Off Camera Pro Industry: dzień drugi

Tematem drugiego dnia wydarzenia Off Camera Pro Industry była produkcja filmów niskobudżetowych. Swoim doświadczeniem z gośćmi festiwalu Netia Off Camera dzielili się Katriel Schory, dyrektor Izraelskiego Funduszu Filmowego oraz twórcy filmu „Baby Bump” – reżyser Kuba Czekaj i producentki Magdalena Kamińska i Agata Szymańska.

Wykład Katriela Schory’ego

Katriel Schory, fot. Dominika Jaruga

Siła tkwi w filmach niskobudżetowych

Swój wykład „Mikrobudżety i inne kreatywne metody realizacji filmów” szef Izraelskiego Funduszu Filmowego podzielił na dwie części. W pierwszej z nich dzielił się z polskimi filmowcami swoim doświadczeniem jako producent. W drugiej części przedstawił omawiane zagadnienie z perspektywy dyrektora funduszu filmowego.

Katriel Schory kilkakrotnie podkreślał jak ważna jest w branży filmowej historia, którą chcemy opowiedzieć. Porównał zawód producenta do bycia łowcą, który śledzi swoją zdobycz, którą w tym przypadku jest historia. Zwrócił także uwagę na to, że film jest oczywiście manipulacją, ale ważne jest, żebyśmy umieli postawić granicę i, co najważniejsze, byli zawsze oddani i wierni swojemu projektowi do końca, bo to my jako twórcy wybraliśmy ten projekt i jesteśmy za niego odpowiedzialni. Podkreślał przy tym, że reżyser i producent muszą być liderami projektu i ciągnąć za sobą resztę ekipy, a nie ją pchać.

Dać twórcom nadzieję i szansę na zrobienie filmu

Przechodząc do części poświęconej produkcji filmów niskobudżetowych, stwierdził, że w Europie mamy pieniądze na development, ale wciąż mało osób z nich korzysta, bo filmowcy nie wierzą w development. Sama idea stworzenia programu finansującego filmy niskobudżetowe była ukłonem w stronę filmowców, którzy większą część swojego życia czekają na zebranie wystarczającej ilości funduszy. Dzięki programowi filmów niskobudżetowych Izraelski Fundusz Filmowy może pomóc wielu filmowcom skrócić czas oczekiwania na zrobienie filmu.

„Chcieliśmy dać twórcom nadzieję i szansę na zrobienie filmu. Chcieliśmy skrócić im czekanie na zebranie funduszy” – mówił Katriel Schory. – „Tworząc ten program, wiedzieliśmy, że musimy dogadać się ze związkami aktorskimi, bo do tych filmów potrzebowaliśmy profesjonalnych aktorów. Podjęliśmy też decyzję o tym, że filmy te nie muszą być produkowane przez znane firmy producenckie”. 

Według Katriela Schory’ego istniało zapotrzebowanie na taki program, który cieszy się wielkim zainteresowaniem filmowców, a filmy wyprodukowane w jego ramach są obecne na największych światowych festiwalach. Swój wykład ilustrował przykładami filmów nagrodzonych i pokazywanych m.in. na Sundance lub w Rotterdamie. Jednym z filmów, na które zwrócił szczególną uwagę był polityczny obraz „Room 514” (nagroda na Tribeca Film Festival). Gdy twórcy filmu zgłosili się do niego, zaoferował im 45 tysięcy euro. Film został nakręcony w 4 dni, ale żeby to osiągnąć okres zdjęciowy poprzedziły próby z aktorami i operatorem. Katriel Schory uczulał filmowców, że w przypadku krótkiego okresu zdjęciowego próby są niezbędne.

„Wchodząc na plan, musimy wiedzieć dokładnie, co chcemy zrobić, bo, mając 4-5 dni zdjęciowe, nie mamy czasu na zastanawianie się co chcemy zrobić” – przestrzegał filmowców.

Ryzyko i dawanie szans

„Filmy z tego programu są dla nas zawsze największym zaskoczeniem. Ten program jest obarczony olbrzymim ryzykiem, ale wierzę, że publiczne fundusze są po to, by ryzykować i dawać szanse. Fundusze filmowe nie są od tego, by zachowywać się jak amerykańskie studia filmowe” – podsumował swój wykład Katriel Schory.

Case study z twórcami filmu „Baby Bump”

Twórcy filmu „Baby Bump”, fot. Michał Lichtański

Kolejne spotkanie było szansą na rozmowę z twórcami filmu, który powstał w ramach programu przeznaczonego dla produkcji niskobudżetowych. Zgromadzeni goście poznali szczegółowo proces powstawania filmów rozwijanych w ramach programu Biennale College Cinema. Twórcy filmu chętnie dzielili się swoimi przemyśleniami i doświadczeniem, które wynieśli z pracy nad projektem. Producentki Magda Kamińska i Agata Szymańska opowiedziały również o wyzwaniu jakiego się podjęły – samodzielnej dystrybucji filmu (kinowa premiera „Baby Bump” odbędzie się 3 czerwca). Obie zgodnie opowiadały, że prowadzenie projektu od samego początku do końca, czyli łącznie z samodzielną dystrybucją jest niezwykle wzbogacającym doświadczeniem.

„‹Baby Bump› powstał z mojej niecierpliwości robienia filmów. Do mojego pierwszego filmu ‹Królewicza Olch› długo zbieraliśmy budżet i żeby nie zwariować pojawił się pomysł zgłoszenia się do programu Biennale College Cinema” – mówił na spotkaniu Kuba Czekaj, czym potwierdził to, co kilka godzin wcześniej podczas swojego wykładu mówił Katriel Schory. 

Film „Baby Bump” bierze obecnie udział w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych festiwalu Netia Off Camera. Zwycięski obraz poznamy podczas Gali Zamknięcia, w sobotę, 7 maja. 

Partnerami Off Camera Pro Industry są: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Film Commission Poland, Kancelaria Prowisz i Partnerzy, EAVE, TorinoFilmLab, Polski Instytut Sztuki Filmowej i województwo małopolskie.

06.05.2016