Nagrody PISF rozdane

Koniec września jest dla polskich filmowców takim zaskoczeniem, jakim początek zimy dla kierowców. Trudno bowiem przewidzieć, co wydarzy się w branży, kiedy wiatr w gdyńskim porcie zacznie odstraszać turystów, a kilkaset metrów dalej rozpocznie się Festiwal Polskich Filmów Fabularnych. Zaskoczeń nie brakowało także podczas gali wręczenia nagród PISF. Do kogo trafiły statuetki?

Gala nagród PISF – 2021 r. 

Zainteresowanie publiczności na Nowej Scenie Teatru Muzycznego Im. D. Baduszkowej budzili we wtorkowy wieczór głównie nominowani – przedstawiciele kin, organizatorzy wydarzeń filmowych, dystrybutorzy, PR-owcy, autorzy plakatów oraz książek o filmowej tematyce, krytycy i edukatorzy filmowi, a także Dyskusyjne Kluby Filmowe.  

Nagrody PISF są odznaczeniem, w którym w świetle jupiterów nie stają powszechnie znani z twarzy i nazwiska aktorzy lub reżyserzy, lecz osoby i instytucje wspierające rozwój polskiej kinematografii, promujące jej dorobek i ułatwiające do niej dostęp, często z tylnego siedzenia.  

Statuetkę – której autorem jest Xavery Deskur Wolski – wręczamy w dziewięciu kategoriach.  Od roku 2008… i oby jak najdłużej.  

Laureaci nagród PISF – 2021 r. 

Każdy podmiot związany z kulturą w Polsce mógł zgłosić swojego kandydata do nagrody, a ostateczna decyzja o wyłonieniu laureatów należała do kapituły, w której składzie znaleźli się: dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosław Śmigulski, kierowniczka Działu Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych Małgorzata Szczepkowska-Kalemba, krytyk filmowy i publicysta Łukasz Adamski, dyrektor Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki Hanna Wróblewska, historyk i dziennikarz Piotr Zaremba, redaktor naczelna wydawnictwa Osnova Izabela Bartosz oraz krytyk filmowy i publicysta tygodnika „Polityka” Janusz Wróblewski.  

Decyzją kapituły Kino Nowe Horyzonty z Wrocławia otrzymało statuetkę za „żonglowanie zachwycającym repertuarem oraz całoroczne wyświetlanie ambitnych filmów w dużej liczbie sal”. W tej kategorii nagrodę wręczył Jan Frycz. 

W kategorii, „wydarzenie filmowe”, dowód uznania kapituły wręczał Mariusz Wilczyński, dzięki któremu publiczność dowiedziała się, iż zatriumfowała wystawa „WAJDA” w Muzeum Narodowym w Krakowie, która została doceniona „za najwybitniejsze dokonanie wystawiennicze związane z kulturą filmową w Polsce i na świecie oraz za imponujące i kompetentne wykonanie, które zostało docenione przez odbiorców”.

Tymczasem „efektowna promocja oscarowa, która poskutkowała nominacją do Oscara w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny” trafiła w ramach kategorii „promocja polskiego kina za granicą” na ręce producenta Aurum Film i dystrybutora New Europe Film Sales, dzięki którym o „Bożym Ciele” usłyszał niemal cały świat. Statuetkę wręczyła im Kinga Dębska. 

Zaraz po niej na Nową Scenę wyszła Olga Bołądź, która przekazała nagrodę wyróżniającemu się „rzetelnością, poczuciem humoru i atrakcyjnością tworzonego przekazu” Błażejowi Hrapkowiczowi, którego nagrodzono w ramach kategorii „krytyka filmowa”.  

Za najlepszą w tym roku książkę o tematyce filmowej uznano z kolei „1000 filmów, które tworzą historię kina” autorstwa dr hab. Piotra Kletowskiego. Jego „gigantyczna operacja, której efektem jest społecznie oddziałujący głos na polskiej scenie książkowej” poskutkowała statuetką otrzymaną z rąk Piotra Zaremby.  

Rzeczniczka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – Aleksandra Świerczewska – przekazała nagrodę za „edukację filmową” organizatorom Plenerów Film Spring Open, dzięki którym powstała „pracochłonna, nowatorska, unikatowa w Polsce i Europie oraz potrzebna środowisku inicjatywa, która pozwala realizować własne produkcje pod okiem wybitnych artystów”.  

W kategorii „dystrybucja polskiego filmu” laureatów było aż dwóch: Aneta Hickinbothan wręczyła statuetkę Fundacji Wspieram (za Festiwal Filmów Polskich WISŁA w Rosji, który popularyzuje polską twórczość za wschodnią granicą) oraz Best Film CO (za angażującą promocję filmu „Skandal. Molesta Ewenement” oraz za sprawną dystrybucję w trudnych, pandemicznych czasach). 

Statuetka dla Dyskusyjnego Klubu Filmowego pojawi się na półce DKF „Kropka” w Krakowie, który współorganizował Festiwal Filmowy Dla Osób Niepełnosprawnych FilmON i aktywizuje osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Nagrodę przekazała klubowi Aleksandra Konieczna. 

Ostatnia przewidziana kategoria, „plakat filmowy”, trafiła do Krzysztofa Iwańskiego, twórcy plakatu do „Zabij to i wyjedź z tego miasta”, który „w formie wprost nawiązał do Polskiej Szkoły Plakatu i graficznie oddał charakter filmu bez dosłownego cytowania”. Nagrodę wręczył Tomasz Ziętek.

Niespodzianką dla widzów była także ostatnia kategoria – Nagroda Specjalna – którą dyrektor PISF Radosław Śmigulski wręczył Zuzannie Ostapowicz, kierowniczce projektu „Polska Cyfrowa” w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. 

Gratulujemy zwyciężczyniom i zwycięzcom! 

22.09.2021