Laureaci 55. KFF

7 czerwca odbyło się wręczenie nagród współfinansowanego przez PISF 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Na ceremonii obecna była dyrektor PISF-Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz.

Dziękujemy wam za wasze filmy

– Chciałabym w imieniu wszystkich widzów państwa filmów z całego serca podziękować. Parafrazując Jerzego Bossaka, który mówił: „podglądając innych lepiej rozumiemy siebie” – powiedziałabym, że dzięki państwa filmom lepiej rozumiemy siebie, nas i nasz świat.  Jesteście państwo nam wszystkim bardzo potrzebni. Róbcie to, co robicie. Z wami świat jest mądry, lepszy, szlachetniejszy, ludzki. Naprawdę jesteście perłą w koronie kinematografii. Dziękujemy wam za wasze filmy – mówiła dyrektor PISF – Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz podczas ceremonii wręczenia nagród 55. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

– Chcieliśmy podziękować Agnieszce Odorowicz za te 10 lat z nami. Za częste porady, chwile krytyki, ale totalne wsparcie dla festiwalu przez te 10 lat – mówił podczas gali dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego Krzysztof Gierat.

– Chciałam podziękować Instytutowi za wspieranie naszej drugiej działalności, którą jest promocja zagraniczna filmów dokumentalnych, animowanych i krótkich fabuł. Dzięki wsparciu Instytutu i zaangażowaniu pani dyrektor promujemy te filmy, zdobywają one nagrody na całym świecie. Serdecznie dziękujemy – mówiła Barbara Orlicz-Szczypuła z Krakowskiej Fundacji Filmowej.  

Rekomendacje do Nagród EFA

Krakowski Festiwal Filmowy został przez Europejską Akademię Filmową wybrany do grona najważniejszych filmowych imprez w Europie, co wiąże się z rekomendowaniem przez KFF corocznie 3 najciekawszych pełnometrażowych filmów dokumentalnych do nagród EFA. Podczas 55. edycji KFF rekomendację taką uzyskały: „Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz” Krzysztofa Kopczyńskiego, „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej oraz „Niepowstrzymani” Bartosza M. Kowalskiego.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Wieland Speck – Przewodniczący (Niemcy), Martin Blaney (Wielka Brytania), Hans Robert Eisenhauer (Niemcy), Piotr Rosołowski (Polska), Audrius Stonys (Litwa) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

  • ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Telewizji Polskiej S.A. – Karolina Bielawska za film „Mów mi Marianna” (Polska). Poruszający, złożony, namalowany z odpowiednią wrażliwością i przy użyciu właściwych środków portret bohaterki, która z odwagą dąży do osiągnięcia harmonii z własną tożsamością. Fakt, że film powstał właśnie teraz dodaje otuchy. Przekonująca koncepcja kinematograficzna sprawia, że trudne doświadczenia są zrozumiałe w intymnym i uniwersalnym wymiarze. Ukazanie bohaterki na drodze ku zmianie płci w kulturze określonej dualistycznym myśleniem i jej przemiany z głowy rodziny w samodzielną i dumną kobietę rzuca analityczne światło na nasze społeczeństwo i odkrywa niezwykłą siłę wewnętrzną bohaterki.
  • SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Aleksandra Maciuszek za film „Casa Blanca” (Polska, Meksyk). Film porusza temat outsidera zmagającego się z uprzedzeniami i odrzuceniem często wrogiego społeczeństwa w wymiarze uniwersalnym. Sceny rozgrywające się pomiędzy matką i synem pozostają w pamięci jako niezwykle intymne i poruszające.
  • SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Agnieszka Zwiefka za film „Królowa ciszy” (Polska). Problem mniejszości w obrębie mniejszości został przedstawiony w bardzo świeży i zabawny sposób, dzięki czemu film zyskuje na swoim uniwersalnym wymiarze. Widz nie pozostaje obojętnym wobec niezachwianej ambicji i radości życia Denisy. Należy zwrócić szczególną uwagę na zdjęcia i montaż, które sprawiają, że film ten polecamy zwłaszcza młodej widowni.

