Otwarcie Pracowni Filmoteki Szkolnej

W dniach 9,10 i 11 kwietnia Polski Instytut Sztuki Filmowej otworzył Pracownie Filmoteki Szkolnej w kolejnych trzech województwach: pomorskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim. Do końca roku planowane jest otwarcie pracowni filmowych we wszystkich województwach.

Uroczyste otwarcie

We wszystkich miastach w uroczystościach otwarcia wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych, liderzy Filmoteki Szkolnej, dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz uczniowie. Polski Instytut Sztuki Filmowej reprezentowała Anna Sienkiewicz-Rogowska, Pełnomocnik Dyrektora PISF ds. Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji.

Otwarcie pracowni Filmoteki Szkolnej w Gdańsku

– Mam nadzieję, że jakość filmów, które będą tutaj wyświetlane i emocje z nimi związane wzmocnią klimat szkoły, która przez niektórych nazywana jest Hogwartem – przywitał zebranych Andrzej Nowakowski, Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Gdańsku.

 

W trakcie konferencji dużo miejsca poświęcono pracy wkładanej w rozwój projektu przez nauczycieli – Liderów Filmoteki Szkolnej, którzy zarażają ideą projektu kolejne szkoły. – To, że znajdujemy się akurat w tej szkole to zasługa Pani Jolanty Manthey i jej pracy na co dzień, jej deklaracji, że chce być Liderem Filmoteki Szkolnej i chce swoją energię wykorzystywać na pracę z nauczycielami i uczniami z całego województwa – mówiła Anna Sienkiewicz-Rogowska. Liderce oraz nauczycielom dziękował również Piotr Kowalczuk, Dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku: – Będziemy szukać takich perełek jak ten program i z chęcią będziemy je wspierać.

Zsieciowane instytucje mogą więcej

– Prace nad edukacją filmową Polski Instytut Sztuki Filmowej prowadzi od początku swojego istnienia i dzięki temu, że ta instytucja powstała, edukacja filmowa może się stać czymś większym. Nie bylibyśmy w stanie prowadzić tych działań bez instytucji skojarzonych w Koalicji dla Edukacji Filmowej. To dzięki wspólnej pracy docieramy do wszystkich szkół w Polsce z naszymi newsletterami. Dzięki zsieciowaniu nauczycieli mamy szansę pracować z coraz większą liczbą pedagogów i zarażać miłością do filmu coraz większą grupę uczniów. Do końca roku dzięki takiej współpracy otworzymy 16 pracowni. Mamy świadomość, że jedna pracownia na całe województwo to za mało. Mamy deklarację ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącą wsparcia finansowego dla tego projektu. Potrzebujemy jednak wsparcia ze strony jednostek samorządu lokalnego – przekonywała do podjęcia ściślejszej współpracy Anna Sienkiewicz-Rogowska.

Potrzeba edukacji artystycznej w szkołach

– W Polsce deficyt edukacji artystycznej jest ogromny, dlatego tak miło obserwuje się to, co PISF robi w zakresie jej upowszechniania – chwaliła projekt Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Beata Jaworowska, Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. – Obiecuję, że przyłożymy się do tego programu.

 

– Czekamy na przyszłych artystów wychowanych na programie edukacji filmowej Polskiego Instytutu sztuki Filmowej, nie tylko filmowców, bo jak wiadomo od filmu do innych dziedzin sztuki jest niedaleko – mówił filmoznawca dr Artur Majer.

 

O potrzebie wdrażania takich projektów mówiła również aktorka Sandra Staniszewska. – Bardzo żałuję, że nie było takiej inicjatywy kiedy ja byłam w liceum, bo bardzo mi tego brakowało. Dopiero na studiach aktorskich nadrabiamy wiedzę na temat filmów. Mamy tylu świetnych twórców, którzy zasługują na to, żeby ich nazwiska były znane młodszym pokoleniom – i żartowała – Na waszym miejscu oglądałabym tutaj co najmniej dwa filmy dziennie.

 

– Pracownia da nam możliwość większych działań, które już teraz prowadzimy w zakresie edukacji filmowej. Mamy w planach święto kina połączone z przeglądem filmów uczniowskich z całego województwa – podkreśliła Jolanta Manthey.

Otwarcie pracowni w Połczynie-Zdroju

Film w podstawie programowej

Podczas otwarcia Pracowni w Zespole Szkół im. St. Staszica w Połczynie-Zdroju Katarzyna Parszewska, Starszy Wizytator z Zachodniopomorskiego Kuratorium Oświaty w Szczecinie, zwróciła uwagę na miejsce filmu w podstawie programowej.

