Nowe sposoby dystrybucji

christian_gaines

Christian Gaines. Fot. Kamil Kubacka, Off Plus Camera

 

Podczas festiwalu Off Plus Camera odbyło się spotkanie z Christianem Gainesem z największej na świecie bazy filmowej IMDB.com, dawniej pracującego m.in w dziale festiwali American Film Institute i przy sekcji New Media festiwalu filmowego w Sundance.

 

Wykład dotyczący nowych sposobów dystrybucji filmowej Gaines rozpoczął od analizy pojęcia „niezależności” w stosunku do rynku filmowego. – Mówiąc o „niezależnym” kinie myślimy o filmach o małych budżetach, artystycznych, „europejskich” i robionych poza wielkimi hollywoodzkimi wytwórniami. – mówił Gaines. – Co zatem zrobić z filmami zrealizowanymi w cyklu „Zmierzch”, które powstały m.in. dzięki wytwórni Summit Entertainment, która nie była wielką hollywoodzką maszyną produkcyjną? Czy „niezależność” to jedynie stan umysłu? – pytał prowadzący.

 

Gaines podczas spotkania analizował początki amerykańskiego ruchu „Independent”, który jego zdaniem można datować na rok 1989, kiedy do kin trafiła niezależna, debiutancka produkcja „Seks, kłamstwa i kasety wideo” Stevena Soderbergha, której dystrybucją zajęła się firma Miramax. Następnie skupił się na analizie dwóch modeli dystrybucji filmowej: starego (opartego na wyłączności i elitarności, kiedy mamy do czynienia z niewieloma kanałami rozpowszechniania i np. tylko od woli dystrybutora zależy, ile miesięcy od kinowej premiery upłynie, nim film trafi na dvd) i nowego, opierającego się na jak najszerszym dostępie do filmu m.in. poprzez dystrybucję w Internecie. Christian Gaines przedstawił także dwie strategie marketingowe. Stara, oparta na systemie gwiazd, działa głównie w czasopismach, telewizji i radiu. Nowe strategie opiera się dziś natomiast na używaniu sieci społecznościowych i klipach wideo umieszczanych w Internecie.

 

Kolejnym punktem prezentacji było zapoznanie uczestników ze stronami internetowymi, takimi jak Kickstarter.com czy Indiegogo.com wspierającymi filmowców na zasadzie „crowdfunding” (uzyskiwanie kwot na produkcję filmu od potencjalnych widzów). Gaines przedstawił także strony internetowe zajmujące się promocją niezależnego kina  (jak np. Topspinmedia.com) i prezentowaniem go na platformach VOD (wideo na życzenie). Zaprezentował również przykłady zamieszczenia filmów w sieci, które stały się dużym sukcesem i miały sporą widownię internetową, jak dostępny także w Polsce na platformie Iplex.pl film „Wiek głupoty” autorstwa Franny Armstrong. Gaines opowiedział również o wytwórniach takich jak Magnolia Pictures i Spanner Films, pioniersko decydujących się na umieszczanie swoich filmów w Internecie wcześniej, niż w „tradycyjnej” dystrybucji kinowej.

 

Dużą część swojego wystąpienia Christian Gaines poświęcił omówieniu roli, jaką w rozpowszechnianiu filmów odgrywają festiwale. Coraz więcej z tych imprez – jak choćby Sundance czy Tribeca – decyduje się na rozpowszechnianie filmów w niewielkim zakresie w kinach i na stronach internetowych. Dodatkowo, festiwale filmowe oferują uczestnikom coś, czego jeszcze nie dają im formy internetowe: panele dyskusyjne, warsztaty czy imprezy branżowe, co sprzyja nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów, pomagających w promowaniu filmów.

 

Jak zatem w przyszłości będzie wyglądała dystrybucja filmowa? Na pewno będzie toczyła się na wielu polach. Pojawiło się już kilka książek, omawiających to zagadnienie: Gaines polecał m.in. „Fans, Friends and Followers” autorstwa Scotta Kirsnera oraz „Think Outside The Box Office” Jona Reissa. Zdaniem Gainesa największą przeszkodę w popularyzacji dystrybucji online stanowi obecnie brak szczegółowych regulacji prawnych dotyczących rozpowszechniania filmów w sieci.

 

Marta Sikorska

21.04.2011