Nagrody 10. Planete+ Doc FF

18 maja w warszawskiej Kinotece odbyła się ceremonia wręczenia nagród 10. Planete+ Doc Film Festival. Wśród nagrodzonych tytułów znalazły się filmy współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

– Chciałbym bardzo podziękować naszym jurorom za poświęcony czas i za waszą ekspertyzę – mówił podczas ceremonii zakończeniadyrektor festiwalu Artur Liebhart, dziękując m.in. Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej współfinansującemu to wydarzenie.

Nagroda Millennium dla „Nie zapomnij mnie”

Międzynarodowe Jury w składzie: Dorota Kędzierzawska i Joonas Berghäll główną nagrodę 10. Planete+ Doc Film Festival – Nagrodę Millennium przyznało obrazowi „Nie zapomnij mnie” Davida Sievekinga (twórcy filmu „David chce odlecieć”, wyróżnionego na festiwalu Planete+ Doc w 2010 roku). – „Nie zapomnij mnie” to niezwykle subtelny, do bólu szczery i ściskający za gardło, piękny, mądry film, w którym – prowadzeni za rękę przez reżysera, krok po kroku, zbliżamy się do głównych bohaterów. Nieśpiesznie wchodzimy w ich świat i wstrzymujemy oddech przewidując nieuchronność wydarzeń” – uzasadniło jury. W specjalnie przygotowanym materiale wideo reżyser nagrodzonego filmu podziękował m.in. organizatorom festiwalu i jurorom.

Wyróżnienie specjalne Konkursu Głównego – „Mundial. Gra o wszystko”

Wyróżnienie specjalne przyznano współfinansowanemu przez PISF filmowi „Mundial. Gra o wszystko” Michała Bielawskiego. To emocjonalny i intensywny obraz jednego wydarzenia oglądanego z dwóch różnych perspektyw, który działa jak strzał w sam środek bramki – podkreślało jury w swoim werdykcie.

Nagroda Magicznej Godziny ufundowana przez PISF dla filmu „Prawa Matthew”

Międzynarodowe Jury w składzie: Eva Küpper, Frank Poulsen Piasecki oraz Łukasz Maciejewski Nagrodę Magicznej Godziny, ufundowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej dla najlepszego filmu średniometrażowego, przyznało obrazowi „Prawa Matthew” Marca Schmidta.

Festiwal współfinansowany przez PISF

– W imieniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i dyrektor Agnieszki Odorowicz chciałam serdecznie pogratulować wszystkim twórcom, nie tylko tym wyróżnionym i nagrodzonym – podkreślała wręczająca nagrodę Magicznej Godziny pełnomocnik Dyrektora PISF ds. badań i rozwoju Beata Chmiel, kierując podziękowania również do dyrektora festiwalu i organizatrów. – Film oczarował nas pełnym szacunku, ciepłym, ludzkim podejściem do tematu i przejmującą historią. Przez cały film patrzymy głównemu bohaterowi prosto w oczy, co daje nam brutalny, lecz zarazem rozbrajający obraz wewnętrznego życia skołatanego umysłu – uzasadniło jury.

Wyróżnienie specjalne dla „Joanny”

Jury przyznało także wyróżnienia specjalne wspartemu przez PISF filmowi „Joanna” Anety Kopacz – za niesamowitą wrażliwość idealnie połączoną z przepięknymi, poetyckimi zdjęciami oraz filmowi „Kobiety z Hotelu Pasażer” Patricii Correi i Valentiny Mac-Pherson, który zaskoczył jury pokazując, że nawet w najbardziej niespodziewanych miejscach można natrafić na czystą, niewinną i czarującą wiarę w miłość.

Nagroda Publiczności dla „Sceny zbrodni”

Nagrodę Publiczności wręczył Adam Krajewski z kanału telewizyjnego Planete+. – Wybrali państwo film, który jest niezwykle ważny – podkreślał, wręczając nagrodę dla filmu „Scena zbrodnii” Joshuy Oppenheimera. Nagrodę w imieniu twórców odebrała Dorota Rozmarynowska z Duńskiego Instytutu Kultury.

 

Dyrektor festiwalu przeczytał list od reżysera „Sceny zbrodni”: – To niesłychany zaszczyt otrzymać nagrodę publiczności. Dziękuję festiwalowi oraz niesamowitej polskiej publiczności (…). Dzięki mojej rodzinie, której udało się uniknąć Holokaustu żyłem zawsze z hasłem „Nigdy więcej”. Jednak dziś hasło „Nigdy więcej” często zamieniane jest na „Nigdy więcej wobec nas”, choć powinno być używane w stosunku do każdego ludzkiego istnienia w jakimkolwiek zakątku Ziemi – podkreślał w swoim liście Joshua Oppenheimer, dziękując m.in. współtwórcom filmu.

Canon Cinematography Award dla filmu „Elena”

Jury w składzie: Artur Reinhart, Tomasz Wolski oraz Joanna Stankiewicz przyznało nagrodę dla twórcy najlepszego obrazu Canon Cinematography Award filmowi „Elena” Petry Costy (zdjęcia: Will Etchebehere, Miguel Vassy, Janice d’Avila ) za niezwykłe pokazanie uczucia żalu i tęsknoty za pomocą plastycznych obrazów. Wyróżnienie specjalne otrzymał film „Ostatni etap” Cristiana Soto i Cataliny Vergary (zdjęcia: Cristian Soto, Catalina Vergara), doceniony przez jury za wzruszający portret starości i konsekwentną formę obrazu.

