Młodzi i Film 2016
35. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” odbędzie się w dniach 20-25 czerwca 2016. Wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu są bezpłatne.
Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych
W Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych zostanie pokazanych trzynaście filmów fabularnych:
- „Baby Bump”, reż. Kuba Czekaj
- „Chemia”, reż. Bartosz Prokopowicz
- „Córki Dancingu”, reż. Agnieszka Smoczyńska
- „Czerwony pająk”, reż. Marcin Koszałka
- „Hel”, reż. Katia Priwieziencew, Paweł Tarasiewicz
- „Intruz”, reż. Magnus von Horn
- „Klezmer”, reż. Piotr Chrzan
- „Na granicy”, reż. Wojciech Kasperski
- „Nowy Świat”, reż. Elżbieta Benkowska, Michał Wawrzecki, Łukasz Ostalski
- „Performer”, reż. Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda
- „Znam kogoś, kto cię szuka”, reż. Julia Kowalski
- „Zud”, reż. Marta Minorowicz
- „Żyć nie umierać”, reż. Maciej Migas
Konkurs Krótkometrażowych Debiutów Filmowych
W Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych zostanie pokazanych 60 filmów: 22 fabuły, 22 dokumenty i 16 animacji.
Fabuły:
- „Adaptacja”, reż. Bartosz Kruhlik
- „Basen”, reż. Krzysztof Pawłowski
- “Check-in”, reż. Piotr Matysiak
- „Ciepło-zimno”, reż. Marta Prus
- „Hycel”, reż. Daria Woszek
- „Lila”, reż. Dominika Łapka
- „Lokatorki”, reż. Klara Kochańska
- „Matka”, reż. Piotr Gołębiowski
- „NDR”, reż. Grzegorz Dębowski
- „Niekoniecznie o Jędrzeju”, reż. Olga Kałagate
- „Niestrudzeni wędrowcy”, reż. Kalina Alabrudzińska
- „Otwarcie”, reż. Piotr Adamski
- „Pierwszy raz”, reż. Daria Kopiec
- „Powrót”, reż. Damian Kocur
- „Romantik”, reż. Mateusz Rakowicz
- „Rower”, reż. Adam Hartwiński
- „Spowiedź”, reż. Eliasz Waszczuk
- „Strapiony mężczyzna”, reż. Maciej Buchwald
- „Szeptunki”, reż. Nastazja Gonera
- „Woo”, reż. Mo Tan
- „Zadanie elementarne”, reż. Maciej Cendrowski
- „Złe uczynki”, reż. Piotr Domalewski
Dokumenty:
- „Abrek”, reż. Michał Gwardys
- „Daniel”, reż. Anastazja Dąbrowska
- „Dom”, reż. Filip Jacobson
- „Dziadku, nie słyszę”, reż. Izabela Kiszczak
- „Melancholia”, reż. Klara Kochańska
- „Michał”, reż. Piotr Januszkiewicz
- „Moje miejsce”, reż. Małgorzata Dobrowolska
- „Nauka”, reż. Emi Buchwald
- „Ostatni sezon”, reż. Sławomir Witek
- „Piano”, reż. Vita Drygas
- „Polonez”, reż. Agnieszka Elbanowska
- „Pół roku Franka W.”, reż. Katarzyna Warzecha
- „Praska 24”, reż. Patrycja Polkowska
- „Przed świtem”, reż. Łukasz Borowski
- „Ptasiek”, reż. Patrycja Widłak
- „Shuyajja”, reż. Mohammed Almughanni
- „Trzy rozmowy o życiu”, reż. Julia Staniszewska
- „Urban Cowboys”, reż. Paweł Ziemilski
- „Wariacja na wiolonczelę solo”, reż. Aleksandra Rek
- „Wielki Teatr”, reż. Sławomir Batyra
- „Więzi”, reż. Zofia Kowalewska
- „Żelazne alibi”, reż. Martin Rath
Animacje:
- „Cipka”, reż. Renata Gąsiorowska
- „Debiut”, reż. Katarzyna Kijek
- „Doradcy króla Hydropsa”, reż. Natalia Brożyńska
- “Gyros Dance”, reż. Piotr Loc Hoang Ngoc
- „Ja, zwierzę”, reż. Michalina Musialik
- „Kolekcjoner”, reż. Kamila i Mirek Sosnowscy
- „Limbo”, reż. Jacek Piotrowicz
- „Locus”, reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi
- „Łańcuszki”, reż. Alicja Błaszczyńska
- „Olbrzym”, reż. Marcin Podolec
- „Piórnikt”, reż. Magdalena Pilecka
- „Pozostać”, reż. Sławomir Białoskórski
- „Przytul mi głowę”, reż. Ewa Łuczków
- „Wióry”, reż. Agata Mianowska
- „Wyjdę z siebie”, reż. Karolina Specht
- „Zaczyn”, reż. Artur Hanaj
Kto oceni debiutantów?
W Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych filmy oceniać będą:
- Feliks Falk [przewodniczący]
- Agnieszka Grochowska
- Grzegorz Jankowski
- Jacek Petrycki
- Agata Tuszyńska
W Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych filmy oceniać będą:
- Kinga Dębska [przewodnicząca]
- Karolina Bielawska
- Marcin Bortkiewicz
- Marta Kownacka
- Tomasz Siwiński
Od tego roku na Festiwalu zwiększa się ilość regulaminowych nagród przyznawanych młodym twórcom w ramach Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych. Nowe nagrody to: Jantar za zdjęcia i Jantar za montaż (obie po 3 tysiące zł). Dodatkowo laureat Jantara za zdjęcia w Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych otrzyma również Nagrodę Specjalną w wysokości 5000 zł w postaci aportu rzeczowego do wykorzystania w kolejnej produkcji.
Młodzi i Film 2016. Transkrypcja (plik .rtf)
Sekcje pozakonkursowe
W tym roku w ramach sekcji pozakonkursowych organizatorzy przygotowali m.in.:
- retrospektywę kina Andrzeja Żuławskiego – pokazy filmów: „Diabeł”, „Kosmos”, „Na srebrnym globie”, „Opętanie” i „Trzecia część nocy”.
- pokazy filmów jurorów – „Moje córki krowy”, reż. Kinga Dębska; „Mów mi Marianna”, reż. Karolina Bielawska; „Niebieski pokój”, reż. Tomasz Siwiński; „Portret z pamięci”, reż. Marcin Bortkiewicz.
- sekcję debiutów dokumentalnych: Na dłuższą metę – pokazy filmów: „Czeski łabędź”, reż. Aleksandra Terpińska; „Życie motyla”, reż. Piotr Bernaś; „Mnich z morza”, reż. Rafał Skalski; „Ucho wewnętrzne”, reż. Szymon Uliasz, Magdalena Gubała.
- pokazy w ramach cyklu Teatroteka (cykl ekranizacji polskiej młodej dramaturgii teatralnej realizowany przez WFDiF) – „Cukier stanik”, reż. Agata Puszcz; „Nad”, reż. Mariusz Bieliński; „Trash Story”, reż. Marta Miłoszewska; „Walentyna”, reż. Wojciech Faruga.
Debiuty zagraniczne
Tradycyjnie w programie festiwalu znalazła się pozakonkursowa sekcja Debiutów zagranicznych. W tym roku zaprezentowane zostaną następujące filmy:
- „Anioł” reż. Amin Dora
- „Mustang” reż. Deniz Gamze Ergüven
- „Neonowy byk” reż. Gabriel Mascaro
- „Syn Szawła” reż. László Nemes
- „Widzę, widzę” reż. Veronika Franz, Severin Fiala
Wydarzenia branżowe
W tym roku na Festiwalu, w ramach wydarzeń branżowych, odbędą się m.in.:
- wykład mistrzowski Kathleen McInnis pt. „Jak przygotować strategię festiwalową?” – Kathleen McInnis jest festiwalowym strategiem i doradcą do spraw reklamy i promocji filmów z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w branży. Pracowała jako dziennikarz i producent. Wykłada na najważniejszych amerykańskich uczelniach. Pracowała jako dyrektor reklamy i promocji wydarzeń branżowych i główny programer Seattle International Film Festival, dyrektor Slamdance Film Festival oraz dyrektor Palm Springs ShortFest. Obecnie prowadzi firmę konsultingową See-Through Films, która reprezentuje produkcje pełno- i krótkometrażowe, a także dokumentalne na największych międzynarodowych festiwalach. W swojej pracy McInnis wykorzystuje potencjał festiwali filmowych w celu zmaksymalizowania świadomości o filmie oraz zainteresowania mediów i publiczności nie tylko tytułem, ale także reżyserem (wykład w języku angielskim).
