John (Wielka Brytania), Stefan Uhrik (Czechy) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi:

  • „Olbrzym”, reżyseria Johannes Nyholm (Szwecja, Dania).

„Jury wybrało  film, który odważnie podchodzi do swojego tematu i w wymowny sposób gra z konwencją, a jednocześnie niesie ze sobą ważne i płynące z głębi serca przesłanie, kryjące się za pozornie nieskomplikowaną historią”.

  • Specjalne Wyróżnienie otrzymał film „Anomia”, reżyseria Vladimir Kozlov (Rosja).

„Film pokazuje, że niezależne rosyjskie kino, które jest w stanie mówić otwarcie, w sposób bezkompromisowy i radykalny o moralnym rozkładzie, wciąż istnieje”.

Konkurs Dokumentalny

Jury w składzie: Pietra Brettkelly (Nowa Zelandia), Wojciech Kasperski (Polska), Žiga Virc (Słowenia) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi:

  • „Komunia”, reżyseria Anna Zamecka (Polska).

„Zakochaliśmy się w 14-letniej Oli, którą oglądamy na ekranie, w jej sile i energii, w tym bardzo intymnym filmie, w tragedii i komedii. Jury bije brawo dla Anny Zameckiej, której stanowcze filmowe decyzje odsłaniają wady naszego społeczeństwa”.

  • Specjalne Wyróżnienie otrzymał film „Mało ważny człowiek”, reżyseria Khushboo Ranka, Vinay Shukla (Indie).

Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Jury w składzie: Gunhild Enger (Norwegia), Klara Kochańska (Polska), Yordan Petkov (Bułgaria), Eddy Schwartz (Bułgaria) przyznało następujące nagrody:

  • Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – „Pierwszy Polak na Marsie”, reżyseria Agnieszka Elbanowska (Polska).

„Za ryzykowny pomysł formalny na granicy gatunku, którego rezultatem jest ironiczny film, błyskotliwie komentujący Polskę, ale też absurdy współczesnego globalnego świata, w którym bohater w małej wsi w Europie Środkowej pragnie, dosłownie i w przenośni, wystrzelić się w kosmos”.

  • Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – „Rozmówki o ptaszkach i pszczółkach”, reżyseria Alain Delannoy (Kanada).

„Nagrodę za najlepszą animację otrzymuje bardzo rozrywkowy film o egzystencjalnej tematyce seksu. Jury jest pod wrażeniem zróżnicowanego stylu zarówno animacji, jak i sposobu opowiadania historii. Film jest mieszanką elementów dokumentu i fikcji. Doskonale narysowany, prezentuje widowni całą gamę dziwnych, strasznych oraz zawstydzających propozycji jak porozmawiać z synem o »ptaszkach i pszczółkach«. Ten film powinien być od teraz obowiązkowo pokazywany w szkołach!”

  • Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – „Baraż”, reżyseria Tomasz Gąssowski (Polska).

„Za dobrze ugruntowany, przekonujący portret więzi bohaterów opartej na miłości i »grze« w dorastanie”.

  • Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – „Love Bite: Niepokojące czarno-białe rysunki Laurie Lipton”, reżyseria James Scott (Wielka Brytania).

„Dla filmu, który jest subtelnym zaproszeniem widzów do subiektywnego świata, równie skomplikowanego i fascynującego tak samo jak sztuka, którą tworzy bohaterka filmu, oraz za kameralną wędrówkę w głąb ludzkiego umysłu”.

  • Specjalne Wyróżnienie otrzymał film „Fabrykat”, reżyseria Brett Foxwell (Stany Zjednoczone).

„Specjalne wyróżnienie wędruje do autora, którego niesamowita wyobraźnia przeniosła nas w zupełnie nierzeczywistą rzeczywistość”.

Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Marcin Adamczak (Polska), Alberto Castellano (Włochy), Jan Schulz-Ojala (Niemcy) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej filmowi:

  • „Godless”, reżyseria Ralitza Petrova (Bułgaria).

