"Nasza zima zła" wygrywa

22 czerwca zakończyły się w Radomiu współfinansowane przez PISF 6. Ogólnopolskie Spotkania Filmowe Kameralne Lato. Na imprezę złożyły się dwa konkursy filmowe, warsztaty, pokazy młodego kina, projekcje najlepszych debiutów ostatnich lat, wykłady profesjonalistów z branży filmowej i dyskusje o młodym kinie.

Rozmowy

Kameralne lato jest chyba jedynym festiwalem, na którym grono jurorskie spotyka się z publicznością i dzieli się opiniami o filmach przed ustaleniem werdyktu. Po każdym bloku projekcji konkursowych oceniający siadali przed widownią i rozmawiali o każdym filmie.

 

– Chciałbym zwrócić uwagę na pokazywane tu animacje. Są różne, bo różni są też ich opiekunowie artystyczni. Na szczęście nie zepsuli żadnego z tych filmów – nie wiem, czy państwo się ze mną zgodzą. W każdym razie, widzę wśród ich twórców kilka ciekawych nazwisk, oby tak dalej – mówił Andrzej Wolf.

 

– Selekcja filmów jest świetna, podobnie jak zakomponowanie filmów w każdym bloku. Oglądało się je płynnie, coś z czegoś wynikało – chwalili jurorzy.

 

Chciałam przede wszystkim pokazać filmy z różnych szkól oraz produkcje przedstawicieli nurtu kina niezależnego. Nie było to łatwe, bo okazuje się, że kinu offowemu trudno konkurować z filmami robionymi w szkołach. Istotna była też dla tematyka społeczna tych produkcji – odniosła się do tego Anna Wróblewska, Dyrektor Programowa festiwalu.

Grand Prix

– Obraz młodego kina, który widzieliśmy na Kameralnym Lecie jest dla mnie fantastyczny – podsumowała Konkurs Główny przewodnicząca Jury, Magdalena Łazarkiewicz, która wcześniej w czasie spotkań z publicznością podkreślała coraz większą obecność młodych kobiet w zawodzie reżysera. – Zobaczyliśmy filmy dojrzałych, ukształtowanych twórców. Wychodzę w tych projekcji z poczuciem, że jest się z kim ścigać.

 

W Jury Konkursu Głównego zasiedli, oprócz Magdaleny Łazarkiewicz, także Anna Mucha, Lidia Popiel, Marcin Kot Bastkowski i Andrzej Wolf. Grand Prix festiwalu – Złotego Łucznika przyznali krótkiej fabule Grzegorza Zaricznego „Nasza zima zła” za prawdę, prostotę i oryginalne połączenie języka dokumentu i fabuły. Narody Specjalne otrzymały: za dokument Matej Bobrik („Odwiedziny”), za animację Jakub Wroński („Tajemnice góry Malakka”), a w kategorii fabuły – Julia Kolberger z „Mazurek” – film uhonorowany także Nagrodą publiczności.

 

Konkurs Filmów Odrzutowych Hyde Park wygrała animacja” Potencjalne problemy dozorcy Mariana” autorstwa Tomasza Pawlaka.

Nagrody im. Jana Machulskiego

Podczas gali finałowej zostały też ogłoszone nominacje do Nagród Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego:

  • w kategorii „Najlepsza Reżyseria”

    Wojciech Jagiełło za film „Zasady gry”

  • w kategorii „Najlepszy Scenariusz”

    Julia Kolberger za film „Mazurek”, reż. Julia Kolberger

  • w kategorii „Najlepsze Zdjęcia”

    Artur Sienicki za film „Odwiedziny”, reż. Matej Bobrik

  • w kategorii „Najlepszy Montaż”

    Stefan Paruch za film „Zasady gry”, reż. Wojciech Jagiełło

  • w kategorii „Najlepsza Aktorka”

    Kinga Preis za film „Mazurek”, reż. Julia Kolberger

  • w kategorii „Najlepszy Aktor”

    Tomasz Schuchardt za film „Zasady gry”, reż. Wojciech Jagiełło

  • w kategorii „Najlepszy Film Dokumentalny”

    „Księżniczka i mur”, reż. Małgorzata Kozera

  • w kategorii „Najlepszy Film Animowany”

    „Tajemnica góry Malakka”, reż. Jakub Wroński

Ceremonię zamknięcia uatrakcyjniły pokazy dwóch filmów przygotowanych pod opieką artystyczną Adriana Panka i Wojciecha Solarza w ramach towarzyszących Kameralnemu Latu warsztatów dla młodzieży.

Filmowe walory Radomia

Dzień przed uroczystością zamknięcia, 21 czerwca, podpisany został list intencyjny w sprawie promocji filmowych walorów Radomia, drugiego co do wielkości miasta na Mazowszu. Organizatorzy festiwalu, razem z Mazovia Warsaw Film Commision i Urzędem Miasta Radom chcą w ten sposób zwrócić uwagę na to miasto jako atrakcyjne do realizacji zdjęć filmowych. To tu powstawały niedawno zdjęcia do produkcji „W ukryciu” Jana Kidawy Błońskiego.

Festiwal współfinansowany przez PISF

„Kameralne lato” było współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. W programie znalazły się też polskie produkcje współfinansowane przez Instytut, m.in. „Matka Teresa od kotów” w reżyserii Pawła Sali, „Daas” Adriana Panka oraz krótkie metraże zrealizowane w działającym przy SFP Studiu im. Andrzeja Munka.

 

Organizatorem imprezy jest Stowarzyszenie Filmforum. Współorganizatorami: Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu, Instytut Kosmopolis – Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji w Radomiu oraz Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Partnerzy to: Miasto Radom, Lasy Państwowe i Dowództwo Sił Powietrznych RP.

 

Aleksandra Różdżyńska

23.06.2013