 

– Film jest ważnym elementem edukacji wychowawczej i dydaktycznej. Warto podkreślić, że w preambule ustawy o systemie oświaty wspomniano, że jednym z celów wychowania jest poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego, a dziedzictwo filmowe jest jego znaczącą częścią. Decyzja ministra w rozporządzeniu o podstawie programowej wymienia film w 2 obszarach w ramach edukacji polonistycznej, film jako jeden z tekstów kultury oraz wiedzy o kulturze – podkreśliła Katarzyna Parszewska, dodając – Film jest dziełem sztuki, ale jest też fenomenem kultury masowej wykorzystywanym np. w filmach reklamowych, dlatego powinniśmy uczyć się, jak tę symbolikę odczytywać po to, żeby nie być bezbronnym i umieć się temu przeciwstawić. Filmoteka Szkolna ma za zadanie wykształcić świadomych odbiorców i twórców kultury.

Filmy dostępne online dla każdego

– Równocześnie z otwieraniem nowych pracowni filmowych w szkołach udostępniliśmy kolejne filmy na platformie filmotekaszkolna.pl. Łącznie w serwisie mamy już 121 filmów dostępnych dla nauczycieli i uczniów, wystarczy się tam tylko zalogować – mówiła Anna Sienkiewicz-Rogowska. – Argument, że nie ma czasu na oglądanie filmów w szkole został obalony dzięki temu projektowi. Wspólnie chcemy kształcić nową elitę, z którą w przyszłości spotkamy się w kinie.

Noc filmów i szkolny DKF

– Ta pracownia jest podziękowaniem dla moich uczniów za wspólną pracę – mówiła Kinga Dolatowska – Już teraz planuję warsztaty w pracowni, noc filmów i szkolny DKF.

 

– Zazdroszczę Wam tej pracowni i Nocy Filmów. Zresztą uwielbiam oglądać filmy o każdej porze. Wykorzystajcie to, że szkoła umożliwia wam taki rozwój, daje wam prawdziwe kino za darmo – apelowała aktorka Sandra Staniszewska.

Otwarcie pracowni w Białych Błotach

Film nie tylko na polskim

– Film nie musi być obecny tylko na lekcjach polskiego – mówiła w Gimnazjum im. M. Rejewskiego w Białych Błotach Anna Sienkiewicz-Rogowska. – Zdarza się, że nauczyciele fizyki, czy chemii prowadzą koła filmowe i kręcą z uczniami filmy oświatowe w trakcie przeprowadzania eksperymentów na lekcjach. Doskonałą okazją jest godzina wychowawcza, bo o niektórych tematach zdecydowanie łatwiej rozmawia się po obejrzeniu mądrego filmu.

Filmotekaszkolna.pl bazą pomocy dydaktycznej dla nauczycieli

– Nieoceniona jest pomoc warsztatowa i dydaktyczna dostępna poprzez portal filmotekaszkolna.pl dla nauczycieli wszystkich przedmiotów. Poprzez te materiały łatwiej jest zrozumieć trudną sztukę filmową i przekazać wiedzę zawartą w podstawie programowej. Myślę, że warsztaty dla nauczycieli są clou projektu. Jako kuratorium będziemy propagować ten projekt i przekazywać do szkół informacje na jego temat – obiecywał Zbigniew Blinkiewicz, Wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.

 

– Jesteście dla nas ogromnym wsparciem. Wiem, że zawsze mogę liczyć na waszą pomoc. Strona filmotekaszkolna.pl jest bardzo przyjazna dla nauczycieli, bez względu na ich wcześniejsze przygotowanie w zakresie prowadzenia lekcji multimedialnych i omawiania filmów – opowiadała Ewa Jakubowska lokalna Liderka Filmoteki Szkolnej. – Otwarcie pracowni jest wielkim świętem dla naszej młodzieży.

Idea programu Filmoteka Szkolna

– Idea Filmoteki Szkolnej jest taka, że film nie pojawia się na lekcji przypadkowo. Młodzież jest przygotowana do zobaczenia tego filmu, zawsze jest poinformowana o czym ten film jest, kto jest reżyserem, dlaczego właśnie teraz pojawia się ten film, a nie jakiś inny. Oglądamy film z jakimś mottem, żeby potrafić mówić o języku filmu, biorąc pod uwagę światło, montaż i wiele innych czynników – tłumaczyła Ewa Jakubowska, lokalna Liderka Filmoteki Szkolnej.

Warsztaty reporterskie dla uczniów i wykłady z filmoznawcami dla nauczycieli

Inauguracja Pracowni Filmoteki Szkolnej w każdej ze szkół wzbogacona była o warsztaty dziennikarskie prowadzone przez dziennikarzy TVP Kultura i warsztaty dla młodzieży, które prowadziła publicystka popkulturalna Kaja Klimek. Filmy nakręcone przez uczniów podczas warsztatów dziennikarskich są do zobaczenia na stronie Filmoteki Szkolnej. Nauczyciele w tym czasie mogli wziąć udział w wykładach z filmoznawcami prof. Piotrem Zwierzchowskim i dr Arturem Majerem.

 

Kolejne pracownie Filmoteki Szkolnej zostaną otworzone w połowie maja.

 

Magdalena Wylężałek

17.04.2014

Galerie zdjęć