Nominowani do Polskich Nagród Filmowych ORŁY

Współfinansowany przez PISF film Jana P. Matuszyńskiego „Żeby nie było śladów” otrzymał najwięcej, bo aż 13 nominacji w 24. edycji Polskich Nagrod Filmowych ORŁY 2022, które zostaną przyznane w 19 kategoriach. Podczas konferencji prasowej Polska Akademia Filmowa ogłosiła apel do filmowców na całym świecie o sprzeciw wobec wojny na Ukrainie – Stop Russian War!

Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku i są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu. W tym roku w Konkursie Głównym członkowie Polskiej Akademii Filmowej wyłonili nominowanych spośród 71 filmów. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny o nominacje ubiegało się 67 tytułów, zaś w kategorii Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego – 19 produkcji. W kolejnym etapie wyłonieni zostaną laureaci. Nagrody przyznawane są w 19 kategoriach. Już 20 kwietnia zostanie ogłoszone nazwisko laureata ORŁA za Osiągnięcia Życia.

Podczas konferencji prasowej 16 marca br. Prezydent Polskiej Akademii Filmowej, Dariusz Jabłoński, ogłosił apel do wszystkich filmowców na całym świecie – Stop Russian War! Zwrócił się w nim do Ukraińców mówiąc, że ich kraj jest dzisiaj sercem Europy i walczy za Europę, oraz do Rosjan, oczekując ich odwagi w protestach przeciwko wojnie. W związku z apelem obecni na konferencji przedstawiciele wszystkich polskich organizacji filmowych wznieśli kartki z krwawym napisem na ukraińskiej fladze: Stop Russian War!

(fot. East News)

NOMINACJE 24. ORŁÓW, NAGRÓD POLSKIEJ AKADEMII FILMOWEJ:

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

– „Anette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
– „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
– „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
– „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
– „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)

NAJLEPSZY DŹWIĘK

– Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”
– Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”
– Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
– Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”
– Michał Robaczewski „Sweat”
– Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”
– Radek Ochnio „Wesele”
– Leszek Freund „Zupa nic”
– Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

– Dariusz Krysiak „Cudak”
– Alina Janerka „Furioza”
– Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”
– Mirosława Wojtczak „Mistrz”
– Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

– Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”
– Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”
– Dorota Roqueplo „Magnezja”
– Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
– Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”
– Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZY MONTAŻ

– Jarosław Kamiński „Aida”
– Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”
– Agnieszka Glińska „Lamb”
– Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”
– Krzysztof Komander „Wesele”

ODKRYCIE ROKU

– Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”
– Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”
– Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”
– Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”
– Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”  

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

– „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
– „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
– „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
– „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
– „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

– „1970” reż. Tomasz Wolski
– „Film balkonowy” reż. Paweł Łoziński
– „Polański, Horowitz. Hometown” reż. Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
– „Sędziowie pod presją” reż. Kacper Lisowski
– „Ucieczka na srebrny glob” reż. Kuba Mikurda 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

– Anna Dymna „Amatorzy”
– Agata Kulesza „Wesele”
– Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”
– Ewa Wiśniewska „Zupa nic”
– Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”
– Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

– Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”
– Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”
– Łukasz Simlat „Sonata”
– Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”
– Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

– Jasna Đuričić „Aida”
– Maria Dębska „Bo we mnie jest seks”
– Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”
– Magdalena Koleśnik „Sweat”
– Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

– Piotr Głowacki „Mistrz”
– Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”
– Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”
– Robert Więckiewicz „Wesele”
– Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA MUZYKA

– Maciej Zieliński „Gierek”
– Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”
– Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”
– Cezary Skubiszewski „Mosquito State”
– Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”
– Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”
– Mikołaj Trzaska „Wesele”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

– Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”
– Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”
– Marek Warszewski „Magnezja”
– Ewa Skoczkowska „Mistrz”
– Marek Warszewski „Wesele”
– Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

– Klaudiusz Dwulit „Furioza”
– Witold Płóciennik „Mistrz”
– Michał Englert „Teściowie”
– Piotr Sobociński jr „Wesele”
– Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
– Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”
– Arthur Reinhart „Żużel”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

– Jasmila Žbanić „Aida”
– Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”
– Wojtek Smarzowski „Wesele”
– Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”
– Maja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA REŻYSERIA

– Jasmila Žbanić „Aida”
– Paweł Łoziński „Film balkonowy”
– Magnus von Horn „Sweat”
– Wojtek Smarzowski „Wesele”
– Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”
– Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZY FILM

– „Aida”
– „Moje wspaniałe życie”
– „Wszystkie nasze strachy”
– „Wesele”
– „Żeby nie było śladów” 

Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych ORŁY dostępne są na stronie: www.pnf.pl

17.03.2022