"Perspektywa" dla Macieja Bochniaka

Maciej Bochniak, reżyser i scenarzysta filmu „Disco polo”, otrzymał nagrodę imienia Janusza „Kuby” Morgensterna „Perspektywa”.

 Najbardziej obiecujący debiut

„Perspektywa” to nagroda przyznawana za najbardziej obiecujący debiut dla reżysera, którego twórczość posiada wielki potencjał i perspektywę rozwoju na przyszłość. W Kapitule przyznającej nagrodę zasiadają: Krystyna Cierniak-Morgenstern – pomysłodawczyni Nagrody „Perspektywa” i przewodnicząca Kapituły oraz Jacek Bromski, Andrzej Kotkowski, Michał Kwieciński, Agnieszka Odorowicz i Grażyna Torbicka. Fundatorem Nagrody „Perspektywa” w wysokości 30 tysięcy złotych jest Polski Instytut Sztuki Filmowej.

– Pretendentów do nagrody było w tym roku bardzo wielu, co sprawiło, że każdy z członków kapituły miał swojego faworyta. Wypracowanie wspólnego stanowiska wydawało się bardzo trudne, aż do momentu, kiedy nie zaczęliśmy omawiać filmu Macieja Bochniaka. „Disco polo”, choć wyrasta znacznie poza ramy typowego kina artystycznego, wydało nam się znakomitym kandydatem do nagrody. Nie jest to bynajmniej puste kino rozrywkowe. To znakomicie wyreżyserowany film, który operując precyzyjnie przemyślaną konwencją, wykorzystuje fenomen muzyki disco polo do opowiedzenia o burzliwych przemianach, których byliśmy świadkami po upadku komunizmu. Maciej jest niezwykle zdolnym i zdeterminowanym młodym człowiekiem z wielkim potencjałem i perspektywą rozwoju na przyszłość – podsumowała Krystyna Cierniak-Morgenstern.

– Ta nagroda w tym roku jest wyjątkowa, bo jest nagrodą za profesjonalizm, umiejętność operowania językiem i obrazem filmowym – mówiła dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej  Magdalena Sroka wręczając Maciejowi Bochniakowi nagrodę.

Kreacyjny film rozrywkowy dla szerokiej publiczności

– Jestem bardzo szczęśliwy z otrzymania tak ważnego wyróżnienia, jakim jest nagroda imienia Janusza „Kuby” Morgensterna „Perspektywa”. Cieszę się tym bardziej, że film „Disco polo” nie jest reprezentantem typowego kina artystycznego. To mocno kreacyjny film rozrywkowy dla szerokiej publiczności. Jako twórcy staraliśmy się jednak bardzo, żeby owa rozrywka była na jak najwyższym poziomie, aby wykraczała poza umowne ramy tego, co nazywamy kinem komercyjnym – mówił Maciej Bochniak.

Urodzony w 1984 roku w Krakowie, laureat tegorocznej „Perspektywy” jest reżyserem, scenarzystą (absolwentem Wyższego Studium Scenariuszowego Szkoły Filmowej w Łodzi), perkusistą (ukończył Państwową Szkołę Muzyczną w Krakowie) i producentem. W filmie debiutował krótkometrażowym „I love you so much” (2009) oraz dokumentem „Przyjęcie” (2011) w ramach programu „Pierwszy Dokument” w Studio Munka-SFP. Jest współautorem filmu fabularnego „Pokój”, autorem pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Miliard szczęśliwych ludzi” (produkcja HBO Central Europe, Buksfilm, Impression2films), którego pretekstem była chińska przygoda zespołu Bayer Full. „Disco polo” jest jego pełnometrażowym debiutem fabularnym. Maciej Bochniak jest również autorem reklam telewizyjnych, teledysków oraz fabularnych scenariuszy krótko i pełnometrażowych.

„Disco polo”

„Disco polo” (produkcja Alvernia Studios) to komediowy thriller, szalony romans oraz film drogi podany z lekkością i w oparach absurdu. Szalone lata dziewięćdziesiąte, gdy nad Wisłą zagościła wolność, a cała Polska śniła amerykański sen. Wielka transformacja, gorączka złota, spełniają się marzenia „od zera do Rockefellera”. Tomek (Dawid Ogrodnik) i Rudy (Piotr Głowacki) – chłopaki z prowincji napędzani pasją i marzeniami żegnają szarą rzeczywistość i ruszają na podbój discopolowych list przebojów. Karierę zaczynają od koncertów w remizach i wiejskich dyskotekach, by w końcu jako grupa Laser brawurowo wedrzeć się na muzyczne salony, czyli do wytwórni Alfa, w której króluje jedyny prawdziwy Polak – Daniel Polak (Tomasz Kot). Tam Tomek zakochuje się w pięknej i ekscentrycznej diwie Gensoninie (Joanna Kulig), zdobywa kasę i sławę, a wszystkie dziewczyny tańczą już tylko dla niego. Lecz sukces ma swoją cenę – dolary pozornie dają wolność i swobodę, a z amerykańskiego snu można się szybko i brutalnie przebudzić.

Debiut Macieja Bochniaka zobaczyło w kinach ponad 875 tysięcy widzów.

Laureaci „Perspektywy”

Pierwszym laureatem „Perspektywy” – za rok 2011 – był Adrian Panek. Reżyser otrzymał statuetkę za swój debiutancki film „Daas”. Rok później nagrodę dostali ex aequo: Maria Sadowska za „Dzień kobiet” oraz Bodo Kox za „Dziewczynę z szafy”. Podczas kolejnej edycji laury trafiły w ręce trójki młodych filmowców (ex aequo): Elżbiety Benkowskiej za film „Olena”, Julii Kolberger za film „Mazurek” oraz Łukasza Ostalskiego za film „Matka”. W ubiegłym roku „Perspektywę” otrzymała Katarzyna Jungowska za film „Piąte: nie odchodź”.

Uroczyste wręczenie tegorocznej Nagrody „Perspektywa” odbyło się w poniedziałek, 16 listopada 2015 roku, w warszawskim kinie Kultura. Organizatorami gali byli: Stowarzyszenie Filmowców Polskich i Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Na podstawie materiałów SFP

17.11.2015