Pierwsza sesja Dragon Forum 2012
Dorota Roszkowska. Fot. Marcin Kułakowski, PISF
Pierwsza sesja przeznaczonego dla dokumentalistów programu Dragon Forum 2012, poświęcona rozwojowi scenariuszy, odbywała się w Warszawie w dniach 24-27 stycznia. Warsztaty uczące sztuki pitchingu są współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.
W styczniowej sesji Międzynarodowej Akademii Dokumentu Dragon Forum wzięli udział autorzy 15 projektów. Codzienny program obejmował zajęcia z międzynarodowymi ekspertami, prezentacje zakwalifikowanych projektów filmowych, wykłady i masterclassy. Wieczorem odbywały się pokazy filmów dokumentalnych, których produkcja związana jest z działalnością Dragon Forum.
– Mieliśmy około 50 zgłoszeń. Można powiedzieć, że do udziału w sesji przeszedł co trzeci projekt. W Krakowie chcemy pokazać około 20 projektów – powiedziała w rozmowie z PISF organizująca Dragon Forum Dorota Roszkowska z Arkana Studio. – Zorganizujemy drugą turę naboru – tylko na pitching. Tam będą przyjmowane projekty bardziej zaawansowane; na etapie zdjęć czy post-produkcji. Zapraszamy dojrzałych twórców na rozmowy indywidualne z zagranicznymi inwestorami.
Warsztaty dla ciekawych świata
– Po raz pierwszy o Dragon Forum usłyszałam od kolegi dokumentalisty spoza Polski, który brał udział w jednej z edycji. Po raz drugi również od kolegi i również spoza Polski, więc stwierdziłam, że muszę sama się zgłosić. Mam wprawdzie spore doświadczenie w pracy dla telewizji, ale potrzebuję wskazówek jak rozwijać pełnometrażowe filmy z myślą o dystrybucji kinowej – w rozmowie z PISF powiedziała Agnieszka Zwiefka, jedna z uczestniczek warsztatów. Podczas Dragon Forum rozwijała ona projekt „Albert Cinema”. Będzie to dokument o bezdomnych, którzy zajmują się realizacją filmów. – To temat na film, historia, która musi zostać opowiedziana. Nie ma przecież drugiej takiej ekipy filmowej na całym świecie – ekipy składającej się wyłącznie z bezdomnych mężczyzn. Myślę, że film cieszyłby się powodzeniem zwłaszcza wśród publiczności festiwalowej, kinomaniaków, którzy docenią twórczość moich bohaterów. To jednak nie tylko opowieść o miłości do kina, ale też o tym jak pasja zmienia życie człowieka – podkreśliła Zwiefka.
Początki Dragon Forum
– Osiem lat temu pojawiła się idea pitchingów. Przez wiele lat pracowałam na międzynarodowym rynku audiowizualnym. W Programie 2 Telewizji Polskiej byłam redaktorem zamawiającym od koprodukcji z ARTE, dużo podróżowałam, wiedziałam, co się dzieje w Europie. Zauważyłam, że taka metoda prezentowania projektów jak pitchingi zaczęła być popularna i skuteczna. Pojawił się pomysł, aby robić to również w Polsce – powiedziała w rozmowie z PISF Dorota Roszkowska.
– Myślę, że to jest ważne, że w Polsce jest forum finansowe o zasięgu międzynarodowym, że do Polski przyjeżdżają ludzie szkolić się z zakresu filmu dokumentalnego, również szukać wsparcia biznesowego. Dokument jest bardzo silnym produktem polskiej kinematografii, o ogromnej sile promocyjnej dla naszej kultury. Myślę, że pitching Dragon Forum pomógł festiwalowi w Krakowie unowocześnić się. Dragon Forum zyskał renomę w Europie i należy do stałych imprez kalendarza filmowego wielu najważniejszych instytucji i osób zajmujących się dokumentem – zauważyła Roszkowska.
Dzięki sieci kontaktów tworzonych i utrzymywanych przez Dragon Forum miały szansę powstać takie koprodukcje jak „Crulic – the Path to Beyond” Anci Damian z Rumunii, „Invisible Strings – Talented Pusker Sisters” Agnes Sos z Węgier, „Mum died on Saturday in the Kitchen” Maksima Vasyanovicha z Ukrainy, czy „Królik po berlińsku” Bartka Konopki, „Themerson & Themerson” Wiktorii Szymańskiej i „Gugara” Andrzeja Dybczaka i Jacka Nagłowskiego.
Pierwsza sesja 2012
Adam Papliński, współorganizator Dragon Forum: – W tym roku mieliśmy sytuację specyficzną, ponieważ 4 projekty zostały przyjęte w wyniku zwycięstwa w konkursie w innym naszym przedsięwzięciu – Polskiej Akademii Dokumentu w ramach prezydencji. Wydarzenie to organizowaliśmy w Kijowie, Moskwie i Mińsku. Tegorocznym celem było zwiększenie puli projektów ze wschodu i to się udało.
Dorota Roszkowska uważa także, że niezwykle potrzeba i istotna jest odbywająca się w pierwszej sesji praca przeprowadzana podczas developmentu. – W naszym przypadku znakomicie sprawdza się idea rozwijania projektu w zespołowej dyskusji. Na Dragon Forum młodzi twórcy podczas rozmów z ekspertami, z mistrzami gatunku rozwijają się i tak było też tym razem. Mistrzem Dragon Forum jest w tym roku ponownie Jerzy Śladkowski, wybitny polski reżyser mieszkający na co dzień w Szwecji. Program organizujemy bardzo intensywnie, tak żeby były to 4 dni od rana do nocy poświęcone tylko filmom. Chcemy tym uzyskać skupienie, koncentrację na projekcie, pobudzić kreatywność – podsumowała sesję.
Warsztatom towarzyszą spotkania z przedstawicielami branży filmowej. – Naszym partnerem prawie od samego początku jest HBO, stacja, która ma bardzo wyraźną politykę dotyczącą filmu dokumentalnego i bardzo intensywnie takie filmy wspiera (…). Ten jeden z największych producentów na świecie inwestuje w filmy dokumentalne w Centralnej Europie i z tą polityką redakcyjną zapoznaliśmy naszych uczestników – podkreślali organizatorzy warsztatów.
– Oczywiście zawsze dbamy o to, by uczestnicy wiedzieli, jak funkcjonuje Polski Instytut Sztuki Filmowej i dlatego zapraszamy reprezentanta PISF, żeby zrobił krótką prezentację tego, jak działa Instytut. Ważna nowość dla młodych twórców to fundusze regionalne. Zorganizowaliśmy w tym roku spotkanie z przedstawicielami Mazowieckiego Funduszu Filmowego.
Nowe tendencje w dokumencie
– Równolegle do wersji telewizyjnej „Albert Cinema” będzie powstawać też wersja interaktywna – mamy więc nadzieję na zainteresowanie projektem również tych, których naturalnym medialnym środowiskiem jest internet, a nie telewizji, i którzy nie stanowią tradycyjnej festiwalowej publiczności – mówiła Agnieszka Zwiefka. Podczas warsztatów Dragon Forum ona i inni uczestnicy mogli się sporo dowiedzieć o „webdocs” – dokumentach realizowanych z myślą o prezentowaniu ich w sieci.
– Rzeczywiście, po raz kolejny prezentujemy w Polsce webdocs – potwierdza Roszkowska. – Podczas festiwalu „Sztuka dokumentu” naszym gościem był Serge Gordey, który prezentował m.in. projekt „Miami Havana”. W tym roku także gościliśmy autora projektu internetowo-telewizyjnego. Georg Tschurtschenthaler, który również prowadził zajęcia w czasie sesji Akademii, zaprezentował jeden z odcinków „Farewell Comrades!” . Projekt dotyczy 20 rocznicy upadku imperium sowieckiego. To pomysł kompletnie nowatorski, w większości istniejący w Internecie, o ogromnej skali. Mamy zamiar nadal kontynuować takie inspirujące pokazy. W Polsce dokument jest bardzo silny i powinien być jeszcze bardziej nowatorski, bardziej rynkowy. Tego brakuje polskiemu dokumentowi i tej słabości staramy się zaradzić.
Jak będzie wyglądała druga sesja?
Druga sesja Dragon Forum 2012 odbędzie się w kwietniu i będzie poświęcona sprawom produkcyjnym. – Zaczniemy od tego, że będziemy oglądać trailery, które uczestnicy poprawili lub przygotowali po dokumentacji zrobionej według koncepcji, którą doszlifowali na pierwszej sesji – zdradziła Dorota Roszkowska. – Będziemy te trailery omawiać i do tego dopasowywać plan produkcji, sprawy finansowe, budżet. Będziemy także mówić o odbiorcach filmów dokumentalnych, dla kogo twórcy przeznaczają swoje produkcje, z kim będzie można dalej prowadzić rozmowy koprodukcyjne – dodaje.
– Mam nadzieję, że do końca tego roku będziemy mieli przynajmniej materiały typu rough-cut. Wszystko oczywiście zależy od finansów. „Albert Cinema” to mój priorytet, projekt, w który wkładam całe swoje serce – ale równolegle pracuję nad drugim filmem, w największym na świecie obozie dla uchodźców w Dadaab na pograniczu Kenii i Somalii. Samego tematu jednak nie mogę jeszcze zdradzić – powiedziała nam na koniec Agnieszka Zwiefka.
Więcej informacji o Międzynarodowej Akademii Dokumentu Dragon Forum: www.dragonforum.pl.
Marta Sikorska