Oscars 2024 Shortlists: kilka szans na polskie nominacje

Współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej obraz „Skąd dokąd” (reż. Maciek Hamela) znalazł się na tzw. shorliście w kategorii Najlepsza Pełnometrażowy Film Dokumentalny. W tej samej kategorii powalczy również „Apolonia, Apolonia” (reż. Lea Glob), którego polską producentką jest Małgorzata Staroń (Staron Film). Ponadto szanse na nominację ma również brytyjsko-polski obraz „Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera. Film znalazł się wśród 15 tytułów w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Ma on szansę na oscarową nominację także za muzykę i dźwięk. Polska producentką obrazu jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions). „Chłopi” wciąż w grze! Film w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchman ma szansę na oscarową nominację w kategorii Najlepszy Film Animowany. Wszystkie wymienione filmy są współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Nominacje do Nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej zostaną ogłoszone 23 stycznia, a statuetki wręczone podczas 96. gali Oscarów w Los Angeles, która odbędzie 10 marca 2024 roku.

– To sukces i dowód na silną pozycję polskiej kinematografii na świecie. Jestem podekscytowany, że po raz kolejny polscy twórcy znaleźli się na krótkiej liście, a filmy współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej reprezentowane są w kategoriach: Najlepszy Pełnometrażowy Dokument, Najlepszy Film Międzynarodowy, Najlepszy Dźwięk i Najlepszą Muzyka – mówi Dyrektor PISF Radosław Śmigulski.

Radość polskich twórców

– Całą ekipą „Skąd dokąd” bardzo się cieszymy z tego wyróżnienia. Włożyliśmy ogrom pracy, aby nasz film i przekaz, który ze sobą niesie, wybrzmiał szeroko i dotarł jak najdalej i chyba się udało. Jak widać, siła opowieści naszych bohaterek i bohaterów wystarczy, aby kino mówiło samo za siebie, kiedy jest szczere i autentyczne – przyznaje Maciek Hamela.

– Cieszę się bardzo, że Akademia zauważyła film, który nie tylko jest ważną osobistą wypowiedzią o trudach życia młodej artystki, ale także mocnym głosem na rzecz równouprawnienia kobiet w obszarze sztuki. Jestem szczęśliwa, że dzięki wsparciu PISF i Funduszu Regionalnego Pomerania Film – mogłam koprodukować tak ambitny i wyjątkowy film jakim jest „Apolonia Apolonia” – podkreśla Małgorzata Staroń (Staron Film).

„Skąd dokąd” (reż. Maciek Hamela)

Co wiemy o tych filmach?

Film „Skąd dokąd” (ang. In the Rearview) to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (звідки / zvidky) i „dokąd” (куди / kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.

Obraz zdobył dwie nagrody podczas tegorocznego Millennium Docs Against Gravity, a także był prezentowany na festiwalu w Cannes w ramach sekcji ACID. Od tamtej pory otrzymał m.in. główną nagrodę jury podczas Sheffield DocFest, Nagrodę dla Najlepszego Pełnometrażowego Dokumentu Ukraińskiego na Odesa International Film Festival oraz nagrody na festiwalach w Hamburgu i Zurychu.

Autorem scenariusza i reżyserem „Skąd dokąd” jest Maciek Hamela, a autorami zdjęć: Yura Dunay, Wawrzyniec Skoczylas, Marcin Sierakowski i Piotr Grawender. Za montaż odpowiada Piotr Ogiński, za muzykę – Antoni Komasa Łazarkiewicz, za postprodukcję dźwięku Marcin Lenarczyk, a za postprodukcję koloru Aleksandra Kraus. Producentami filmu są Piotr Grawender (Affinity Cine) i Maciek Hamela (Impakt Film), a koproducentami Jean-Marie Gigon (SaNoSi Productions) i Anna Palenchuk (435 FILMS).

„Apolonia Apolonia” (reż. Lea Glob)

„Apolonia, Apolonia” to dokument, którego bohaterką jest francusko-polska malarka Apolonia Sokol, która opuszcza Danię i przeprowadza się do rodzinnego miasta – Paryża, by tam tworzyć swoje dzieła. W filmie przedstawiona została droga jej osobistego i artystycznego rozwoju – od dojrzewania talentu, aż po przejście na komercyjną stronę świata artystycznego.

Ta duńsko-polsko-francuska produkcja nagradzana była na takich festiwalach jak: IDFA w Amsterdamie, Göteborg Film Festival, International Human Rights Documentary Film Festival czy Millennium Docs Against Gravity. Polską producentką obrazu jest Małgorzata Staroń, za realizację dźwięku odpowiada Anna Żarnecka-Wójcik, autorkami zdjęć są: Magdalena Bojdo i Maggie Olkuska, a kierowniczką produkcji – Joanna Tatko.

„Strefa interesów” (reż. Jonathan Glazer)

„Strefa interesów” (ang. The Zone of Interest) to film, którego polską producentką jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions), to wstrząsająca opowieść o domowej idylli w cieniu krematoriów, czyli życiu rodzinnym komendanta Auschwitz, Rudolfa Hössa. W rolach głównych występują: Sandra Hüller (Hewdig Höss) i Christian Friedel (Rudolf Höss).

Film miał swoją premierę światową na tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie zdobył Grand Prix oraz nagrodę FIPRESCI. Był nominowany w aż pięciu kategoriach do Europejskich Nagród Filmowych i ma szansę na trzy statuetki Złotych Globów. Za zdjęcia do filmu, które w całości realizowane były w Polsce – odpowiada dwukrotnie nominowany do Oscara Łukasz Żal. Wśród polskich twórców obrazu są także: Joanna Kuś (scenografia), Waldemar Pokromski (charakteryzacja), Małgorzata Karpiuk (kostiumy), Małgorzata Bereźnicka (kierowniczka produkcji, Extreme Emotions), Bartek Raiński (koproducent) i Stanisław Cuske (operator). Obraz do polskich kin wprowadzi Gutek Film.

Warto dodać, że w kategorii Najlepsza Piosenka pojawiła się kompozycja amerykańskiej wokalistki Olivii Rodrigo „Can’t Catch Me Now” do filmu „Igrzyska Śmierci: Ballada Ptaków i Węży”, który zyskał dofinansowanie w ramach programu tzw. „zachęt”, czyli Cash Rebate. Zdjęcia częściowo kręcone były w Polsce, m.in. we Wrocławiu i jego okolicach.

21.12.2023