Nowi dystrybutorzy polskich filmów

Dystrybucyjny oddział nowojorskiego Tribeca Film Festival, Tribeca Film, ogłosił wczoraj swoje plany na kolejne dwa lata. Tylko w 2011 roku Tribeca Film zamierza pokazać w kinach i poprzez różne platformy multimedialne, jak VOD czy dystrybucję cyfrową w Internecie, 26 filmów. Wśród nich znalazł się „Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego, który w USA nie miał oficjalnej dystrybucji kinowej, ale Tribeca Film zamierza go pokazać przez VOD i na innych platformach.

 

Film Jerzego Skolimowskiego jest jednym z dziewięciu nowych filmów, do których dystrybutor nabył prawa w ostatnim czasie. Tribeca Film to już nie tylko festiwal filmowy, ale od ubiegłego roku całkiem poważny zawodnik na rynku dystrybucji filmowej, wymieniany obok takich niezależnych dystrybutorów jak Magnolia Films i Oscilloscope. Od zapoczątkowania swojej działalności rok temu, Tribeca Film zdołała pokazać 12 filmów poprzez sieć wieloplatformowej dystrybucji składającej się z telewizji kablowej, VOD, telewizji satelitarnej pay-per-view, a także dystrybucję poprzez Amazon.com, iTunes, Vudu i przez Netflix Streaming.

 

Oprócz „Essential Killing”, Tribeca zamierza w tym roku dystrybuować m.in.: „The Bleeding House” Philipa Gelatta, debiut reżyserski Vincenta D’Onofrio „Don’t Go in the Woods”, trzeci film Petera Mullana („Orphans” i „The Magdalene Sisters”) „NEDS”, dokument Whitney Sudler-Smith „Ultrasuede: In Search of Halston”, „The Bang Bang Club” czyli fabularny debiut wielokrotnie nagradzanego dokumentalisty Stevena Silvera oraz „Last Night” Massy Tadjedin.

 

Do światowej dystrybucji trafią także najnowsze filmy Agnieszki Holland i Lecha Majewskiego. Sony Pictures Classics, specjalizujące się w promocji i dystrybucji w USA filmów nieanglojęzycznych nabyło prawa do rozpowszechniania w Stanach nowego obrazu Holland, zatytułowanego „Ukryci” („In Darkness”). Jest to koprodukcja polsko-niemiecko-kanadyjska. Dystrybucją filmu „Młyn i krzyż” Majewskiego zajmie się firma Wide Management, natomiast w USA film trafi na ekrany dzięki firmie Kino Lorber. Wide Managment zapowiada również dystrybucję obrazu m.in. w Hiszpanii, Japonii, Argentynie i Australii.


Joanna Ozdobińska, Nowy Jork

01.03.2011