- warsztaty operatorskie Arkadiusza Tomiaka – uczestnicy będą mieli możliwość zgłębiać tajniki sztuki operatorskiej w warunkach profesjonalnego planu zdjęciowego przy wykorzystaniu najlepszego sprzętu filmowego i oświetleniowego. Oświetlenie planu filmowego, świadome budowanie kadru, dobieranie odpowiednich ogniskowych obiektywu, ruch kamery – na przykładzie własnych doświadczeń filmowych Arkadiusz Tomiak opowie, jakimi środkami wyrazu dysponuje autor zdjęć oraz w jaki sposób może je twórczo wykorzystywać. Na co trzeba zwracać uwagę, jak budować zamierzony efekt wizualny, w jaki sposób współpracować z innymi na planie – uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość zdobywać tę wiedzę nie tylko w teorii, ale w trakcie praktycznych zajęć.
- panel dyskusyjny na temat reżyserii castingowej – reżyserzy castingu często jako pierwsi czytają scenariusz. Muszą umieć dać opór próbom przekupstwa, szantażu, a czasem i gróźb. Ich wprawne oko potrafi wyłowić talent z tłumu, a wyobraźnia podpowiedzieć, czy ktoś idealnie nadaje się do danej roli. Aktorzy mówią o nich z przekąsem: master od puppets – to od ich wyborów zależy nie tylko ostateczny kształt filmu, ale też to, jak potoczą się losy adeptów aktorstwa. Światowi reżyserzy – m.in. Woody Allen, Martin Scorsese czy Steven Spielberg – mają swoich ulubionych reżyserów castingowych, z którymi pracują nieprzerwanie od lat. A jak jest w Polsce? Nasi rodzimi specjaliści opowiedzą o kulisach pracy – czym jest i jak wygląda casting, na czym polega współpraca z reżyserem, czy bardziej przydaje się tu wrażliwość, czy asertywność? Poruszymy też dwie najważniejsze kwestie polaryzujące środowisko filmowe od lat: czy nazwiska reżyserów castingowych powinny być widoczne już w czołówce filmu i czy ta profesja zasługuje na osobną kategorię Oscarową? Rozmowę poprowadzi Anna Serdiukow.
- debata poświęcona finansowaniu i organizacji niezależnych debiutów filmowych – Co jest jednym z większych problemów młodych reżyserów i początkujących producentów? Pieniądze. Zawsze o nie chodzi. A jednak talenty filmowe za wszelką cenę chcą udowodnić światu, że potrafią zrobić dobry film. Tylko jak go zrealizować, żeby tego braku adekwatnego budżetu nie było widać? Co trzeba poświęcić, by spełnić swoje marzenie za niewielkie pieniądze? Jak się przygotować do skoku na głęboką wodę, jeśli ma się do dyspozycji tylko tratwę? Jak dzisiaj „skutecznie” zadebiutować? Czy bardziej liczy się zaplecze finansowe, czy może pomysł lub, po prostu, talent? Dyskusja poruszy kwestie możliwości technicznych, które nie zawsze idą w parze z wielkim budżetem i wsparciem dużego producenta. Uczestnicy panelu będą analizować, na czym polega wyjątkowość niezależnych produkcji, bo przecież niewielki budżet często przekłada się na lepszą energię i większą determinację. O sukcesach, marzeniach, bolączkach, roli i znaczeniu młodego kina oraz swoich debiutach opowiedzą: Sebastian Petryk, Grzegorz Jankowski, Przemysław Wojcieszek, Magdalena Kamińska, Tomasz Wasilewski. Debatę poprowadzi Anna Serdiukow.
