Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2024
Polska Akademia Filmowa ogłosiła listę nominowanych w 18 kategoriach w 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły. Kto ma szansę na te najważniejsze wyróżnienia w polskiej kinematografii? Najwięcej, bo aż szesnaście nominacji zdobył „Kos” Pawła Maślony. Kolejne są „Doppelganger. Sobowtór” Jana Holoubka z 13 szansami na statuetki oraz „Filip” Michała Kwiecińskiego – 12. Nazwiska laureatów i laureatek Orłów we wszystkich kategoriach zostaną ogłoszone podczas gali, która odbędzie się 4 marca w Teatrze Polskim w Warszawie. Wcześniej, bo 29 lutego poznamy zdobywcę lub zdobywczynię Nagrody za Osiągnięcia Życia.
Orły to doroczne nagrody Polskiej Akademii Filmowej, organizowane przez Niezależną Fundację Filmową od 1999 roku. Są przyznawane po dwuetapowym głosowaniu, w którym bierze udział ponad 800 członków Akademii. W pierwszej turze głosują oni w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsze Role Aktorskie, Najlepszy Film Europejski, a także proponują laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. W pozostałych kategoriach nominowanych wskazują wyłącznie specjaliści danej branży. Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.
Pierwszej turze głosowania towarzyszy przegląd filmów kandydujących. W jego ramach można zobaczyć wszystkie filmy ubiegające się o nominację w kategorii Najlepszy Film. W tym roku taki festiwal odbył się w dniach 8 stycznia-3 lutego w warszawskim Kinie Iluzjon.
Pełna lista nominowanych do 26. Polskich Nagród Filmowych Orły:
Najlepszy film
- „Chłopi”, reż. DK Welchman, Hugh Welchman
- „Doppelganger. Sobowtór”, reż. Jan Holoubek
- „Filip”, reż. Michał Kwieciński
- „Kos”, reż. Paweł Maślona
- „Zielona granica”, reż. Agnieszka Holland
Najlepsza Główna Rola Męska
- Jakub Gierszał – „Doppelganger. Sobowtór”
- Eryk Kulm jr. – „Filip”
- Bartosz Bielenia – „Kos”
- Tomasz Włosok – „Zielona granica”
- Leszek Lichota – „Znachor”
Najlepsza Główna Rola Kobieca
- Kamila Urzędowska – „Chłopi”
- Lena Góra – „Imago”
- Magdalena Cielecka – „Lęk”
- Marta Nieradkiewicz – „Lęk”
- Maja Ostaszewska – „Zielona granica”
Najlepsza Reżyseria
- Jan Holoubek – „Doppelganger. Sobowtór”
- Paweł Maślona – „Kos”
- Grzegorz Dębowski – „Tyle co nic”
- Agnieszka Holland – „Zielona granica”
Najlepszy Scenariusz
- Andrzej Gołda – „Doppelganger. Sobowtór”
- Michał Kwieciński, Michał Matejkiewicz – „Filip”
- Michał Zieliński – „Kos”
- Grzegorz Dębowski – „Tyle co nic”
- Maciej Pisuk, Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko, Agnieszka Holland – „Zielona granica”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska
- Tomasz Schuchardt – „Doppelganger. Sobowtór”
- Robert Więckiewicz – „Filip”
- Jacek Braciak – „Kos”
- Robert Więckiewicz – „Kos”
- Piotr Pacek – „Kos”
Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca
- Ewa Kasprzyk – „Chłopi”
- Katarzyna Herman – „Doppelganger. Sobowtór”
- Sandra Drzymalska – „Filip”
- Agnieszka Grochowska – „Kos”
- Kinga Preis – „Święto ognia”
Najlepsze Zdjęcia
- Bartłomiej Kaczmarek – „Doppelganger. Sobowtór”
- Michał Sobociński – „Filip”
- Piotr Sobociński jr – „Kos”
- Paweł Edelman – „The Palace”
- Tomasz Naumiuk – „Zielona granica”
Najlepsza Scenografia
- Marek Warszewski – „Doppelganger. Sobowtór”
- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński – „Filip”
- Anna Anosowicz – „Kos”
- Joanna Macha – „Raport Pileckiego”
- Joanna Macha – „Znachor”
Najlepsza Muzyka
- Łukasz L.U.C. Rostkowski – „Chłopi”
- Jan Komar – „Doppelganger. Sobowtór”
- Zygmunt Konieczny – „Figurant”
- Mikołaj Trzaska – „Kos”
- Paweł Lucewicz – „Znachor”
Najlepsze Kostiumy
- Katarzyna Lewińska – „Chłopi”
- Weronika Orlińska – „Doppelganger. Sobowtór”
- Magdalena Biedrzycka, Justyna Stolarz – „Filip”
- Dorota Roqueplo – „Kos”
- Małgorzata Zacharska – „Znachor”
Najlepsza Charakteryzacja
- Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzieżawska – „Akademia Pana Kleksa”
- Mirela Zawiszewska, Justyna Osińska – „Doppelganger. Sobowtór”
- Agnieszka Jońca – „Figurant”
- Dariusz Krysiak – „Filip”
- Aneta Brzozowska – „Kos”
- Dariusz Krysiak – „Niebezpieczni dżentelmeni”
Najlepszy Montaż
- Rafał Listopad – „Doppelganger. Sobowtór”
- Nikodem Chabior – „Filip”
- Piotr Kmiecik – „Kos”
- Milenia Fiedler – „Liczba doskonała”
- Rafał Listopad – „Strzępy”
Najlepszy Dźwięk
- Michał Jankowski – „Chłopi”
- Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Przemysław Kamieński – „Doppelganger. Sobowtór”
- Krzysztof Jastrząb – „Figurant”
- Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Mariusz Wysocki – „Filip”
- Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień – „Kos”
- Leszek Freund – „Święto ognia”
- Robert Czyżewicz – „Znachor”
Najlepszy Dokument
- „Apolonia, Apolonia”, reż. Lea Glob
- „Pianoforte”, reż. Jakub Piątek
- „Twarze Agaty”, reż. Małgorzata Kozera-Topińska
- „Vika!”, reż. Agnieszka Zwiefka
- „Skąd dokąd”, reż. Maciej Hamela
Najlepszy Film Europejski
- „20 000 gatunków pszczół”
- „Aftersun”
- „Blisko”
- „Cicha dziewczyna”
- „W gorsecie”
- „W trójkącie”
Odkrycie Roku
- Łukasz L.U.C. Rostkowski – muzyka „Chłopi”
- Kamila Urzędowska – aktorka „Chłopi”
- Michał Kwieciński – scenariusz „Filip”
- Michał Zieliński – scenariusz „Kos”
- Grzegorz Dębowski – reżyseria „Tyle co nic”
Najlepszy Filmowy Serial Fabularny
- „1670”, reż. Maciej Buchwald, Kordian Kądziela, scen. Jakub Rużyłło, prod. Akson Studio dla Netflix
- „Absolutni debiutanci”, reż. Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha, scen. Nina Lewandowska, Kamila Tarabura, Jędrzej Napiecek, prod. ATM Grupa dla Netflix
- „Infamia”, reż. Anna Maliszewska, Kuba Czekaj, scen. Dana Łukasińska, Julita Olszewska, Anna Maliszewska, prod. Watchout Studio dla Netflix
- „Informacja zwrotna”, reż. Leszek Dawid, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla Netfllix
- „Warszawianka”, reż. Jacek Borcuch, scen. Jakub Żulczyk, prod. Magnolia Films dla HBO Europe