„Fantastyczny debiut opowiada złożoną historię traktującą o egzystencjalnych problemach bez popadania w mentorski ton. Jury doceniło także zaskakujące zakończenie, otwarte na różnorodne interpretacje, co jest kolejną oznaką artystycznej wartości filmu oraz niezwykłą kreację Ireny Ivanovej w pierwszoplanowej roli kobiecej”.

Młodzi Krytycy FIPRESCI (uczestnicy warsztatów FIPRESCI Warsaw Critics Project): Flavia Dima (Rumunia), Alexandra Gabrižová (Słowacja), Paraskevi Karageorgu (Bułlgaria, Słowenia), Natalie Movshovych (Ukraina), Zuzana Sotáková (Słowacja) przyznali nagrodę filmowi:

  • „Hristo”, reżyseria Grifor Lefterov, Todor Matsanov (Bułgaria).

„Za pokazanie biedy i bezdomności w sposób realistyczny i daleki od stereotypu. Za wnikliwie studium niesprawiedliwości społecznej, której najboleśniej doświadczają osoby najbardziej bezbronne. Za obiecujący debiut reżyserski i umiejętność opowiedzenia kompletnej, uniwersalnej historii własnym językiem”.

Nagroda Jury Ekumenicznego

Jury w składzie: prof. Mariola Marczak (Polska), Ingrid Ruillat (Francja), Jan Piotr Michałowski (Polska / Francja) przyznało nagrodę filmowi:

  • „Serce z kamienia”, reżyseria Guðmundur Arnar Guðmundsson (Islandia, Dania).

„Za wszechstronne ukazanie trudów dzieciństwa przeżywanego w łączności z surową naturą  odległej islandzkiej wioski. Ukazana w przepięknych krajobrazach Islandii historia pozwala obserwować proces konstytuowania się osobowej  tożsamości dwóch nastoletnich chłopców, za sprawą rozwijającej się przyjacielskiej więzi. Młodzieńcze osobowości kształtują się w relacjach z rodziną, sąsiadami, kolegami, dziewczynami, chłopakami i…. obmowami »życzliwych«, zaś sytuacja nastolatków jest odzwierciedleniem sposobu funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Wielkim walorem filmu jest fakt, że w subtelny sposób ukazuje ludzką zdolność do odradzania się”.

Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: K. Hariharan (Indie), Dr. Tilman Baumgaertel (Niemcy), Marcin Krasnowolski (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF, którą otrzymał film:

  • „Błogosławione korzyści”, reżyseria Mahmoud al Massad (Jordania, Niemcy, Holandia, Katar).

„Za przedstawienie ludzi zepchniętych na margines, zatrzymanych za drobne przestępstwa oraz za pokazanie jak zaufanie, spryt i humor są w stanie wydobyć z nich człowieczeństwo, pomimo ponurej rzeczywistości, która ich otacza”.

Nagroda publiczności

W Plebiscycie Publiczności 32. WFF, odbywającym się po raz trzydziesty, zwyciężyły następujące filmy:

Kategoria filmów fabularnych:

  • „Nazywam się Cukinia”, reżyseria Claude Barras (Szwajcaria, Francja).

Na 9. miejscu uplasował się polski film „Wspomnienie lata”, reżyseria Adam Guziński.

Kategoria filmów dokumentalnych:

  • „Tancerz”,  reżyseria Steven Cantor (Wielka Brytania).

Na 2. miejscu w tej kategorii uplasował się polski dokument „Komunia”, reżyseria Anna Zamecka.

Kategoria filmów krótkometrażowych:

  • „Pozdrowienia z Kropsdam”, reżyseria Joren Molter (Holandia).

Kategoria filmów dla dzieci:

  • film krótkometrażowy – „Pan Toti i czarodziejska różdżka”, reżyseria Grzegorz Handzlik, Jaroslav Baran (Polska),
  • film pełnometrażowy – „Louis i Nolan – Wielki wyścig z serem”, reżyseria Rasmus A. Sivertsen (Norwegia).

Na podstawie informacji prasowej

17.10.2016