 

Nagroda Doc Art dla filmu o współtwórcy Monty Pythona

W konkursie Doc Art dla najlepszego filmu o sztuce jury w składzie Anna Baumgart, Paulina Reiter oraz Łukasz Mojsak nagrodziło film „(Nie)prawdziwa historia Monty Pythona według Grahama Chapmana 3D” Billa Jonesa, Jeffa Simpsona i Bena Timletta. – Postanowiliśmy nagrodzić te filmy, które same są w jakimś sensie dziełami sztuki – mówiła wręczając nagrodę Anna Baumgart. – Film zwraca uwagę swoją oszałamiającą wizualnością, jednak, co istotne, nie jest tu ona celem samym w sobie, lecz wiąże się nierozerwalnie z filmową opowieścią oraz doskonale oddaje jej istotę – uzasadniło jury. Nagrodę w imieniu twórców odebrała Weronika Ruszecka z British Council Polska. Wyróżnienie specjalne jury przyznało filmowi””Francuski dziennik” Raymonda Depardona i Claudine Nougaret za opowieść o człowieku snutą językiem hipnotycznego wideo-kolażu, splatającego wielką historię z życiem osobistym i refleksją portretowanego twórcy.

Najlepszy film o tematyce muzycznej – „Duch Piramidy”

Nagrodę Nos Chopina dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej otrzymał film „Duch Piramidy” Andreasa Koefoeda. Jury w składzie: Andrzej Smolik, Ola Bilińska i Łukasz Kamiński doceniło obraz za brak dosłowności w podejściu do muzycznego tematu oraz jego organiczne, płynne zespolenie z pozostałymi wątkami filmu; za pomieszanie porządków – muzyki, krajobrazu, przyrody, duchowości, i wielu innych, jeszcze subtelniejszych; oraz za wszechobecność nienachalnej metafizyki.

 

Postanowiliśmy wybrać film, który jest na skraju bajki i dokumentu, w którym reżyser z niezwykłą sprawnością miesza różne porządki ze sobą – mówił Łukasz Kamiński wręczając nagrodę reżyserowi. – Dziękuję festiwalowi za zaproszenie oraz jurorom, to naprawdę przyjemność być tutaj – mówił reżyser dziękując bohaterom swojego filmu – zespołowi Efterklang i rosyjskiemu filmowcowi – amatorowi Aleksandrowi Iwanowiczowi, którego materiały archiwalne uzupełniły film.

Nagroda Amnesty International

W konkursie na najlepszy film mówiący o prawach człowieka jury w składzie: Draginja Nadaždin, Tadeusz Sobolewski i Mirosław Chojecki przyznało Nagrodę Amnesty International obrazowi „Gang z Gulabi” Nishthy Jain za inspirujący i poruszający obraz o ruchu kobiet z wiejskich obszarów południowych Indii, które mimo braku wykształcenia i wbrew tradycyjnym podziałom w społeczeństwie odważają się stawić czoło przemocy wobec kobiet i innym formom łamania praw człowieka. – Dziękuję za przyznaną mi nagrodę – mówiła reżyserka. – To wielkie wyróżnienie dla mnie, ale także dla ludzi w Indiach czy gdziekolwiek na świecie działających przeciwko przemocy wobec kobiet. Im właśnie dedykuję tę nagrodę – podkreślała Nishtha Jain. Jury przyznało także wyróżnienie specjalne dokumentowi „Zawsze obcy” Margreth Olin za wnikliwe i pełne empatii spojrzenie na sytuację uchodźców i migrantów w Europie oraz za poruszenie odważnych pytań o własne społeczeństwo i jego wartości.

Najlepszy film o tematyce ekologicznej

Jury w składzie: Michał Piróg, Katarzyna Guzek i Katarzyna Ugryn w konkursie na najlepszy film o tematyce ekologicznej Green Cross Warsaw przyznało obrazowi „Ludzki wymiar” Andreasa M. Dalsgaarda.

 

– Postanowiliśmy nagrodzić film, który uświadamia nam, że tak naprawdę zmiany zaczynamy od siebie, od najbliższego otoczenia i tak warto zacząć – podkreślał Michał Piróg, który wspólnie z Dominiką Kulczyk-Lubomirską z Green Cross Poland wręczył nagrodę. Jury w werdykcie wyraziło nadzieję, że film „Ludzki wymiar” stanie się inspiracją do tworzenia zielonych miast nowej generacji. Odbierając nagrodę reżyser filmu Andreas M. Dalsgaard zwrócił uwagę, że poruszany w „Ludzkim wymiarze” temat zagospodarowania przestrzeni miejskiej jest może trochę nudny, ale za to niezwykle istotny. Dotyczy to każdego, na całym świecie. Jury przyznało także wyróżnienie specjalne obrazowi „Węglowa gorączka” Amy Miller.

 

Więcej informacji o 10. edycji Planete+ Doc Film Festival: www.planetedocff.pl.

 

Marta Sikorska

20.05.2013