- panel dyskusyjny o strategii festiwalowej i funkcji agenta sprzedaży – strategia festiwalowa to obecnie jeden z ważniejszych elementów towarzyszących twórcom przy produkcji filmowej. Od jej dobrego opracowania zależy międzynarodowy sukces filmu. To także istotna kwestia, która pomaga w znalezieniu agenta sprzedaży i dalszej dystrybucji obrazu. O tym jak dobrze przygotować kampanię festiwalową, gdzie po raz pierwszy pokazać swój film, jak prowadzić go przez festiwale oraz w jaki sposób pracują agenci sprzedaży opowiedzą przedstawiciele polskich instytucji filmowych. W trakcie panelu przybliżona zostanie także współpraca filmowców z Krakowską Fundacją Filmową oraz Polskim Instytutem Sztuki Filmowej. W spotkaniu udział wezmą: Marzena Cieślik (Polski Instytut Sztuki Filmowej), Michalina Fabijańska (Studio Munka – Stowarzyszenie Filmowców Polskich), Zofia Horszczaruk (New Europe Film Sales) i Marta Świątek (Krakowska Fundacja Filmowa). Prowadzenie: Joanna Szymańska.
- spotkanie poświęcone biznesowi na planie filmowym – przed wejściem na plan dobrze się zastanowić, jak zabezpieczyć swoje interesy. Czy działać w pojedynkę? A może założyć spółkę? A jeśli spółkę, to o czym należy pamiętać i jakie zapisy zamieścić, żeby po skończonej pracy nie wchodzić w spory ze wspólnikami? O czym pamiętać? Na co zwrócić uwagę? Nie tylko na te pytania odpowie Klaudia Błach-Morysińska z kancelarii Zaborski-Morysiński.
- warsztat Toya Studios o dynamice dźwięku w filmie – odpowiednie brzmienie, które nie wywołuje u widza dyskomfortu, to nadrzędny cel wielomiesięcznej pracy nad ścieżką audialną. Podczas spotkania uczestnicy porozmawiają m.in. o tym, jakie standardy odsłuchu są potrzebne w studiu zgrań, w kinie, czy np. w studiu montażowym do tego, aby zrealizować profesjonalnie udźwiękowione dzieło. Jakich zasad trzeba przestrzegać, żeby mieć doskonały dźwięk? Czy dialog musi być głośny, aby był zrozumiały? Czy naprawdę stoimy przed wyborem między jakością a głośnością? W podstawy pracy z dźwiękiem, bazując na konkretnych przykładach i swoich doświadczeniach, wprowadzą operatorzy dźwięku: Piotr Knop, Franek Kozłowski, Sebastian Witkowski i Mateusz Adamczyk.
- spotkanie z organizatorami i finalistą konkursu Papaya Young Directors – podczas spotkania organizatorzy opowiedzą o idei konkursu, a finalista o tym, jak wyglądała jego przygoda z konkursem, odbędzie się projekcja finałowych filmów III edycji konkursu i zwycięskich z poprzednich edycji.
Scena muzyczna
W tym roku w Koszalinie wystąpią:
- 21.06 – Kim Nowak
- 22.06 – Kwintet Łukasza Korybalskiego
- 23.06 – L.U.C
- 24.06 – Mary Komasa
- 25.06 – Smolik/Kev Fox
Wszystkie koncerty rozpoczną się o godz. 22.00 w klubie Minibrowar Kowal w Koszalinie. Wstęp jest bezpłatny.
„Szczerość za szczerość”
Spotkania twórców z publicznością, czyli dyskusje „Szczerość za szczerość” odbywają się po projekcjach filmów z obydwu konkursów festiwalu Młodzi i Film. W tym roku poprowadzą je dziennikarze i krytycy filmowi: Max Cegielski, Adam Kruk, Kuba Socha i Patrycja Wanat.
Wstęp na wszystkie seanse jest bezpłatny.
Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski.