Pierwsza sesja Dragon Forum 2012

Dorota Roszkowska. Fot. Marcin Kułakowski, PISF

Dorota Roszkowska. Fot. Marcin Kułakowski, PISF

 

Pierwsza sesja przeznaczonego dla dokumentalistów programu Dragon Forum 2012, poświęcona rozwojowi scenariuszy, odbywała się w Warszawie w dniach 24-27 stycznia. Warsztaty uczące sztuki pitchingu są współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

W styczniowej sesji Międzynarodowej Akademii Dokumentu Dragon Forum wzięli udział autorzy 15 projektów. Codzienny program obejmował zajęcia z międzynarodowymi ekspertami, prezentacje zakwalifikowanych projektów filmowych, wykłady i  masterclassy. Wieczorem odbywały się pokazy filmów dokumentalnych, których produkcja związana jest z działalnością Dragon Forum.

 

– Mieliśmy około 50 zgłoszeń. Można powiedzieć, że do udziału w sesji przeszedł co trzeci projekt. W Krakowie chcemy pokazać około 20 projektów – powiedziała w rozmowie z PISF organizująca Dragon Forum Dorota Roszkowska z Arkana Studio. – Zorganizujemy drugą turę naboru – tylko na pitching. Tam będą przyjmowane projekty bardziej zaawansowane; na etapie zdjęć czy post-produkcji. Zapraszamy dojrzałych twórców na rozmowy indywidualne z zagranicznymi inwestorami.

Warsztaty dla ciekawych świata

– Po raz pierwszy o Dragon Forum usłyszałam od kolegi dokumentalisty spoza Polski, który brał udział w jednej z edycji. Po raz drugi również od kolegi i również spoza Polski, więc stwierdziłam, że muszę sama się zgłosić. Mam wprawdzie spore doświadczenie w pracy dla telewizji, ale potrzebuję wskazówek jak rozwijać pełnometrażowe filmy z myślą o dystrybucji kinowej – w rozmowie z PISF powiedziała Agnieszka Zwiefka, jedna z uczestniczek warsztatów. Podczas Dragon Forum rozwijała ona projekt „Albert Cinema”. Będzie to dokument o bezdomnych, którzy zajmują się realizacją filmów. – To temat na film, historia, która musi zostać opowiedziana. Nie ma przecież drugiej takiej ekipy filmowej na całym świecie – ekipy składającej się wyłącznie z bezdomnych mężczyzn. Myślę, że film cieszyłby się powodzeniem zwłaszcza wśród publiczności festiwalowej, kinomaniaków, którzy docenią twórczość moich bohaterów. To jednak nie tylko opowieść o miłości do kina, ale też o tym jak pasja zmienia życie człowieka – podkreśliła Zwiefka.

Początki Dragon Forum

– Osiem lat temu pojawiła się idea pitchingów. Przez wiele lat pracowałam na międzynarodowym rynku audiowizualnym. W Programie 2 Telewizji Polskiej byłam redaktorem zamawiającym od koprodukcji z ARTE, dużo podróżowałam, wiedziałam, co się dzieje w Europie. Zauważyłam, że taka metoda prezentowania projektów jak pitchingi zaczęła być popularna i skuteczna. Pojawił się pomysł, aby robić to również w Polsce – powiedziała w rozmowie z PISF Dorota Roszkowska.

 

– Myślę, że to jest ważne, że w Polsce jest forum finansowe o zasięgu międzynarodowym, że do Polski przyjeżdżają ludzie szkolić się z zakresu filmu dokumentalnego, również szukać wsparcia biznesowego. Dokument jest bardzo silnym produktem polskiej kinematografii, o ogromnej sile promocyjnej dla naszej kultury. Myślę, że pitching Dragon Forum pomógł festiwalowi w Krakowie unowocześnić się. Dragon Forum zyskał renomę w Europie i należy do stałych imprez kalendarza filmowego wielu najważniejszych instytucji i osób zajmujących się dokumentem – zauważyła Roszkowska.

 

Dzięki sieci kontaktów tworzonych i utrzymywanych przez Dragon Forum miały szansę powstać takie koprodukcje jak „Crulic – the Path to Beyond” Anci Damian z Rumunii,  „Invisible Strings – Talented Pusker Sisters” Agnes Sos z Węgier,  „Mum died on Saturday in the Kitchen” Maksima Vasyanovicha z Ukrainy, czy „Królik po berlińsku” Bartka Konopki, „Themerson & Themerson” Wiktorii Szymańskiej i „Gugara” Andrzeja Dybczaka i Jacka Nagłowskiego.

Pierwsza sesja 2012

Adam Papliński, współorganizator Dragon Forum: – W tym roku mieliśmy sytuację specyficzną, ponieważ 4 projekty zostały przyjęte w wyniku zwycięstwa w konkursie w innym naszym przedsięwzięciu – Polskiej Akademii Dokumentu w ramach  prezydencji. Wydarzenie to organizowaliśmy w Kijowie, Moskwie i Mińsku. Tegorocznym celem było zwiększenie puli projektów ze wschodu i to się udało.

 

Dorota Roszkowska uważa także, że niezwykle potrzeba i istotna jest odbywająca się w pierwszej sesji praca przeprowadzana podczas developmentu. – W naszym przypadku znakomicie sprawdza się idea rozwijania projektu w zespołowej dyskusji. Na Dragon Forum młodzi twórcy podczas rozmów z ekspertami, z mistrzami gatunku rozwijają się i tak było też tym razem. Mistrzem Dragon Forum jest w tym roku ponownie Jerzy Śladkowski, wybitny polski reżyser mieszkający na co dzień w Szwecji. Program organizujemy bardzo intensywnie, tak żeby były to 4 dni od rana do nocy poświęcone tylko filmom. Chcemy tym uzyskać skupienie, koncentrację na projekcie, pobudzić kreatywność – podsumowała sesję.

 

Warsztatom towarzyszą spotkania z przedstawicielami branży filmowej. – Naszym partnerem prawie od samego początku jest HBO, stacja, która ma bardzo wyraźną politykę dotyczącą filmu dokumentalnego i bardzo intensywnie takie filmy wspiera (…). Ten jeden z największych producentów na świecie inwestuje w filmy dokumentalne w Centralnej Europie i  z tą polityką redakcyjną zapoznaliśmy naszych uczestników – podkreślali organizatorzy warsztatów.

 

– Oczywiście zawsze dbamy o to, by uczestnicy wiedzieli, jak funkcjonuje Polski Instytut Sztuki Filmowej i dlatego zapraszamy reprezentanta PISF, żeby zrobił  krótką prezentację tego, jak działa Instytut. Ważna nowość dla młodych twórców to fundusze regionalne. Zorganizowaliśmy w tym roku spotkanie z przedstawicielami Mazowieckiego Funduszu Filmowego.

Nowe tendencje w dokumencie

– Równolegle do wersji telewizyjnej „Albert Cinema” będzie powstawać też wersja interaktywna – mamy więc nadzieję na zainteresowanie projektem również tych, których naturalnym medialnym środowiskiem jest internet, a nie telewizji, i którzy nie stanowią tradycyjnej festiwalowej publiczności – mówiła Agnieszka Zwiefka. Podczas warsztatów Dragon Forum ona i inni uczestnicy mogli się sporo dowiedzieć o „webdocs” – dokumentach realizowanych z myślą o prezentowaniu ich w sieci.

 

– Rzeczywiście, po raz kolejny prezentujemy w Polsce webdocs – potwierdza Roszkowska. – Podczas festiwalu „Sztuka dokumentu” naszym gościem był Serge Gordey, który prezentował m.in. projekt „Miami Havana”. W tym roku także gościliśmy autora projektu internetowo-telewizyjnego. Georg Tschurtschenthaler, który również prowadził zajęcia  w czasie sesji Akademii, zaprezentował jeden z odcinków „Farewell Comrades!” . Projekt dotyczy 20 rocznicy upadku imperium sowieckiego. To pomysł kompletnie nowatorski, w większości istniejący w Internecie, o ogromnej skali. Mamy zamiar nadal kontynuować takie inspirujące pokazy. W Polsce dokument jest bardzo silny i powinien być jeszcze bardziej nowatorski, bardziej rynkowy. Tego brakuje polskiemu dokumentowi i tej słabości staramy się  zaradzić.

Jak będzie wyglądała druga sesja?

Druga sesja Dragon Forum 2012 odbędzie się w kwietniu i będzie poświęcona sprawom produkcyjnym. – Zaczniemy od tego, że będziemy oglądać trailery, które uczestnicy poprawili lub przygotowali po dokumentacji zrobionej według koncepcji, którą doszlifowali na pierwszej sesji – zdradziła Dorota Roszkowska. – Będziemy te trailery omawiać i do tego dopasowywać plan produkcji, sprawy finansowe, budżet. Będziemy także mówić o odbiorcach filmów dokumentalnych, dla kogo twórcy przeznaczają swoje produkcje, z kim będzie można dalej prowadzić rozmowy koprodukcyjne – dodaje.

 

– Mam nadzieję, że do końca tego roku będziemy mieli przynajmniej materiały typu rough-cut. Wszystko oczywiście zależy od finansów. „Albert Cinema” to mój priorytet, projekt, w który wkładam całe swoje serce – ale równolegle pracuję nad drugim filmem, w największym na świecie obozie dla uchodźców w Dadaab na pograniczu Kenii i Somalii. Samego tematu jednak nie mogę jeszcze zdradzić – powiedziała nam na koniec Agnieszka Zwiefka.

 

Więcej informacji o Międzynarodowej Akademii Dokumentu Dragon Forum: www.dragonforum.pl.

 

Marta Sikorska

 

03.02.2012