Laureaci 35. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego





W sobotę poznaliśmy laureatów 35. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego. W wydarzeniu wziął udział Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosław Śmigulski. Festiwal był współfinansowany przez PISF.

Laureaci:

Konkurs Międzynarodowy

Jury w składzie Małgorzata Bela-Pawlikowska, aktorka, producentka, modelka, Polska; Oana Giurgiu, producentka, reżyserka, organizatorka festiwalu, Rumunia; Hanna Slak, reżyser, Słowenia; Bujar Alimani, reżyser, Albania i Michał Leszczyłowski, reżyser, montażysta, Polska/Szwecja, przyznało nagrody:

  • Warsaw Grand Prix (Nagroda ufundowana przez Miasto Stołeczne Warszawa: „Shindisi”, reż. Dito Tsintsadze, Gruzja
  • Najlepszy Reżyser:  Dito Tsintsadze, „Shindisi”, Gruzja
  • Specjalna Nagroda Jury za Najlepszy Scenariusz: „Kudłata historia”, reż. Homayoun Ghanizadeh, Iran

Konkurs 1-2

Jury w składzie Anita Juka, producentka, Chorwacja; Piotr Domalewski, reżyser, scenarzysta, Polska; Johan Karrento, reżyser, producent i scenarzysta, Finlandia, przyznało nagrody:

Zwycięzca Konkursu 1-2:

  • „Przenieść grób”, reż. Seung-o Jeong, Korea Pd.

Wyróżnienie:

  • „Wszystko dla mojej matki”, reż. Małgorzata Imielska, Polska

Wyróżnienie:

  • „Zapomniani”, reż. Daria Onyshchenko, Ukraina/Szwajcaria

Konkurs Wolny Duch

Jury w składzie Nadine Luque, producentka, reżyser, Hiszpania/Wielka Brytania; Anna Shalashina, producentka, Rosja; Łukasz Ronduda, reżyser, scenarzysta, kurator, Polska, przyznało nagrody:

Nagroda Wolny Duch:

  • „Stracone wakacje”, reż. Michael Kerry Matthews & Thomas Matthews, Stany Zjednoczone

Wyróżnienie:

  • „II”, reż. Vlada Senkova, Białoruś

Konkurs dokumentalny

Jury w składzie Andrijana Stojkovic, reżyser, Serbia; Paweł Łoziński, reżyser, Polska; Arunas Matelis, reżyser, Litwa, przyznało nagrody:

Najlepszy Film Dokumentalny:

  • „Za morzem”, reż. Sung-a Yoon, Belgia/Francja

Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Jury w składzie Dinara Drukarova, reżyserka/aktorka, Rosja/Francja; Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, reżyser, Ukraina; Rafał Zawierucha, aktor, Polska, przyznało nagrody:

Short Grand Prix:

  • „Trzy siostry”, reż. Frederic Even & Louise Mercadier, Francja

Najlepszy Krótkometrażowy Film Aktorski: 

  • „Zachowaj to dla siebie”, reż. Ilya Simakov, Stany Zjednoczone

Najlepsza Krótkometrażowa Animacja:

„Dlaczego ślimaki nie mają nóg”, reż. Aline Höchli, Szwajcaria

Najlepszy Krótkometrażowy Dokument:

  • „El Infierno”, reż. Raúl de la Fuente Calle, Hiszpania

Wyróżnienie:

  • dla Bartosza Bieleni za rolę w filmie „Ondine”, reż. Tomasz Śliwiński

FIPRESCI Award

Jury w składzie Anna Serdiukow, Polska; Victoria Smirnova, Rosja; Clementine van Wijngaarden, Holandia, przyznało Nagrodę dla Najlepszego Debiutu z Europy Wschodniej filmowi:

  • „Kot w ścianie”, reż. Mina Mileva & Vesela Kazakova, Bułgaria/Wielka Brytania/Francja.

Young FIPRESCI Award

Jury uczestników FIPRESCI Warsaw Critics Project 2019 w składzie Bogdan Balla, Rumunia; Lemana Filandra, Bośnia; Denisa Jašová, Słowacja; Oleksandra Povoroznyk, Ukraina; Svetlana Semenchuk, Rosja; Levan Tskhovrebadze, Gruzja, przyznało nagrodę dla Najlepszego Debiutu z Europy Wschodniej filmowi:

  • „Siostra”, reż. Svetla Tsotsorkova, Bułgaria / Katar

Jury Ekumeniczne

w składzie Arnaldo Casali, dziennikarz, Włochy; Beata Hyży-Czołpińska, scenarzystka i reżyserka filmów dokumentalnych, Polska; Ks. Stefan Affolter, pastor, Szwajcaria, przyznało nagrodę filmowi:

  • „Omar i my”, reż. Maryna Er Gorbach & Mehmet Bahadır Er, Turcja.

Nagroda NETPAC

Jury w składzie Diana Ashimova, dyrektorka festiwalu, Kazachstan; Mevlut  Akkaya, producent/reżyser, Turcja; Łukasz Mańkowski, krytyk filmowy, Polska, przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu z regionu Azji i Pacyfiku:

  • „Przenieść grób”, reż. Seung-o Jeong, Korea Pd.

Zwycięzcy Plebiscytu Publiczności

Najlepszym filmem fabularnym według publiczności został polski tytuł „Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej. Najlepszym filmem dokumentalnym wybrano obraz „Ważniejsza od królów” w reż. Lauren Greenfield.

Więcej informacji: wff.pl

Informacja prasowa


21.10.2019