Nagroda za najlepsze zdjęcia ufundowana przez HBO Polska – Matteo Tortone za film „Na redzie” (reż. Alessandro Abba Legnazzi). W filmie widać jasną koncepcję estetyczną i wizualną twórców. Kamera opowiada historię mieszkańców domu dla emerytowanych marynarzy bliskimi, intymnymi ujęciami, dzięki czemu wszechogarniająca melancholia jest prawie namacalna.

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Marek Hendrykowski (Polska), Ohad Landesman (Izrael), Ulrich Wimmeroth (Niemcy) postanowiło przyznać nagrodę Patrykowi Rebiszowi i Erinnisse Rebisz za film „Na barkach lwa” (USA) – za wyjątkową i innowacyjną ekspresję, pokazującą na różne sposoby subiektywne doznania bohaterów, którzy stracili istotną część siebie w wyniku tragicznych okoliczności.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Mariusz Grzegorzek – Przewodniczący (Polska), Daniel Mulloy (Wielka Brytania), Igor Prassel (Słowenia), Eric Wojcik (Francja), postanowiło przyznać następujące nagrody:

  • ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Elizabeth Lo za film „Hotel 22″ (USA). Film ukazuje bezlitosną rzeczywistość wpisaną głęboko w krajobraz najbogatszej doliny świata. Dzięki czułości spojrzenia i oszczędności środków wyrazu pojedynczy kurs nocnego autobusu staje się metaforą sytuacji całego narodu.
  • SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Mijael Bustos Gutiérrez za film „OPOWIEŚĆ O Miłości, Szaleństwie i Śmierci” (Chile). Reżyser z wielką głębią i oddaniem ukazuje przejmujący obraz rodziny, która zmaga się z psychiczną i fizyczną chorobą. Film nakręcony z miłością, delikatnością i wyobraźnią.
  • SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Zsuzsanna Kreif i Borbála Zétényi za film „Limbo Limbo Travel” (Francja, Węgry). Dzięki narracyjnej i wizualnej inwencji narodził się szalony, sugestywny świat. Orgazmiczna, swawolna energia uwolniona została z najgłębszych pokładów psychiki tych nieposkromionych bohaterek.
  • SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Boon-Lip Quah za film „Wolny człowiek” (Tajwan) – to przykład silnej reżyserskiej wizji tworzącej sugestywną historię poprzez przykuwające uwagę kreacje aktorskie. To opowieść, która eksploruje klasyczny temat osobistej odpowiedzialności i poświęcenia, używając wspaniałego wyczucia formy, emocji i napięcia.

PRIX EFA KRAKÓW 2015 dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi „Miejsce, które nazywamy domem”, w reżyserii Sybilli Tuxen i Thory Lorentzen (Dania). Piękny filmowy portret utalentowanych i zbuntowanych nastolatków, ukazujący jednocześnie osaczający ich stopniowo świat okrucieństwa i przemocy.

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Maciej Gil (Polska), Christl Grunwald-Merz (Niemcy), Odd Vaagland (Norwegia) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi „Dysonans”, w reżyserii Tilla Nowaka (Niemcy) – za wyjątkową formę użytą do przedstawienia niewyjątkowego problemu oraz znakomite połączenie filmu aktorskiego i animacji. Wyróżnienia przyznano filmom: „Signum” w reżyserii Witolda Giersza (Polska) – za odwieczną sztukę i humanistyczne przesłanie oraz „Nie możemy żyć bez kosmosu” w reżyserii Konstantina Bronzita (Rosja) – za ironię, marzenia i podkreślenie znaczenia przyjaźni. Jury pragnie podkreślić wysoki poziom wszystkich filmow zakwalifikowanych do konkursu.

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic

Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Jan A. P. Kaczmarek – Przewodniczący (Polska), Miquel Galofré (Trynidad i Tobago), Jim Kolmar (USA) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

  • ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Brett Morgen za film „Kurt Cobain: Montage Of Heck” (USA)
  • WYRÓŻNIENIE – Ayat Najafi za film „Pieśni bez ojczyzny” (Niemcy, Francja)

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego w składzie: Piotr Dumała – przewodniczący, Jarosław Kamiński, Hanna Polak, Grażyna Stachówna, Janusz Wróblewski, po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

  • ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Aleksandra Maciuszek za film „Casa Blanca” (Polska, Meksyk) – za przejmująco prawdziwy i głęboko wzruszający portret miłości matki i syna, ukazany w najczystszej formie filmowej.
  • SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Krzysztof Kopczyński za film „Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz” (Polska, Szwecja, Ukraina) – za odwagę i bezkompromisowość ukazania wyjątkowo skomplikowanego, uniwersalnego problemu wzajemnej nietolerancji w obliczu zagrożeń współczesnego świata.
  • SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Tomasz Siwiński za film „Niebieski pokój” (Polska, Francja) – za znalezienie przez reżysera wyjątkowo trafnych środków plastycznych dla wyrażenia metafizycznego waloru ludzkiej egzystencji.
  • SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Grzegorz Jaroszuk za film „Jak gdyby nic” (Polska, Francja) – za oryginalny nowatorski język filmowy poszerzający środki wyrazu polskiej kinematografii.

Wyróżnienie Specjalne Jury dla filmu „Piano”, reż. Vita Maria Drygas (Polska) – za poetyckie i oryginalne spojrzenie na obraz ukraińskiej rewolucji.

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Jerzy Zawadzki za film „Niepowstrzymani” (reż. Bartosz M. Kowalski).

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Karolina Bielawska za film „Mów mi Marianna” (Polska) – za poruszenie istotnego tematu szacunku człowieka dla człowieka.

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Zbigniew Domagalski ze Studia Filmowego Kalejdoskop Sp. z o.o. za film „Mów mi Marianna”.

Nagroda Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Chimney Poland dla Aleksandra Duraja i Armanda Urbaniaka za film „Królowa ciszy” (reż. Agnieszka Zwiefka)

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

„Mów mi Marianna”, reż. Karolina Bielawska.

NAGRODA JURY STUDENCKIEGO

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie: Tomasz Lasek, Marta Stańczyk, Mateusz Góra, Karolina Nieckarz, Maria Błędowska, Paulina Richert, Alicja Mazurkiewicz, Kamila Kołacz, Mateusz Kicka, Alicja Łuczyńska, Kaja Łuczyńska postanowiło przyznać nagrodę filmowi „Nie możemy żyć bez kosmosu” w reżyserii Konstantina Bronzita (Rosja) – za humor, wizję przyjaźni i techniczną precyzję, które wprowadziły nas w stan nieważkości.

Nagrody Doc Lab Poland

DOCS TO START:

NAGRODA EDN (European Documentary Network) – projekt filmu „Pan Jan i jego 40 dziewczyn”, reż. Jacob Dammas, prod. Jacob Dammas,

NAGRODA DOK LEIPZIG – projekt filmu „Wiatr”, reż. Michał Bielawski, prod. Maciej Kubicki,

NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu „Boskie!”, reż. Barbara Białowąs, Katarzyna Trzaska, prod. Katarzyna Trzaska,

NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA FILMOWEGO – projekt filmu „Chciałbym ci powiedzieć wszystko”, reż. Zvika Gregory Portnoy, prod. Maria Krauss,

Wyróżnienie dla projektu, który najbardziej rozwinął się w ramach projektu Doc Lab Poland – „Diagnoza”, reż. Ewa Podgórska, prod. Małgorzata Wabińska (całoroczna opieka artystyczna DOK Leipzig: Leena Pasanen oraz Rada Sesic).

DOCS TO GO!:

Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego – projekt filmu „21 x NEW YORK”, reż. Piotr Stasik, prod. Agnieszka Wasiak

07.06.2015